همکاری اقتصادی اصفهان و کانادا

دنیای اقتصاد - اصفهان - علی راعی: نشست بررسی فرصت‌های همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کانادا با حضور مدیر انجمن اقتصادی ایران و کانادا و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. مصطفی رناسی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: یکی از اهداف مهم اتاق بازرگانی برقراری ارتباط تجاری با کشورهای فعال در عرصه اقتصاد است.

وی افزود: در راستای این هدف، اتاق بازرگانی اصفهان هر هفته پذیرای هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف است تا از این طریق ارتباطات تجاری شرکت‌های عضو اتاق گسترده‌تر شود.

وی کانادا را کشوری توسعه یافته با اقتصاد توانمند معرفی کرد و گفت: کانادا بر عکس کشورهای اروپا دارای فضای بازتر برای صادرات و واردات کالا و خدمات است و امکان انتقال تکنولوژی و فرصت برای همکاری بیشتری با این کشور وجود دارد.

حسین لطفی، موسس و مدیر انجمن اقتصادی و فرهنگی ایران و کانادا نیز در این نشست گفت: کانادا دومین کشور پس از روسیه از نظر وسعت است که ۶۰‌درصد آب شیرین جهان را در بر دارد و انبار غله جهان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: شهروندانی از ۱۸۲ ملت در این کشور اقامت دارند که از نظر اقتصادی یک فرصت برای کشورهای مختلف ایجاد کرده است. وی تشکیل انجمن اقتصادی و فرهنگی ایران و کانادا را با هدف تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور برشمرد و گفت: این انجمن سبب آشنایی فعالان اقتصادی دو کشور با ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی شده است.

وی از تشکیل دفتر این انجمن در اربیل عراق خبر داد و گفت: با تشکیل این دفتر می‌توان در برقراری روابط اقتصادی و رفع مشکلات بانکی و حمل و نقل کالا اقداماتی صورت داد.

وی افزود: از طریق کشور کانادا همچنین می‌توان در بازارهای سایر کشورها بازاریابی کرد زیرا کانادا به عنوان سومین کشور اقتصادی جهان شناخته می‌شود و با اغلب کشورهای جهان رابطه اقتصادی دارد.

وی ایجاد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، صنعت و ساختمان را فرصتی برای همکاری فعالان اقتصادی دو کشور دانست و گفت: در بخش نیروگاه‌های تولید انرژی و مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها زمینه همکاری مساعدی با شرکت‌های کانادایی وجود دارد.

وی امکان تشکیل کالج کانادایی در ایران را یکی از ظرفیت‌های فعالیت آموزشی بین دو کشور برشمرد و گفت: این مرکز آموزشی می‌تواند با برگزاری دوره‌های بلند‌مدت و کوتاه‌مدتی متخصصین در بخش‌های مختلف را آموزش دهد.

وی برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌های فعالان اقتصادی استان اصفهان و همچنین برپایی تورهای تجاری را از دیگر زمینه‌های فعالیت این انجمن برشمرد و گفت: این انجمن می‌تواند با شرکت‌های کانادایی و ایرانی زمینه فعالیت مشترک برای صادرات را به سایر کشورها فراهم کند.

وی خواستار تشکیل دفتر مشترک اتاق بازرگانی اصفهان و انجمن اقتصادی ایران و کانادا شد و گفت: این دفتر می‌تواند ارتباطات تجاری بین دو کشور را تنظیم و شرکت‌های بازرگانی را با یکدیگر آشنا سازد.

وی گفت: با وجود تحریم‌های اقتصادی می‌توان از طریق تشکل‌های اقتصادی، صادرات و واردات ایران را سرپا نگه داشت و حتی افزایش داد. وی تصریح کرد: ایرانیان مقیم کشورهای خارجی بهترین راه برقراری ارتباط بین بازرگانان داخلی و شرکت‌های خارجی هستند که باید از این ظرفیت به بهترین وجه استفاده کرد.

مهرزاد خلیلیان، دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: برای ایجاد فرصت همکاری‌های تجاری بین اصفهان و کانادا باید بستر مناسبی برای تقویت روابط ایجاد کرد که این مهم نیازمند تشکیل کمیته مشترک بین اتاق بازرگانی اصفهان و انجمن ایران

و کانادا است.

وی از علاقه‌مندان و فعالان اقتصادی که خواستار فعالیت اقتصادی با کشور کانادا هستند دعوت کرد که با تشکیل هسته مرکزی کمیته مشترک اتاق و انجمن نسبت به استفاده از ظرفیت موجود اقدام کنند.

وی تاکید کرد: این کمیته می‌تواند برنامه استراتژیک برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور ایجاد کند.