اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: با اجرای طرح‌های تحقیقاتی طی سه سال گذشته در اراضی شور خوزستان، محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان موفق به کاهش ۳۰درصدی مصرف آب در مزارع گندم و ۲۵درصد افزایش عملکرد در این محصول شدند .

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی خوزستان با بیان این مطلب اظهار کرد: به منظور مدیریت اراضی شور در سال‌های اخیر، طرح‌های تحقیقاتی مختلفی توسط محققان بخش تحقیقات خاک و آب این مرکز انجام گرفته که یکی از آنها طرح تعیین زمان مناسب آبیاری و میزان آب مصرفی جهت تامین نیاز آبی کشت گندم و کنترل شوری خاک در دوره رشد آن در استان است.

مجری طرح یاد شده و عضو هیات علمی‌این مرکز توضیح داد: براساس برآورد‌های انجام گرفته میزان آب مصرفی رایج در زراعت گندم اراضی شور استان حدود ۸هزار متر مکعب در هر هکتار است؛ در حالی که با نتایج به دست آمده از این طرح، میزان بهینه مصرف آب در اراضی شور به ۶هزار مترمکعب در هر هکتار رسیده که معادل کاهش ۳۰درصدی است.

مهندس محی‌الدین گوشه افزود: با رعایت دوره مناسب آبیاری و اعمال سهم آبشویی در هر بار آبیاری، حدودا به ۲۰ الی ۳۰درصد افزایش عملکرد گندم دست خواهیم یافت.

براساس این گزارش شوری خاک یکی از مشکلات بزرگ اراضی کشاورزی خوزستان به ویژه اراضی جنوبی به شمار می‌رود و حدودا ۴۰درصد اراضی جنوب خوزستان در محدوده شوری قابل کشت گندم قرار دارند.