دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: معاون بازاریابی سازمان توسعه تجارت ایران گفت:
در هفت‌ماه امسال بیش از ۲۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۱، که ۲۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده، ۶/۱۵ درصد کاهش را شاهد هستیم.
رضا توفیقی در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان خوزستان اظهار کرد: شاید یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات غیرنفتی تحریم‌های سختگیرانه است. وی افزود: در بخش واردات نیز در هفت ماه امسال ارزش واردات ۲۴ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته که ۳۱میلیارد دلار بوده، حدود ۲۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. معاون بازاریابی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۸۵ درصد واردات ما شامل محصولات واسطه‌ای یا مواداولیه می‌شود. کاهش ۲۵ درصدی واردات علامتی است که در آینده ممکن است رشد اقتصادی را دچار مخاطره کند.
توفیقی میزان تمرکز در بازارهای هدف را از موضوعات مهم در حوزه تجارت خارجی برشمرد و گفت: متاسفانه تمرکز ما روی بازارهای هدف سال به سال در حال بیشتر شدن است و این افزایش تمرکز بر بازارهای هدف یک مولفه منفی است که می‌تواند شرایط را در آینده برای ما مشکل‌تر کند. وی اظهارکرد: ۷۰ درصد بازار هدف صادرات ما به پنج کشور هند، پاکستان، چین، امارات، افغانستان و عراق اختصاص دارد و تنها ۳۰ درصد کالاهای صادراتی ما به سایر کشورها فرستاده می‌شود.
استاندار خوزستان نیز در این همایش با اشاره به اهمیت صادرات گفت: باید از قوانین و مقررات و دستورالعمل‌هایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد، بیشترین بهره را ببریم.
حسن مقتدایی اظهار کرد: جنگ در استان خوزستان تبعاتی داشت که یکی از آن تبعات این بود که ما شهرهایی همچون آبادان و خرمشهر، یعنی قطب‌های اقتصادی را از دست بدهیم.
وی افزود: ما باید دست به دست هم بدهیم و عقب‌افتادگی‌های استان را جبران کنیم.
مقتدایی ادامه‌ داد: استان خوزستان به لحاظ شرایط صنعتی، بندری و تجاری بودن و استعدادهایش، استانی ملی است؛ همچنین به لحاظ ارزش‌های دفاع مقدس و هم به لحاظ سرمایه‌گذاری‌ها و ظرفیت‌ها، ملی‌ترین استان کشور است و هیچ استانی در کشور نیست که مثل خوزستان باشد.استاندار خوزستان بیان‌ کرد: قطعا باید در بخش‌هایی از استان بازنگری کرد. در بخش‌های اقتصادی هم سازمان صنعت و تجارت به عنوان یک سازمان دولتی و هم بخش‌خصوصی و اتاق‌های بازرگانی باید به‌طور فعال حضور داشته باشند.
وی خطاب به فعالان تجارت و صادرات خوزستان گفت: شما باید آماده باشید. عراق که سهل است، باید بتوانید بازار دیگر کشورها را نیز به‌دست آورید. رییس سازمان صنعت و تجارت خوزستان نیز گفت: ادعا نمی‌کنیم که مرزهای شلمچه و چذابه در حال تبدیل شدن به مرزهای بین‌المللی هستند؛ اما چرا نباید فضای حاکم بر آنها فضای روحبخش و شادابی باشد.
امیرحسین نظری اظهارکرد: وقتی به جاده چذابه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این جاده، جاده مرگ است؛ از این رو باید توجه جدی و ملی به آن شود.
وی افزود: مصوب شده که شعبه بانک توسعه صادرات در مرز شلمچه ایجاد شود؛ اما این مساله هنوز محقق نشده است.
وی عنوان‌کرد: با وجود همه پتانسیل‌ها و موقعیت‌های ممتاز، به خوزستان نسبت به سایر استان‌ها، در زمینه رسیدگی به مسائل زیرساختی به منظور توسعه صادرات در مقایسه با امتیازات منحصر به فرد استان، کم توجهی شده است.
وی خطاب به سازمان تجارت خارجی ایران گفت: استان خوزستان که می‌تواند شاهرگ صادراتی کشور باشد باید به آن توجه شود. ما رشد خوبی در جهت صادرات نسبت به گذشته داشتیم؛ اما موقعیت ما به گونه‌ای است که می‌توانیم ده‌ها برابر وضع موجود رشد صادرات داشته باشیم.
نظری در ادامه به ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی در واحدهای تولیدی تاکید و تصریح‌کرد: در این بخش باید دست واحدهای تولیدی را گرفت؛ امروز قدرت رقابت کالاهای تولیدی ما نسبت به کالاهای خارجی پایین است. حرکت‌های خوبی انجام شده اما کشورهای دیگری با سرعت بیشتری در حرکت هستند و برای نوسازی باید به واحدها کمک کرد.
رییس سازمان صنعت و تجارت خوزستان با بیان اینکه تقویت واحدهای تولید استان از دو منظر درون مرزی و فرامرزی مهم است، خاطرنشان‌کرد: سال‌ گذشته نمایشگاه‌های خوبی در بصره و روسیه برگزار شد و توانستیم تولیدات استان را با وجود تمام مشکلات به این نمایشگاه‌ها برسانیم. ما باید برگزاری نمایشگاه‌ها در خارج مرزها را نهادینه کنیم. امروز ۲۰۰ تا ۳۰۰ قطعه‌ساز در داخل استان داریم و ۱۲۰ هزار نوع قطعه در صنایع نفت و گاز به‌کار برده می‌شود؛ چرا نباید ۵۰ درصد این قطعه‌ها توسط همین قطعه‌سازان استان ساخته شود. قطعه‌سازان به دلیل عدم توجه صنایع نفت و گاز و حفاری و پتروشیمی زمین‌گیر شدند؛ در حالی که قدرت ساخت دکل حفاری را دارند؛ اما این کارها به خارج استان واگذار می‌شود. در ادامه نیز عبدالرحمن سلیمانی، رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: ۱۹ درصد صادرات خوزستان به کشور عراق، ۱۷ درصد به چین، ۱۳ درصد به امارات، ۸ درصد به هند و ۹ درصد به افغانستان بوده است. وی عنوان‌کرد: مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صادرات غیرنفتی ما شامل عدم ثبات سیاست‌ها، قوانین و مقررات اقتصادی و تجاری، کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی، تولیدات صادرات محور، بالا بودن نرخ تورم، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، نوسانات شدید نرخ ارز و عدم ثبات در بازار ارز، حذف مشوق‌های صادراتی و بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل و تاثیر آن در قیمت تمام شده است.
وی افزود: وقتی ۱۹ درصد حجم صادرات ما به عراق است، ضرورت دارد مشکلات صادراتی ما به این کشور شناسایی و راهکار لازم مشخص شود.