سد 15خرداد خشک می‌شود؟

دنیای اقتصاد - رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: با استمرار خشکسالی در سه سال اخیر، ذخیره آب سد ۱۵ خرداد به ۲۰ میلیون متر‌مکعب کاهش یافته که این میزان تنها ۱۰ درصد کل ظرفیت این سد است.

مهندس عبدالحمید توکلی‌بینا در جلسه شورای اسلامی شهر قم به تشریح وضعیت منابع آب قم پرداخت و ابراز کرد: با وجود اینکه سه سال متوالی استان قم دچار خشکسالی بود؛ اما توانستیم با مدیریت بحران و به کارگیری روش‌های جدید و استفاده از فناوری‌های نو از بروز مشکلات ناشی از این پدیده طبیعی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به استمرار خشکسالی در سال آینده گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از خشکسالی سال آینده است؛ به طوری که هم‌اکنون سد ۱۵ خرداد که اصلی‌ترین منبع تامین آب قم است حدود ۲۰ میلیون متر‌مکعب ذخیره آب دارد که این میزان تنها ۱۰ درصد کل ظرفیت این سد است.

رییس هیات‌مدیره شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: با این وضعیت تنها حدود سه میلیون متر‌مکعب دیگر از آب سد ۱۵ خرداد به صورت ثقلی قابل برداشت است و مابقی آب سد باید به وسیله پمپاژ به دریچه‌های خروجی منتقل شود که همین امر احتمال بروز مشکلات کیفی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی افزود: البته کارشناسان شرکت آب و فاضلاب با پیش‌بینی این وضعیت، اقدامات فراوانی را برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی و رساندن آب سالم و بهداشتی به مردم انجام داده‌اند.

کنترل شاخص مصرف آب

مهندس توکلی‌بینا در ادامه با اشاره به افزایش سه درجه‌ای دمای هوا و همچنین افزایش سه درصد مشترکین آب در سال جاری خاطرنشان کرد: با این وجود با روش‌های فنی و مدیریتی که کارشناسان آبفای قم برگزیدند توانستیم امسال رشد مصرف آب را کنترل کنیم و این موفقیت بزرگی است که به دست آمده است.

اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو به توسعه زیرساخت‌ها

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در شرکت آب و فاضلاب برای دریافت وام از بانک توسعه اسلامی برای توسعه زیرساخت‌های آب و فاضلاب شهر گفت: با تلاش‌هایی که بیش از دو سال در شرکت آب و فاضلاب انجام شد، توانستیم موافقت بانک توسعه اسلامی را برای دریافت حدود ۱۰۰ میلیون یورو وام برای اجرای دو پروژه بزرگ آب و فاضلاب اخذ کنیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه اواخر سال آینده آب سرشاخه‌های دز به قم می‌رسد، تصریح کرد: ۵/۲۸ میلیون یورو از وام بانک توسعه اسلامی به ساخت مخازن و اجرای خطوط انتقال آب طی سه سال آینده اختصاص دارد تا بتوانیم آب گوارای سرشاخه‌های دز را به صورت عادلانه در تمام شهر توزیع کنیم. وی همچنین با اشاره به اینکه ۱/۷۰ میلیون یوروی بانک توسعه اسلامی به توسعه شبکه فاضلاب در شهر قم به ویژه در منطقه دو اختصاص دارد، تاکید کرد: این در حالی است که از سال ۸۱ تا ۸۸ تنها ۲۳ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و ملی برای اجرا و توسعه شبکه فاضلاب در شهر قم هزینه شده است.