صرفه‌جویی 5/7میلیارد تومانی سوخت و کاهش 30درصدی مسافر در مازندران

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: به دنبال سهمیه‌بندی بنزین، استان مازندران در ایام تعطیلات تابستان، با کاهش ۳۰درصدی ورود مسافر روبه‌رو شد. همچنین هفت میلیاردو ۶۲۱ میلیون تومان در مصرف سوخت این استان صرفه جویی شد، بطوریکه میزان مصرف سوخت در ۲۰ روز گذشته در مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش یافته است.

خسرو ایرانپور، نماینده جامعه هتلداران استان مازندران، در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که در محل استانداری مازندران برگزار شد، با اعلام خبر فوق افزود: سهمیه‌بندی و مشکلات ناشی از کمبود بنزین باعث لغو شدن ۴۳درصد از رزرو هتل‌ها و واحدهای اقامتی در این استان شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه امکانات ریلی و پروازی استان مازندران در حدی نیست که بتواند گردشگران را جذب کند و به دلیل جاذبه‌های طبیعی استان ۹۰درصد مسافرت‌ها به مازندران از طریق جاده‌ها و با وسایل شخصی صورت می‌گیرد، افزود: کمبود بنزین، ۱۰۲ واحد اقامتی، آژانس و اماکن بین راهی استان مازندران را در زمان پیک مسافر و در ماه‌های مرداد و شهریور دچار مشکل کرده است. ایرانپور از مسوولان خواست، به دلیل مشکلات عمده‌ای که سهمیه‌بندی بنزین برای این قشر ایجاد کرده است، در زمینه سهمیه‌بندی بنزین در بخش گردشگری تجدیدنظر شود.

رحمت عباس‌نژاد، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران نیز در این جلسه گفت: با وجود تمام موانع باید طرح‌های دریا به درستی اجرایی شود تا مسافران ورودی به استان دچار مشکل نشوند. وی آمار غرق شدگان در آب‌های این استان از ابتدای فصل تابستان تا نیمه تیرماه را طبق تایید پزشکی‌قانونی ۱۷ نفر دانست که ۶ نفر آنها زن و ۱۱ نفر مرد بوده‌اند.

عباس‌نژاد یادآور شد: ۱۵۰ نقطه‌کور در سواحل استان مازندران شناسایی شده است که به منظور کاهش خطر غرق‌شدگی در این مناطق، ۳۰ ناجی غریق برای پوشش دادن این نواحی در نظر گرفته شده است.

نظارت جدی بر توزیع سوخت

ابوطالب شفقت، استاندار مازندران نیز در جلسه ستاد سوخت استان مازندران که با حضور مسوولان استانی در محل استانداری برگزار شد، طرح سهمیه‌بندی بنزین را اقدامی شجاعانه و دارای اثرات مثبت برای کشور دانست. وی با تاکید بر سرعت بخشی عملیات دوگانه‌سوز کردن خودروها و ایجاد پایگاه‌های CNG در استان، خواستار هوشیاری ماموران و مسوولان ذی‌ربط و کمک گرفتن از نیروهای مردمی و و بسیج برای نظارت جدی بر توزیع سوخت شد. شفقت متذکر شد: اقتصاد کشاورزی و روستایی استان مازندران به خودروهای نیسان و وانت بستگی دارد که باید در خصوص سهمیه بنزین دارندگان اینگونه ماشین‌ها فکری اساسی شود و گزارشی تحلیلی در این زمینه به وزارت کشور ارائه شود.

استاندار مازندران از دستگاه‌های اجرایی استان خواست هرگونه مشکلی در خصوص سهمیه بنزین خودروهای دولتی را به وزیر مربوطه گزارش کنند. وی درباره سوخت آژانس‌های شهری، مسافربرهای بین شهری داخل استان و سواری‌های تهران - مازندران نیز گفت: این مساله در حال بررسی است.

محمدرضا مظلومی، رییس شرکت فرآورده‌های نفتی منطقه ساری نیز در این جلسه، با بیان اینکه از ۶ تا ۲۲ تیرماه سال گذشته میزان سوخت مصرفی استان ۶۷میلیون و ۱۶۵هزار لیتر بود که در سال‌جاری و در همین مدت به ۵۶میلیون و ۴۰۲هزار لیتر رسید و گفت: بیش از ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار لیتر کاهش مصرف را در این مدت کوتاه شاهد بوده‌ایم.

وی یادآور شد: ۵۲ جایگاه CNG در استان مجوز تاسیس گرفته‌اند و در حال حاضر نیز ۳ جایگاه عرضه سوخت گازی در استان فعال است و ۱۵ جایگاه نیز در آستانه بهره‌برداری است.