سالانه 1100میلیارد تومان صرف ایمن‌سازی راه‌های کشور می‌شود

بیرجند- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: معاون وزیر راه و ترابری و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای کشور گفت: سالانه یک‌‌هزار و ۱۰۰میلیارد تومان برای نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های کشور هزینه می‌شود. محمد بخارایی افزود: حدود ۴۰۰میلیارد تومان از این مبلغ برای روکش آسفالت و ایمن‌سازی راه‌‌های شریانی از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود و حدود ۷۰۰میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات استانی برای نگهداری ۱۸۰هزار کیلومتر راه به جز راه‌های شریانی هزینه می‌شود.

وی که در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل جدید راه و ترابری خراسان جنوبی در بیرجند سخن می‌گفت، افزود: هم‌اکنون چهارهزار کیلومتر طرح‌ اجرایی برای ساخت باند دوم محورهای شریانی یا آزادراه‌هایی که در این مسیرها قرار دارند، در دست اجرا است.

وی گفت: این طرح‌ها از محل اعتبارات عمرانی ملی سرمایه‌گذاری می‌شود.

بخارایی طول راه‌های شریانی کشور را ۲۴هزار کیلومتر دانست و گفت: از این میزان یک‌هزار و ۵۰۰کیلومتر آزادراه، شش‌هزار کیلومتر بزرگراه و بقیه راه‌های اصلی هستند.

معاون وزیر راه و ترابری مجموع راه‌های اصلی کشور را ۲۵هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: ۸۵درصد ترافیک جاده‌ای در راه‌های شریانی جریان دارد.

وی همچنین طول راه‌های فرعی را ۳۵هزار کیلومتر و راه‌های روستایی را ۱۰۰هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: از راه‌های روستایی ۶۰هزار کیلومتر آسفالت و بقیه خاکی است.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه امسال حدود پنج‌هزار کیلومتر روکش آسفالت برای راه‌ها انجام می‌شود، افزود: به منظور توجه به مناطق محروم و توسعه کشاورزی و دسترسی ارزان کشاورزان به مراکز تولید کشاورزی، راه‌های روستایی نیز آسفالت می‌شوند.

بخارایی در ادامه از اجرای ۶۷۶طرح در نقاط حادثه‌خیز کشور خبر داد و ساخت باند دوم در ورودی شهرهای پرجمعیت، ساخت باندهای سبقت در گردنه، روشنایی محورها، اصلاح تقاطع، ساخت هندسی تقاطع‌های پرحادثه، جداکردن محورهای تعریض شده و ساخت باندهای اضطراری را از عملیات اجرایی این طرح‌ها عنوان کرد.

وی گفت: ۱۳۹ مجتمع رفاهی نیز برای ارائه خدمات به مسافران جاده‌ای از محل اعتبارات این سازمان و بخش‌خصوصی و تسهیلات بانکی به بهره‌برداری رسیده است.

بخارایی گفت: به منظور توسعه این خدمات رفاهی ۱۶۰طرح عملیاتی دیگر در کشور در حال اجرا است که تا پایان امسال ۱۰۰ طرح آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تعداد طرح‌های خدمات رفاهی به مسافران جاده‌ای رادر خراسان جنوبی پنج طرح دانست و افزود: تا پایان امسال دو طرح آن به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و ترابری افزود: امسال به منظور ایمنی مسافران و حمایت از نوسازی ناوگان عمومی با استفاده از فرصت وام اشتغال زودبازده استانی، پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰هزار وسیله نقلیه از این محل نوسازی شوند.

بخارایی کاهش سن متوسط ناوگان عمومی را در بخش اتوبوس، مینی‌بوس، سواری و ناوگان باری از اقدامات موثر در امینی تردد دانست و گفت: استان خراسان جنوبی در مسیر کریدور شمالی-جنوبی کشور واقع شده و با داشتن حدود ۳۵۰کیلومتر مرز، پایانه مرزی و وسعت زیاد جغرافیایی، توسعه و ایمنی‌سازی راه‌های آن ضروری است.

وی در ادامه اعتبارات راهداری استان خراسان جنوبی را حدود ۴۰۰میلیارد ریال دانست.

محمدرضا صابری، مدیر کل سابق راه و ترابری خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: استان خراسان جنوبی در چهارراه ترانزیتی شمال، جنوب، شرق و غرب واقع شده که ۸۵درصد ترانزیت محور بندرعباس- دوقارون در محورهای این استان است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰سال از قدمت راه‌های این استان گذشته است، اظهار کرد: استان خراسان جنوبی به جز راه روستایی احتیاج به راه جدید ندارد و باید راه‌های موجود حفظ شود.

وی با بیان اینکه در سال ۷۵ دوهزار و ۳۰۰کیلومتر راه در این استان وجود داشت، افزود: ‌اکنون این میزان به چهارهزار و ۱۰۰کیلومتر راه افزایش یافته است.

در این مراسم از خدمات ۱۱ ساله محمدرضا صابری قدردانی و ابراهیم نصری به عنوان مدیر کل جدید راه و ترابری استان خراسان جنوبی معرفی شد.