به این منظور اجرای کامل موادآیین‌نامه کشت فراسرزمینی مصوب ۱۳۹۵، پیشنهاد می‌شود. یونس ژائله در هفتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی افزود: لازم است کنسولگری ایران در ونزوئلا فهرست کاملی از فرصت‌­های سرمایه­‌گذاری در کشور ونزوئلا را تهیه و در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. همچنین ارسال هیات تجاری در زمینه­‌های مختلف توسط اتاق بازرگانی تبریز با همکاری استانداری آذربایجان شرقی می‌­تواند موثر باشد.  

ژائله ایجاد کنسرسیوم‌­های صادراتی برای صادرات مواد اولیه به ونزوئلا و سرمایه‌­گذاری در زمینه‌­های مختلف همچون انواع نهاده‌های مورد نیاز کشور، چوب، دام زنده و گوشت، طلا و واردات آن به کشور، صادرات کالاهای ارزان قیمت و صادرات ماشین‌­آلات و ادوات کشاورزی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و لوازم خانگی و الکترونیک، انتقال دانش فنی در زمینه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صدور خدمات فنی- مهندسی از جمله در حوزه خودرو، مصالح ساختمانی، سیمان، اقلام دارویی و کالاهای بهداشتی را از دیگر پیشنهادها به این منظور اعلام کرد.  رئیس اتاق تبریز همچنین بر ضرورت تامین آب و برق شهرک­‌های صنعتی و مجموعه­‌های کشت و صنعت تاکید کرد و خواستار همکاری دولت به این منظور شد.

وی در خصوص پیشنهاد شورای گفت‌وگوی استان برای تسریع در واردات کامیون­‌های دست دوم گفت: با وجود مطرح شدن این پیشنهاد و ارائه مجوزهای مربوطه در شهرهایی همچون تهران، به آذربایجان شرقی چنین مجوزی داده نشد.  استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: بخش‌خصوصی در مدیریت مسائلی که به خود این بخش مربوط است مشکلی ندارد و مشکلات زمانی ایجاد می‌شود که این بخش به دنبال دریافت خدمات از دستگاه‌های دولتی است.

محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: اگر کارهای بخش‌خصوصی را به خود این بخش بسپاریم و بخش دولتی به جای اینکه رقیب بخش خصوصی باشد، نقش کنش‌یاری ایفا کند بسیاری از مشکلات حوزه صنعت و تولید حل خواهد شد. پورمحمدی همچنین درخصوص موضوع پیش از دستور این جلسه که به امکان سرمایه‌گذاری در حوزه کشت فراسرزمینی اختصاص داشت، گفت: این موضوع فرصت خوبی برای حضور صنعت‌گران و تولیدکنندگان ما در کشورهای مختلف است که علاوه بر اینکه اقتصاد ما را از بن‌بست خارج می‌کند، امکان تامین نیازهای داخلی را هم فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی استان تجربه فعالیت برون‌مرزی را دارد، افزود: بخش خصوصی ما توان این را دارد که همه فعالیت‌های خود را در خارج از کشور هم انجام دهد و لازم است با تشکیل کمیته‌ای تخصصی، سازوکارهای این موضوع فراهم شود.