پیگیری قضایی مشکلات صنفی

 مهدی امیدوار اظهار کرد: در سفری که حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه به خراسان‌شمالی داشتند، مجموعه اتاق اصناف با ایشان دیدار کرد. در این دیدار، دریافت هزینه اضافی از صنوف مواد غذایی از سوی دفاتر خدمات سلامت و اختلاف بین وزارت صمت و وزارت بهداشت را مورد تاکید قرار دادیم. به این صنوف تکلیف شده است که بابت خوداظهاری و خود‌کنترلی، با دفاتر خدمات سلامت قراردادی یک‌ساله امضا کنند و هزینه‌های سنگینی گاها تا یک‌میلیون تومان بپردازند؛ این درحالی است که طبق قانون نظام‌صنفی نباید هزینه‌های اضافی بر گردن اصناف گذاشت و در ماده ۱۲ قانون نظام صنفی نیز صراحتا شرایط عمومی و اختصاصی صدور پروانه‌کسب اعلام شده است. از این‌رو از رئیس قوه‌قضائیه درخواست کردیم که از طریق بازرسی یا دادستان به این موضوع ورود کند.

 وی افزود: براساس تبصره ۷ ماده ۷۲ دولت باید ۳۰درصد از مبلغ جرائم دریافتی را به اتاق اصناف ایران بازگرداند. در دیدار با حجت‌الاسلام رئیسی خواستیم تا دلیل اجرا‌نشدن این قانون از سوی قوه‌قضائیه رسیدگی شود، همچنین درخصوص ثبت شرکت‌ها نیز موردی را مطرح کردیم و خواستار جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای درحوزه ثبت شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا شدیم.

 امیدوار گفت: همچنین درحوزه بسته‌های حمایتی نامناسب نیز مواردی را بیان کردیم و توجه ایشان را به عدم‌همکاری بانک‌ها در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا نیز جلب کردیم. رئیس اتاق اصناف مرکز استان خراسان‌شمالی گفت: حجت‌الاسلام رئیسی قول پیگیری این موارد را دادند. امیدوار در ادامه به دیدار با غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف کشور طی هفته گذشته نیز اشاره کرد و گفت: با همراهی رئیس سازمان بسیج اصناف کشور دیداری از خانواده شهدای بسیج اصناف داشتیم و گزارشی از خیرین مرکز نیکوکاری شهدای اصناف بجنورد به ایشان ارائه دادیم. براساس این گزارش، طی مدت یک ماه گذشته مبلغ ۸ میلیارد ریال از سوی خیرین مرکز نیکوکاری شهدای اصناف بجنورد جمع‌آوری شد که ۴ میلیارد ریال آن به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی برای آزادسازی زندانیان اختصاص یافت. تجهیزات به مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ ‌هزار ریال نیز تهیه و به بیمارستان امام‌حسن(ع) اهدا شد. همچنین یک میلیارد ریال بسته غذایی و معیشتی بین نیازمندان توزیع شد. در این شرایط سخت اقتصادی چنین اقدامات خیرانه‌ای ستودنی و قابل‌توجه است.  به گفته امیدوار، طبق آخرین آمار ۸۰درصد کسبه خراسان‌شمالی مستاجر هستند و در چند ماهه اخیر بابت کرایه ملک با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تجربه ماه‌های گذشته نشان داد، بسیاری از مردم از مراسم‌های خانوادگی نمی‌گذرند و در خانه‌ها و باغ‌ها جشن عروسی می‌گیرند، حال اینکه بازبودن تالارها به اشتغال حدود ۸ شغل همچون مزون‌داران، رستوران‌ها، عکاسان و فیلمبرداران کمک می‌کند؛ از این‌رو پیشنهاد ما این است که در شهرهای نارنجی با ظرفیت ۳۰‌درصد و وضع پروتکل‌های بهداشتی مناسب، امکان فعالیت تالارها وجود داشته باشد. اکنون بجنورد وضعیت زرد دارد و امکان فعالیت تالارها فراهم‌شده اما تلاش داریم که بیش از ۳۰، ۴۰ درصد ظرفیت پر نشود. رئیس اتاق اصناف بجنورد گفت: درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز گشت‌های اتاق اصناف و سازمان صمت همه روزه به تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظارت دارند تا قیمت‌ها و تخفیف‌ها واقعی باشد.