ضرورت ایجاد مراکز تحقیقاتی و امکانات پژوهشی در شهرستان‌ها

دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: امین رضا شفیعی، نوجوان بیرجندی مخترع آب تصفیه‌کن خورشیدی و ظرف نگهداری غذا در خلاء (نگهداری غذا در یخچال بدون نیاز به منجمدکردن) متولد ۱۳۷۳ اهواز و دانش آموز سال دوم در رشته ریاضی فیزیک است که در دبیرستان سما بیرجند تحصیل می‌کند.

وی آبان ماه امسال با یک طرح از دو طرحی که اسفند سال گذشته در سازمان ثبت اختراع و مالکیت صنعتی به ٍثبت رسانده در نمایشگاه اختراعات بلژیک شرکت کرد و قصد دارد تابستان آینده نیز برای معرفی چند اختراع دیگر که تا پایان امسال خواهد داشت به روسیه برود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص شرکت در نمایشگاه اختراعات بلژیک با بیان اینکه در تابستان گذشته با درخواست بنیان حمایت از نخبگان ایران به عضویت این بنیاد در آمده و در مهر ماه برای شرکت در نمایشگاه مخترعان بلژیک در بروکسل دعوت شده، افزود: با یکی از اختراعاتم در این نمایشگاه شرکت کرده و در مقطع مخترعان بهداشتی رتبه دوم را کسب کردم و مفتخر به دریافت مدال نقره جهانی شدم.

امین رضا شفیعی دستگاه تصفیه‌کن آب خورشیدی را اختراعی دانست که به بلژیک برده بود و درباره آن گفت: این دستگاه در کویر، جزایر و کشتی‌ها کاربرد دارد و علاوه بر انرژی برق می‌تواند از سایر انرژی‌های پاک از جمله سلول خورشیدی استفاده کند.

وی افزود: روش کار در این دستگاه به این صورت است که آب خام وارد مخزنی شده که آب موجود در آن به وسیله پمپ در کویل‌های زیرسلول خورشیدی به چرخش در آمده و با جذب حرارت به صورت بخار در می‌آید. سپس بخار پس از گذشتن از محفظه تقطیر دستگاه به آب مقطر تبدیل و به مخزن مربوطه منتقل و در آن با افزودن قدری آب خام یا مواد افزودنی لازم، آب شرب به دست می‌آید.

این مخترع بیرجندی درباره دیگر اختراع خود هم گفت: اختراع دیگر من ظرف نگهداری غذا در خلاء است که هوا و اکسیژن داخل ظرف را به وسیله پمپ برقی یا دستی خارج می‌کند و به این صورت ماندگاری غذا در یخچال بدون نیاز به منجمد شدن بسته به نوع غذا از دو هفته تا شش ماه می‌رسد. وی با اشاره به اینکه این دستگا‌ه‌ها در جشنواره‌های مختلف شرکت کرده و مقام آورده، اما گفت: هنوز سازمانی تقاضا برای تولید انبوه نداده است.

وی گفت: در ایران معمولا طرح‌ها خیلی کم کاربردی می‌شود، این در حالی است که در صورت حمایت سازمان‌ها و اشخاص امکان تولید انبوه آن وجود دارد.

شفیعی در پاسخ به این پرسش که اختراعات شما نمونه و مشابه خارجی هم دارد؟ گفت: در خصوص آب تصفیه‌کن خورشیدی یک نمونه در کیش وجود دارد که به وسیلع آینه مقعر کار می‌کند و بازدهی کمی دارد، اما نمونه ساخته شده من بازدهی و کارآیی بالاتری دارد و در خصوص ظرف غذا نیز نمونه خارجی وجود دارد اما نمونه من کاملا ایرانی و کامل‌تر از نمونه خارجی است.

وی زمان ساخت هر یک از این دستگا‌ه‌ها را بسته به حجم تولید، بین ۵ روز تا یک ماه اعلام کرد و گفت: هزینه‌های پژوهش، تحقیقات و ساخت دستگاه آب تصفیه‌کن خورشیدی ۷۰۰ هزار تومان است و ظرف غذا در خلاء هزار ۱۵۰تومان است.

وی در بیان انگیزه خود از ساخت چنین دستگا‌ه‌هایی نیز گفت: با توجه به سنگینی و بالا بودن سختی آب در بیرجند و همچنین با توجه به استفاده بالای مردم از ظروف یکبار مصرف و رفتن به سوی استفاده از غذاهای آماده با تشویق پدر و مادرم انگیزه‌ای شد تا به این سمت بروم.