دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: با ورود محصولات کشاورزی به بازار بورس تشکل‌ها مجبورند واقعی شوند؛ چون در این صورت دست برای کار زیاد است؛ به همین خاطر است که بسیاری از افراد مانع این کار می‌شوند.

مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: در حال حاضر کمتر از یک درصد از محصولات کشاورزی در بورس عرضه می‌شود و بقیه آن دست سودجویان است.

دکتر انصاری فرد با بیان اینکه اقتصادی کردن کشاورزی یکی از راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات این بخش است، خاطرنشان کرد: اقتصادی کردن کشاورزی امکان ندارد؛ مگر اینکه کشاورز درآمد تضمین شده داشته باشد. به همین دلیل ما به دنبال قیمت‌های تضمین شده هستیم نه خرید تضمینی و این جز با ورود محصولات کشاورزی به بازار بورس امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز امنیت غذایی پشتوانه امنیت ملی هر کشور است، گفت: اهمیت محصولات کشاورزی به حدی است که به‌رغم همه شعارها در سازمان تجارت جهانی تنها کالاهایی که زیر بار حذف یارانه آن نرفته‌اند، محصولات کشاورزی است.

وی افزود: کشور ما در حال حاضر در چند محصول از جمله انار رتبه اول را در دنیا دارد و در ۱۴ میوه از جمله سیب، گردو و زردآلو جزو ۷ کشور برتر دنیا از لحاظ تولید است.

دکتر انصاری فرد در عین حال گفت: ایران بالاترین سرانه تولید و مصرف میوه را در جهان داراست. این کارشناس با تاکید بر اینکه میوه خارج از فصل و تغییر الگوی مصرف میوه در کشور از جمله دلایل واردات میوه در کشور است، اظهار کرد: دو سوم میوه‌های وارداتی میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری است که یا در کشور تولید نمی‌شود یا کم تولید می‌شود.

دکتر انصاری فرد خاطرنشان کرد: بر اساس نظام جامع تعرفه‌های محصولات کشاورزی، در فصل برداشت واردات انجام نمی‌شود و در دیگر فصول نیز واردات به حدی است که بازار داخل را تحت‌الشعاع قرار ندهد. وی تصریح کرد: ۲ سال است که توانسته‌ایم با توسعه طرح کشت استمرار، محصولاتی را که در فصل‌های سرد در نقاط دیگر کشور قابل کشت نیست در مناطق گرمسیری بکاریم و این مساله می‌تواند تا حدودی نیاز میوه را در تمام فصول سال تامین کند.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه علاوه بر این مسائل ما گاهی نمی‌توانیم مانع واردات بشویم، افزود: بر اساس قانونی که قبل از دولت نهم تصویب شده واردات محصولات کشاورزی آزاد است و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی فقط می‌توانند تعرفه بدهند.

انصاری فرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، این در حالی است که راندمان تولید ۴۱ درصد است و ۶۰ درصد در کشاورزی از بین می‌رود و ما مجبور هستیم برای تامین آن ۶ تا ۹ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از سفره‌های زیرزمینی داشته باشیم.

وی گفت: اگر با سرمایه‌گذاری مناسب بتوانیم راندمان را به ۵۵ درصد برسانیم بیشتر از آنچه اضافه برداشت می‌کنیم آب خواهیم داشت.

این کارشناس تصریح کرد: از متوسط ۴۰۰ میلیارد مترمکعب نزولات جوی ۱۳۵ میلیارد مترمکعب استحصال و بقیه تبخیر می‌شود؛ در حالی‌که اگر سیستم آبخیزداری و آبخوانداری مناسب داشته باشیم نمی‌گذاریم تبخیر شود.

وی گفت: بر اساس سندهای منعقد شده ۳/۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی باید تحت پوشش سدها قرار گیرد؛ اما در حال حاضر

۲ میلیون هکتار حتی کانال انتقال برای کشاورزی احداث نشده و سدها به محلی برای تبخیر تبدیل شده است. وی با اشاره به اینکه ما نمی‌گوییم بحران آب داریم بلکه مشکل مدیریت منابع آب است، افزود: طرح کشاورزی هوشمند را در دست کار داریم که گام نخست آن صدور شناسنامه‌های بهره‌برداری برای کشاورزان است که به صورت پایلوت در استان‌های فارس و سمنان در حال انجام است که بر اساس این طرح مشخص می‌شود که چه چیزی را کجا و چقدر بکاریم.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی همچنین در زمینه کاهش کشت چغندر نیز گفت: کارخانجات، عامل اصلی ورشکستگی چغندرکاران بودند؛ به طوری که هر وقت یارانه به آنها داده نمی‌شد، کشاورز را گرو می‌گرفتند، بنابراین به چغندرکاران پیشنهاد کردیم قبل از کشت با کارخانه‌ها قرارداد ببندند تا ضرر نکنند، کارخانه‌ها نیز زیر بار قرارداد نرفتند و کشت چغندر کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه کشت چغندرقند خیلی برای ما اهمیت دارد، افزود: چغندرقند، پنبه، گندم و جو بیشترین تاثیر را در کاهش شوری خاک دارند بنابراین برای احیا و حیات کشاورزی اصرار به کشت چغندر داریم؛ علاوه بر این برای تناوب کشت بسیار سودمند است.

دکتر انصاری فرد همچنین با تاکید بر اینکه آلودگی محصولات ایران منتفی است، خاطرنشان کرد: ما بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات ارگانیک هستیم و به دلیل آفتاب خیز بودن کشور کمترین مصرف سم را در محصولات داریم؛ اما نتوانسته‌ایم محصولات را سازماندهی و صادر کنیم این در حالی است که گندم اروپایی بالاترین سم را دارد.

وی در پایان اظهار کرد: تولید ۱۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در پایان برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است.