محسن عباسی با اشاره به پیشینه و چالش‌های نظام فنی و اجرایی اظهار کرد: پیشینه واژه نظام فنی و اجرایی، در آیین‌نامه استانداردهای اجرایی مصوب ۱۳۵۱ هیات دولت برای نخستین‌بار آورده شده بود.

وی با اشاره به سیر تحول نظام فنی و اجرایی از سال۱۳۶۷ تا نظام فنی و اجرایی سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: تعیین نقش‌ها و وظایف نهادهای دست‌اندرکار در نظام فنی و اجرایی، توجه به روش‌ها و ابزار نوین مانند طرح و ساخت توام، مدیریت طرح، مدیریت کیفیت و بیمه، توجه به توان و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌ها، توجه به فرآیندهای پیدایش تا بهره‌برداری طرح‌های سرمایه‌ای (مدیریت یکپارچه طرح‌های سرمایه‌گذاری)، تاکید بر تجاری‌سازی طرح‌ها برای توجیه‌پذیر کردن سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری از طریق بخش‌خصوصی، شبکه بانکی و بازار سرمایه از این عوامل است.

عباسی تصریح کرد: در آخرین مصوبه هیات دولت موضوع مصوبه ۸ خرداد امسال بر یکپارچگی و تولی‌گری سازمان برنامه و بودجه تاکید شده است. وی نظام فنی و اجرایی یکپارچه را شامل مجموعه‌ای از عوامل، اصول، برنامه‌ها و فرآیندها و اسناد (مقررات ضوابط و دستورالعمل‌ها) مربوط به مدیریت، پیدایش، پدیدآوری و بهره‌برداری طرح‌های سرمایهگذاری و ساخت‌وساز اعلام کرد.