۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای 13 رسته شغلی

ابهام در شیوه‌ حمایت

نماینده وزیر صمت در اصناف کشور و عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران درخصوص میزان و نحوه پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا می‌گوید: مقرر شده ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار حمایتی در بحث کرونا اختصاص یابد که ۲۵ هزار میلیارد آن مربوط به وام یک میلیون تومانی می‌شود. باید مشخص کنند از ۵۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده چقدر سهم اصناف است تا برای این موضوع برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم.

درستی در ادامه توضیح می‌دهد: از زمان شیوع کرونا تاکنون حدود سه ماه گذشته و بسیاری از اصناف و تولیدکنندگان با مشکلات متعددی مواجه هستند. مسوولان باید هرچه سریع‌تر پاسخگو باشند.  درستی با اشاره به اینکه در فاز اول پرداخت تسهیلات حمایتی ۱۳ رسته اصناف تسهیلات دریافت می‌کنند، می‌گوید: تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها و آرایشگاه‌های مردانه و زنانه از جمله این صنوف هستند. این ۱۳ رسته بیشترین ضرر را در این دوران دیده‌اند. ۵۵ رسته دیگر از صنوف آسیب‌دیده نیز در مراحل بعدی تسهیلات حمایتی را دریافت خواهند کرد.

او ادامه می‌دهد: به‌کارگاه‌هایی که حق بیمه اسفند، فروردین و اردیبهشت را پرداخت کرده باشند، تسهیلات تعلق می‌گیرد. به واحدهای صنفی که دارای کد کارگاهی نیستند نیز در مراحل بعد با شرایط اعلامی تسهیلات تعلق خواهد گرفت. طبق اعلام وزارت کار تا ۲۰ اردیبهشت میزان پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا مشخص می‌شود. درستی اضافه می‌کند: دولت در پرداخت تسهیلات و عمل به وعده‌های داده شده باید سرعت به‌کار دهد، تا اعتماد اصناف حفظ شود.

فهرست رسته‌های شغلی آسیب‌دیده

بانک‌مرکزی، براساس بخشنامه ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۸ «کارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا» ‌فهرست جدید رسته‌های آسیب‌دیده به همراه دستگاه‌های اجرایی تشخیص‌دهنده مصادیق رسته‌ها را اعلام کرد.  بر این اساس مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها (وزارت صنعت، معدن و تجارت) از جمله این مشاغل هستند. مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، میهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بین‌راهی و موزه‌ها (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) نیز جزو این مشاغل محسوب می‌شوند. حمل‌ونقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی (وزارت راه و شهرسازی)، حمل‌ونقل عمومی مسافر درون شهری (وزارت کشور)، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان حج و زیارت حسب مورد) نیز جزو این مشاغل قرار دارند. تولید و توزیع پوشاک (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، تولید و توزیع کیف و کفش (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه (وزارت صنعت، معدن و تجارت) و مراکز، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی (وزارت ورزش و جوانان) نیز جزو این مشاغل محسوب می‌شوند. مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حسب مورد) و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع‌دستی (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) نیز جزو این رسته‌های شغلی قرار گرفته‌اند. موسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند و همچنین آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه (وزارت صنعت، معدن و تجارت) نیز در جمع این مشاغل جای دارند. بانک‌مرکزی اعلام کرده است: به استناد نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصادیق تشخیصی آن وزارتخانه درخصوص بند ۱۰ مشتمل بر کتابفروشان، ناشران، موزعان (کتاب، کتاب‌های هنری، پوستر) و کارت‌پستال فروشان است. با توجه به مشاغل مورد اشاره و ضمن اعلام اینکه فهرست رسته‌های اعلام شده در این بخشنامه، جایگزین بخشنامه قبلی در این ارتباط است، این موضوع به قید تسریع به تمام واحدهای آن بانک‌ها و موسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ می‌شود. ‌

خط فقر تشدید شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه دیدار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با مدیران ارشد این وزارتخانه با بیان اینکه طبق برخی آمارها، ویروس کرونا حدود ۵۰۰ میلیون نفر را در سطح جهان فقیر کرده است، گفت: در ایران هم طبق برخی برآوردهای بین‌المللی، حدود نیم برابر میزان خط فقر افزایش پیدا کرده و همین مساله باعث شده کرونا به یکی از مسائل اجتماعی مهم در کشور تبدیل شود. شریعتمداری با تاکید بر اهمیت حفظ کار و اشتغال در شرایط فعلی افزود: کرونا در ایران بیشتر به حوزه خدمات آسیب رسانده است. البته در دنیا نیز برخی برآوردها از بیکاری حدود ۳۰۰میلیون نفر از مجموعه شاغلان تمام‌وقت حکایت دارد.  شریعتمداری با یادآوری اینکه خوداشتغالی و کارفرمایی در همه جهان لطمه خورده است، ادامه می‌دهد: در اثر کرونا حدود ۴۳۶ میلیون نفر کارفرما در جهان شغل خود را از دست داده‌اند. همچنین در همان ماه اول شیوع کرونا، درآمد کارگران غیررسمی نیز حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده که همین مساله باعث افزایش فقر نسبی بین جامعه کارگری جهان تا ۳۴ درصد شده که این نرخ بین کشورهای کمتر توسعه‌یافته تا ۵۶ درصد نیز پیش‌بینی شده است.

ورود سامانه کارا

شریعتمداری اضافه کرد: از هفته آینده ثبت‌نام سامانه «کارا» از کارگاه‌هایی که دارای محدودیت بوده و جزو ۱۳ رسته شغلی هستند که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از کرونا لطمه خورده‌اند، آغاز خواهد شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: وزارتخانه‌های ذی‌ربط این مشاغل از جمله وزارتخانه‌های ارشاد، صمت، جهادکشاورزی و میراث فرهنگی درخواست‌های این مشاغل در سامانه کارا را تایید مجدد خواهند کرد تا در نهایت همه این اطلاعات با پایگاه اطلاعاتی سازمان تامین اجتماعی تطبیق داده شود، به این ترتیب این تسهیلات ۱۲درصدی با دقت بالایی به واحدهای تولیدی پرداخت خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود به حدود ۲ میلیون نفر از این افراد مانند دستفروشان و رانندگان موتورسیکلت که دارای شرایط کار ثابت نبوده‌اند وام یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲میلیون تومانی پرداخت کنیم که البته منابع این تسهیلات هم پیش‌بینی شده است.