روند ساخت مسکن مهر در استان خوزستان

معاون عمرانی استاندار خوزستان: روند ایده‌آل است

اهواز - کیوانه گرجی: معاون عمرانی استاندار خوزستان روند اجرایی مسکن مهر را در استان خوزستان ایده‌آل دانست و از صدور ۲۲‌هزار و ۸۹۰ پروانه ساخت مسکن مهر در این استان خبر داد.

سید عباس طباطبایی با بیان اینکه مسکن مهر خوزستان با عقد قرارداد ۲۴‌هزار و۹۷۵ واحد رتبه چهارم کشوری را به لحاظ مرحله انعقاد قرار داد داراست، افزود: با توجه به اهمیت طرح مسکن مهر از دیدگاه رییس‌جمهور و اینکه شخص رییس‌جمهور خود پیگیر آن است در صدد هستیم تا با اتخاذ شیوه‌های بهتر بتوانیم عملکرد بهتری را در این بخش رقم زنیم.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه فراهم کردن زیر ساخت‌های مسکن مهر در شهرهای جدید نیازمند زمان است و پستی بلندی‌های خاص خود را دارد، اذعان کرد: در گذشته اعتبارات ساخت شهرهای جدید توسط دولت تامین می‌شد؛ در حالی که هم اکنون مصوب شهرهای جدید این است که خود این شهرها باید درآمدزا بوده و با هزینه درآمدی خود آنها ساخته شوند.این مقام مسوول در ادامه از اجرای شیوه‌های نوینی در امر ساختمان‌سازی موسم به سری‌سازی در مسکن مهر خبر داد و گفت: این طرح در شهر‌های امیدیه و شیرین شهر اجرا می‌شود و طی آن ظرف ۶ ماه آینده ۳۰۰ واحد ساخته می‌شود که به واسطه اجرای این طرح می‌توانیم شاهد جهش و پیشرفت عظیم در ساخت طرح‌های مسکن مهر باشیم. طباطبایی همچنین در ادامه با اشاره به رفع مشکل معارضین در شهر جدید رامین گفت: سازمان مسکن و شهرسازی متولی سیاست‌گذاری در طرح‌های مسکن مهر است و این انتظار از تعاونی‌ها می‌رود که پذیرای هرگونه سیاست‌گذاری توسط این سازمان بوده در مکان‌های جانمایی شده فعالیت خود را آغاز کنند.

ساخت ۸۰‌هزار واحد تا پایان سال رییس سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان نیز با اشاره به اینکه تا کنون بیش از ۷۰‌درصد کار نرم‌افزاری ساخت طرح‌های مسکن مهر در استان صورت گرفته است، گفت: از این پس باید کار ساخت صورت گیرد که سهمیه استان تا پایان سال ۸۸ ساخت ۸۰‌هزار واحد است.

دهقان تصریح کرد: بخش دولتی کار ونرم‌افزاری آن به گونه‌ای پیش رفته است که تا کنون بیش از ۵۳‌هزار واحد در بخش آماده‌سازی از فیلتر کمیته تخصصی گذشته است و ۴۷‌هزار واحد دیگر نیز آماده به کار داریم. وی افزود: در بسیاری از شهر‌ها نیز چون آبادان، امیدیه، شوشتر، بهبهان و خرمشهر ۴۸۰ واحد در حال سقف زدن هستند.

دهقان با بیان اینکه بیش از ۶۲‌هزار واحد زمین در استان تهیه شده است، گفت: در این راستا کمیته تخصصی در نظر گرفته شده است که از کیفیت کار مراقبت می‌کند تا از لحاظ شهر‌سازی و کیفیت آن به مشکل بر نخوریم.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان همچنین در خصوص شهر اهواز گفت: اهواز جزو کلانشهرهای کشور به حساب می‌رود و در اجرای این طرح‌ها اگر بخواهیم از اهواز به عنوان یک کلانشهر یاد نکنیم، آنگاه در دیگر موارد نیز نمی‌توانیم از امکاناتی که به کلانشهرها تعلق می‌گیرد، بهره‌مند شویم از این رو باید به فکر سر ریز جمعیتی کلانشهری چون اهواز با بیش از یک‌میلیون نفر جمعیت نیز باشیم. وی خاطرنشان کرد: باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که امکان توسعه اهواز بیش از این وجود نخواهد داشت و باید سعی کنیم که دو شهر جدید رامین و شیرین شهر را بسازیم و اگر امروز از این فرصت استفاده نکنیم، نمی‌توانیم از اعتبارات و زیرساخت‌ها نیز بهره‌مند شویم، این در حالی است که در سفر دور دوم هیات دولت به استان نیز توانستیم ۱۸‌میلیارد ‌تومان اعتبار برای ساخت این دو شهر بگیریم.دهقان تاکید کرد: تقویت زیرساختارهای شهرهای جدید در واقع کمک به توسعه این شهر‌ها قلمداد می‌شود.

