در 8 نقطه خوزستان توربین بادی  نصب می‌شود

اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: به منظور تولید برق از طریق باد، ۳۴ نقطه دارای این پتانسیل در خوزستان شناسایی شده که از این تعداد در ۸ نقطه توربین بادی تولید برق نصب می‌شود.

معاون فنی و اجرایی سازمان انرژی‌های نو که به منظور شناسایی پتانسیل‌های استان برای تولید برق از طریق باد به خوزستان سفر کرده بود، با اشاره به اینکه خوزستان دارای پتانسیل‌های خوبی برای تولید برق از طریق باد است، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای داشتیم پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای شناسایی هر چه بیشتر مناطق پرپتانسیل برای احداث ایستگاه‌های بادسنجی و در ادامه احداث یک واحد توربین بادی داده شد.

محمدعلی رمضانی افزود: تفاهم‌هایی هم در زمینه کاربرد سایر فن‌آوری‌های انرژی‌های نو به ویژه هید پمپ‌ها (پمپ‌های حرارتی) که می‌تواند در پایین آوردن بار پیک در منطقه تاثیر داشته باشد، صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از عمده مشکلاتی که در خوزستان وجود دارد این است که بار مصرفی در این منطقه به واسطه استفاده از سیستم‌های سرمایشی پرمصرف بالا است که پمپ‌های حرارتی می‌توانند به عنوان یک فرآوری در این زمینه بار پیک را کاهش دهند.

وی در خصوص پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی در خوزستان اظهار کرد: پتانسیل انرژی خورشیدی در خوزستان و به ویژه در قسمت‌های شمالی استان بسیار بالاست زیرا انرژی خورشیدی برای استحصال برق هنوز گران است، از این‌رو پیش‌بینی نمی‌شود در آینده نزدیک شاهد کاربرد وسیع این انرژی‌ها باشیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: از سیستم‌های خورشیدی برای برق‌رسانی به خانوار‌های روستایی دور از شبکه ، در مناطقی که کشیدن خط به صرفه نیست و قطعا با اتلاف زیادی همراه است، می‌توانیم استفاده کنیم.

معاون فنی و اجرایی سازمان انرژی‌های نو ایران همچنین با اشاره به نامگذاری امسال به سال اصلاح الگوی مصرف تصریح کرد: سال جاری به عنوان یک بستر مناسب و در عین حال فرصت بسیار جدی است و مقام معظم رهبری نیز علاوه بر تاکید به صرفه‌جویی، بر توسعه کاربردی انرژی‌های نو هم تاکید داشتند.

وی افزود: براین باور هستیم که با کارهای فرهنگی از طریق ارتباط با دستگاه‌های مختلف خواهیم توانست با توسعه انرژی‌های نو حداقل در سطح دستگاه‌های دولتی کاربرد این انرژی را توسعه دهیم و از سوی دیگر صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی را نیز فرآهم آوریم.

وی با تاکید بر حضور بخش خصوصی در تولید انرژی‌های نو گفت: سیاست اصلی دولت ورود بخش خصوصی به این عرصه‌هاست لذا ما می‌خواهیم این پتانسیل‌ها را شناسایی و بستر را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم آوریم.

رمضانی اظهار امیدواری کرد :مقامات محلی استان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را معرفی و تشویق به سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های بادی کنند و ما هم در سازمان انرژی‌های نو ایران آماده عقد قرارداد بلند مدت برای خرید برق از آنان با قیمت تضمینی در ساعات پیک با ۱۳۰ تومان و در ساعت غیر پیک با ۹۰ تومان هستیم که معتقدیم کسب‌وکار جذابی برای بخش خصوصی باشد.

رمضانی در باره تولید انرژی زمین گرمایی در خوزستان نیز گفت: پتانسیل انرژی زمین گرمایی در مناطق زلزله‌خیز متمرکز است واستان خوزستان زیاد منطقه زلزله‌خیزی نیست، از سوی دیگر هزینه‌های سرمایه‌گذاری مطالعات شناخت مخازن زمین گرمایی بسیار بالا است و ما منابع محدودی در اختیار داریم. وی افزود: در خوزستان به دلیل بالا بودن آب‌های زیرزمینی امکان استفاده از انرژی زمین گرمایی به‌گونه دیگری در همان پمپ‌های حرارتی وجود دارد.

رمضانی اظهار کرد: در پمپ‌های حرارتی امکان استفاده از انرژی زمین گرمایی با حفر چاه‌های بسیار کم عمق و استفاده از گرادین درجه اول در زمین وجود دارد که می‌تواند خیلی در پیک‌زدایی مصرف برق کمک کند.