عبور اصفهان از تراکم‌فروشی؟

 قدرت‌اله نوروزی در نشست خبری افزود: این درحالی است که رقم بودجه در زمانی که تراکم‌فروشی معادل ۷ درصد بود به دو هزار میلیارد تومان می‌رسید و اکنون با کاهش درآمدهای حاصل از تراکم، بودجه را به سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان رسانده‌ایم. وی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب عمرانی در شهر اصفهان تنها شامل حلقه حفاظتی و مترو نبوده است و احداث ۱۸ بوستان، افتتاح ۲۰ خیابان، ساخت دو سینما و.... را نیز در بر می‌گیرد، اظهار کرد: از سوی اداره‌کل طراحی شهرداری اصفهان بین سال‌های ۹۰ تا ۹۴ حدود ۳۰۰ طرح طراحی شده بود و این درحالی است که تا بهمن سال ۹۹ تعداد طرح‌های این اداره‌کل، به ۱۰۴ مورد رسیده است. وی ادامه داد: دو ابر طرح شهر اصفهان یعنی خط دوم مترو و حلقه حفاظتی با هدف کاهش آلاینده‌های محیط‌زیستی و تسهیل آمد و شد و از سوی دیگر تحقق عدالت فضایی در شهر اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد توزیع عادلانه خدمات در شهر اظهار کرد: برای تحقق عدالت اجتماعی، به‌دنبال ایجاد توازن در شهر هستیم که نمونه آن را در اجرای طرح‌های بزرگی همچون سالن اجلاس سران، رینگ چهارم، نمایشگاه بین‌المللی و بسیاری از طرح‌های دیگر شاهدیم.

نوروزی با اشاره به اینکه رینگ چهارم از محله‌هایی عبور می‌کند که مناطق کمتر برخوردار شهر است، اظهار کرد: این به معنای اجرای طرح‌های محرک توسعه در این مناطق است و آبادانی و سهولت دسترسی را برای مردم به‌دنبال دارد.  نوروزی درباره توجه به حوزه گردشگری به برنامه‌ریزی و رایزنی وزارت میراث فرهنگی با مدیران اصفهانی برای برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی در اصفهان اشاره و تصریح کرد: هدف ما تسهیل حضور بخش‌خصوصی در این نمایشگاه است.

شهردار با اشاره به طرح تراموای اصفهان، ادامه داد: رویکرد ما در طرح تراموا اجرای مشارکتی است که به همین منظور تفاهمی هم با قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شد؛ به علاوه اینکه سه مسیر دروازه تهران به خیابان امام‌خمینی(ره)، دروازه تهران به میدان شهدا و دروازه تهران به دروازه شیراز در مطالعات قبلی انتخاب شده بود، اما باید کار از جایی آغاز می‌شد که بیشترین نفع را داشته باشد به همین دلیل مسیر دروازه تهران تا دروازه شیراز و دروازه تهران تا خیابان امام‌خمینی(ره) اولویت ما بود. وی در مورد اداره ارزان شهر تصریح کرد: تمام تلاش ما این است اصفهان گران اداره نشود و اگر اکنون میلیاردها تومان برای تحقق عدالت فضایی هزینه می‌کنیم و درآمدهای حاصل از فروش تراکم را در بودجه کاهش می‌دهیم برای این است که شهر گران اداره نشود.  شهردار اصفهان با بیان اینکه برخی شرایط همچون افزایش نرخ‌ها در اختیار شهرداری‌ها نیست، اما می‌تواند کاری کند که به نوبه خود در افزایش هزینه‌ها سهیم نباشد، گفت: ایجاد انضباط مالی در شهرداری با هدف کاهش هزینه‌ها است به‌طوری‌که تنها در سال ۹۷ موفق شدیم هزینه‌های جاری شهرداری را ۱۷۰ میلیارد تومان کاهش دهیم و صرفه‌جویی داشته باشیم.

وی در مورد توقف اجرای خیابان شهید باقری در منطقه ۱۵ افزود: ادامه اجرای طرح خیابان شهید باقری در بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ شده و از سال آینده در دستور کار است.  نوروزی در مورد مسیرهای بی‌آر‌تی در خیابان‌های ولیعصر و عبدالرزاق که باعث نارضایتی‌هایی شده است، گفت: بی‌آر‌تی هر نقطه‌ای اجرا شود، مخالفانی خواهد داشت و برخی ممکن است ناراضی باشند اما در چنین مواردی باید، نفع بیشتر را لحاظ کرد؛ در خیابان هشت‌بهشت هم به‌دلیل عریض بودن رفیوژ میانی، عبور و مرور خودروها با خط بی‌آر‌تی مختل نمی‌شود.