حسین امامی در نشستی خبری با بیان اینکه امسال یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های چهار دهه اخیر را تجربه کردیم، اظهار کرد: خراسان‌جنوبی یکی از استان‌هایی است که کاهش بارندگی‌های ۵۸ درصدی را تجربه می‌کند که بسیار کم‌سابقه است و از سوی دیگر بنا به اعلام هواشناسی میزان افزایش دما از رنج متوسط فراتر رفته است.

امامی با بیان اینکه در بخش آب سند برنامه سازگاری مصرف آب تدوین شده است، گفت: ما هم وظیفه تامین آب را برعهده داریم و از سوی دیگر مردم هم باید به کمک ما بیایند تا خدمت پایداری داشته باشیم. امامی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده آب رقم زیادی است و شرکت را با زیان مواجه کرده است، افزود: ما موظف هستیم آب سالم تامین کنیم. وی افزود: اقدامی که مجموعه‌های آبرسانی ما را دچار تنش می‌کند این است که در انتهای هفته که جمع زیادی از شهروندان در روستاها هستند دچار مشکل افت یا قطعی می‌شویم، علاوه بر این مشکلاتی که در تامین برق وجود دارد، حدود ۳۸۰ چاه و ۵۸۰ ایستگاه پمپاژ را دچار مشکل می‌کند، به طوری که وقتی خاموشی دو‌ساعته تجربه کنیم مخازن ما خالی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان‌جنوبی گفت: افرادی در نقاط ارتفاعی نزدیک مخازن آب اقدام به ساخت و ساز کردند، این منازل در طبقات بالا گاهی دچار افت می‌شوند، از سویی همه ما دغدغه تامین آب داریم تا با ایجاد تاسیسات مناسب آب را تامین کنیم.  وی با تاکید بر اینکه در بخش روستایی هم اقداماتی درحال انجام است تا آب در نقاط روستایی تامین شود و منابع مالی خوبی در این زمینه داریم، گفت: امسال ۱۰۰ روستا آبرسانی پایدار می‌شوند، در بخش ناوگان سیار هم رشد خوبی داشتیم و ۷ تانکر جدید به ناوگان آبرسانی سیار ما اضافه شده است.

امامی درباره فاضلاب قاین نیز افزود: مشکلات فاضلاب قاین برطرف شده و تصفیه‌خانه آن هم به‌‌زودی اجرایی می‌شود.

وی گفت: تصفیه‌خانه بیرجند هم به‌دلیل تحریم در برخی لوازم عقب‌ مانده اما تلاش شده است تا در ماه جاری در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی گفت: باید با تامین بخشی از آب فضای سبز در صنعت زمینه توسعه استان را فراهم کنیم و با توجه به محدودیت ذاتی خدمت پایداری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید در شهرها سرانه مخزن را به ازای مصرف به استاندارد کشوری برسانیم، افزود: امسال ۲۰ هزار مترمکعب مخزن در شهرهای استان به بهره‌برداری می‌رسد.

امامی اظهار امیدواری کرد: امسال بتوانیم ۵/ ۲ درصد هدررفت آب را شاهد باشیم.

وی افزود: از مجموع ۳۴۲ هزار مشترک فعال در استان ۲۷۰ هزار مشترک خانگی هستند که ۷۰ درصد بخش مصارف آب را به خود اختصاص دادند.