ثبت ۱۵۰۱ تعاونی

مدیر کل تعاون خوزستان نیز با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از طرح مسکن مهر در خوزستان شده است، گفت: طی ۳۰ سال گذشته تعداد تعاونی‌های استان رقمی برابر یک‌هزار و ۲۰۰ تعاونی بود، در حالی که طی دو سال اجرای طرح مسکن مهر تعداد یک‌هزار و۵۰۱ تعاونی به ثبت رسیده است.

مهدی قطبی زاده با بیان اینکه تاکنون ۳۵۰‌هزار نفر در سایت ویژه مسکن مهر که توسط وزارت تعاون تشکیل شده است ثبت نام کرده‌اند، گفت: واجدین شرایط پس از پالایش و شناسایی می‌توانند از تسهیلات مسکن مهر بهره‌مند شوند.وی گفت: متقاضیان واجد شرایطی که به سازمان مسکن وشهرسازی معرفی می‌شوند در اکثر شهرها تفاهم‌نامه زمین با آنها منعقد شده است که این افراد نیز موفق به دریافت وام ۱۰‌میلیون‌ریالی شدند.وی بیشترین متقاضی را در شهرهای اهواز و دزفول عنوان کرد و بیشترین پیشرفت فیزیکی را مربوط به شهرهای بهبهان و خرمشهر بیان کرد.

واگذاری طرح در شهرهای زیر ۲۵‌هزار نفر به بنیاد

همچنین رییس بنیاد مسکن نیز با بیان اینکه بخشی از مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵‌هزار نفر به بنیاد مسکن واگذار شده است، گفت: به منظور آسان‌سازی و سرعت بخشیدن به مزایای این طرح تغییراتی در اجرای آن ایجاد شد تا بدین وسیله بتوان به نحو مطلوب‌تری از مزایای آن بهره‌مند شد.

شهیدزاده با اشاره به وجود ۳۷ شهر زیر ۲۵‌هزار نفری در استان گفت: جمعیت این شهرها ۳۵۸‌هزار نفر است که فعالیت مسکن مهر در ۴ شهر آن (آغاجاری، هفتگل، رامشیر و باغملک) توسط سازمان مسکن و شهرسازی انجام شده است و همچنان در اختیار این سازمان قرار دارد که در ۲۹ شهر دیگر نیز همچنان متقاضی مسکن وجود دارد و ثبت‌نام نیز شروع شده است. وی با اشاره به اینکه در این شهرها شرایط آسان‌تر است و دیگر نیازی به تشکیل تعاونی نیست، افزود: تاکنون ۱۶‌هزار نفر متقاضی ثبت نام داشتیم که با توجه به عدم تشکیل تعاونی این افراد خود می‌توانند از ۱۴‌میلیون‌تومان وام بانکی و یک‌میلیون‌تومان تسهیلات آماده‌سازی بهره‌مند شوند.رییس بنیاد مسکن خوزستان در خصوص مراحل پالایش افراد واجد شرایط هم گفت: پالایش این افراد به نحوی است که باید ساکن محل بوده که پالایش این امر توسط تعاون صورت می‌گیرد و همچنین از امکانات و خدمات دولتی و هر گونه تسهیلات در امر مسکن استفاده نکرده باشند.

شهیدزاده همچنین با بیان اینکه مقاوم‌سازی مسکن روستایی نیز جزئی از این طرح به شمار می‌رود، تصریح کرد: سالانه حدود ۲۰۰‌هزار روستا بازسازی می‌شوند که این بازسازی‌ها در واقع از نوسازی هستند. وی همچنین با بیان اینکه ظرف چهار سال گذشته تعداد ۳۶‌هزار و ۲۵۵ سهمیه برای استان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: تمامی این سهمیه‌ها شناسایی شده‌اند که برخی از آنها در بحث تخصیص تسهیلات بانک با مشکلاتی مواجه بودند که مشکل آنها نیز رفع شد. شهیدزاده با اشاره به اینکه تا کنون ۲۸‌هزار و ۸۶۵ مورد عقد قرارداد داشته‌ایم، گفت: تاکنون کار بازسازی تعداد ۱۷‌هزار و۳۶۲ واحد به اتمام رسیده است و افراد نیز در این واحد‌ها ساکن شده‌اند که این امر خود تحولی عظیم در روستاها به شمار می‌رود. وی همچنین اذعان کرد: به منظور اطمینان از نتایج طرح، بنیاد مسکن طرحی را به نظام فنی روستایی پیشنهاد داده است که در آن کارشناسان بومی روستایی که دارای توانایی تخصصی و تحصیلی در این زمینه هستند در امر نظارت بر طرح کار کنند که با ساخت‌وسازهای روستاها از محل این طرح به اذعان روستاییان طرح از کیفیت بالایی برخوردار شده است و اگر طرح با همین ظرفیت دنبال شود روستاها از زلزله‌های با ریشتر بالا در امان خواهند بود.