کاهش 30 درصدی ورود گردشگر به اصفهان

دنیای اقتصاد- اصفهان- فرزانه احمدی: شهردار اصفهان از کاهش ۳۰ درصدی ورود توریست به اصفهان در اثر خشکی زاینده‌رود خبر داد. مرتضی سقائیان‌نژاد در یک نشست خبری، با اشاره به ابعاد وسیع تاثیرات خشکی زاینده‌رود گفت:« در بعضی مناطق اصفهان، به وسیله تانکر در حال آبرسانی به درختان هستیم، اما آبیاری درخت به صورت سطحی از خشکی آن جلوگیری نمی‌کند. فضای سبز مناطقی از اصفهان در حال نابودی است و بدون آب نمی‌توان فضای سبز ایجاد کرد. همچنین با خشک شدن زاینده‌رود، از ورود توریست به اصفهان به میزان ۳۰ درصد کاسته شده است.»

شهردار اصفهان در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اصفهان اذعان کرد: بعضی از موانع در مقابل سرمایه‌گذاری‌های خارجی وجود دارد که به قوانین مربوط می‌شود. البته مجلس درصدد برآمد تا آن را رفع کند. مسائلی مانند امنیت سرمایه‌گذاری و همچنین وجود موانعی برای خروج اموال افراد پس از سرمایه‌گذاری همچون مانعی در برابر جذب سرمایه‌ها عمل می‌کند. وی اغلب سرمایه‌گذاران حال حاضر را دو ملیتی یا از میان ایرانیان خارج از کشور که برای حفظ اموالشان در ایران، به سرمایه‌گذاری رو می‌آورند ذکر کرد و افزود: در حالت کلی در اصفهان نزدیک به سیصد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی داشته ایم که بسیاری از آنها نیمه تمام مانده است. تاثیر تحریم‌ها از دیگر عواملی بود که سقائیان‌نژاد به عنوان یک مانع برشمرد.

وی در ادامه با ابراز ناخشنودی از عدم خروج از شمول بودجه پرداخت شده توسط دولت برای ساخت سالن اجلاس سران در اصفهان گفت: قرار بر این بود که بودجه ۲۰ میلیارد تومانی پرداختی دولت برای این پروژه تا پایان تیرماه از شمول خارج و برای شهرداری قابل استفاده شود، در صورتی که تاکنون این وعده تحقق نیافته است و بودجه سال نود برای ساخت سالن نیز همچنان نامشخص است. سقائیان‌نژاد با تاکید بر اهمیت این اجلاس برای شهر اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان با تمام توان این پروژه را به اتمام خواهد رساند؛ چرا که این پروژه یک فرصت برای توسعه اصفهان است و موجبات ساخت پاویون، تبدیل فرودگاه به صورت یک فرودگاه بین‌المللی، راه‌اندازی قطار سریع‌السیر و بازگشت همیشگی آب به زاینده‌رود را فراهم خواهد ساخت.

شهردار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر مشکلات به وجود آمده در بخش اتوبوسرانی در فصل تابستان و واگذاری این شرکت به بخش خصوصی گفت: طبق برنامه تا پایان سال ۸۹ می‌بایست ۶۰ درصد از شرکت اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار می‌شد وبه دلیل فراهم نبودن حمایت‌های لازم، این کار از حاشیه شهر که جمعیت کمتری دارد، آغاز شد و برای ۳۵ خط، واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفت. وی افزود: بخش خصوصی به دلیل توانایی محدود دچار مشکلاتی شد و ممکن است با بالا رفتن هزینه‌ها به تعطیلی بینجامد. سقائیان نژاد با بیان اینکه پس از حذف یارانه‌ها، حدود ۳۰ درصد به استفاده‌کنندگان از حمل و نقل عمومی اضافه شده است، گفت: با حذف یارانه‌ها پیش‌بینی‌های لازم صورت نگرفته بود و مشکلاتی را به وجود آورد. برای حل مشکلات این بخش باید یارانه‌های تعیین شده، به حمل و نقل عمومی پرداخت شود.