زمان افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز

علیرضا صلواتی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح ملی آزادراه اصفهان- شیراز و وضعیت ساخت آن اظهار کرد: آزادراه اصفهان-‌شیراز که ۸‌درصد از کل آزادراه‌های درحال ساخت کشور را به خود اختصاص داده، از سال ۹۲ آغاز به‌کار کرده و یکی از آزادراه‌های مهم کشور است که امیدواریم با همت و تلاش همگانی اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد.

وی با تشریح جزئیات این طرح گفت: کل آزادراه اصفهان-‌شیراز ۳۴۰ کیلومتر و در دو بخش اصفهان-‌ایزدخواست به طول ۱۱۶کیلومتر و ایزدخواست-‌شیراز به طول ۲۲۴ کیلومتر پیش‌بینی شده است. بخش دوم کار یعنی طرح ایزدخواست-‌شیراز ‌اکنون درحال اجرا بوده و با ۸۵‌درصد پیشرفت به‌کار خود ادامه می‌دهد و بخش نخست نیز در مرحله مطالعات قرار دارد.

مجری طرح‌های آزادراهی در مرکز، جنوب و جنوب‌شرقی کشور، ادامه داد: در آزادراه اصفهان-‌شیراز که با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت‌دفاع و در ۷ قطعه در حال اجرا است، به میزان یک‌هزار و ۷۰۰هکتار آزادسازی انجام گرفته و ۹۸جبهه کاری، یک‌هزار و‌۳۲۰‌نفر نیرو به‌صورت روزانه و ۹۲۰‌دستگاه ماشین‌آلات مختلف فعال شده و قرار است ۱۰‌کارخانه آسفالت‌سازی در این طرح فعالیت کنند.

وی درباره اعتبارات طرح آزادراه اصفهان- شیراز افزود: تاکنون ۲‌هزار میلیارد تومان اعتبار در آزادراه اصفهان-‌شیراز صرف شده و با برآوردهای صورت گرفته، ۲‌هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری لازم است که در صورت تامین، تا خرداد ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد.

صلواتی درباره مزایای آزادراه اصفهان- شیراز، گفت: کاهش ۲ ساعتی مدت زمان سفر از اصفهان به شیراز معادل ۱۳۰کیلومتر مسافت، کاهش سالانه ۱۳۶میلیون لیتر مصرف سوخت و صرفه‌جویی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال نخست بهره‌برداری در اقتصاد کشور از مزایای افتتاح این طرح است.

وی در ادامه با اشاره به رتبه نخست استان فارس در زمینه تصادفات جاده‌ای در کشور اظهار کرد: طبق برآوردهای انجام شده، کاهش حدودا ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت و هزینه‌های تصادفات جاده‌ای و استهلاک خودروهای عبوری در سال نخست بهره‌برداری و کاهش ۵۵۰ تن کشته و مجروح در سال از مهم‌ترین مزیت‌های افتتاح آزادراه اصفهان-‌شیراز به‌شمار می‌رود.

مجری طرح‌های آزادراهی در مرکز، جنوب و جنوب‌شرق کشور با اشاره به نگاه ویژه مسوولان به طرح آزادراه اصفهان-‌شیراز، گفت: نگاه مدیران کشور به این آزادراه، جدی است و توجه ویژه‌ای از سوی ریاست‌جمهوری، وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به این طرح معطوف شده و امیدواریم که هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر ضرورت فعالیت جهادی در اجرای طرح تصریح کرد: تمرکز جدی ما، تکمیل هرچه سریع‌تر آزادراه اصفهان- شیراز است و در تلاشیم که تا خرداد ۱۴۰۰، این طرح به سرانجام برسد. صلواتی تاکید کرد: درخواستم از عوامل طرح این است که هر‌چه سریع‌تر، جبهه‌های کاری این طرح را افزایش داده و حتی در ایام تعطیلات نوروز نیز‌ طرح را فعال نگه دارند تا هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

مجری طرح‌های آزادراهی در مرکز، جنوب و جنوب‌شرقی کشور ادامه داد: رویکرد ما این است که در طرح آزادراه اصفهان- شیراز، هیچ‌گونه تاخیری وجود نداشته باشد. صلواتی درباره جزئیات توپولوژی منطقه‌ای این آزادراه تصریح کرد: ۵۸ درصد از محدوده آزادراه اصفهان-‌شیراز در منطقه کوهستانی قرار گرفته، بنابراین ضرورت داشت که برای اجرای آن، پل‌ها و تونل‌های مورد‌نیاز ساخته شود، همچنین ۲۰ درصد از مساحت آن نیز در دشت و ۲۳‌درصد به‌صورت تپه‌ماهوری است.