هلدینگ‌های چند رشته‌ای در مناطق آزاد

وی با تاکید بر اینکه ایجاد شرکت‌های هلدینگ، کارآمدترین شیوه و ابزاری است که می‌تواند برای کنترل و مدیریت توام دو یا چند واحد که تاکنون مستقل بوده‌اند به‌کار گرفته شود، ادامه داد: استفاده از ساختار هلدینگ در بسیاری از کشورهای پیشرفته درحال توسعه متداول است. معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش دو هدف اصلی برای هلدینگ‌ها برشمرد و توضیح داد: هدف اول هلدینگ‌ها، خلق ارزش بیشتر نسبت به کسب‌وکارهای مستقل و هدف ایده‌آل، خلق ارزش بیشتر نسبت به هلدینگ‌های رقیب است. طهماسبی گفت: به‌طور خلاصه، برخی از مزایای ایجاد هلدینگ‌ها را می‌توان تسهیل در رشد شرکت‌ها، تسهیل در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها، تربیت مدیران چندبعدی و حرفه‌ای، توسعه نوآوری، کاهش رقابت، انعطاف‌پذیری تولید، مدیریت متمرکز، ساماندهی آسان‌تر، تسری حسن شهرت، کاهش ریسک، تفکیک حقوقی، کنترل با مالکیت محدود و هم‌افزایی در خرید نام برد. طهماسبی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر، حوزه‌های فعالیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های موجود در مناطق آزاد محدود است و با توجه به فضای کسب‌وکار و ظرفیت‌های موجود در این مناطق می‌توانند از ساختاری منسجم‌تر و یکپارچه‌تر در حوزه اقتصادی برخوردار باشند که منجر به کاهش هزینه و افزایش درآمد خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به پراکندگی و پیچیدگی محیط اقتصادی کنونی شناسایی زمینه بهینه فعالیت به راحتی مقدور نخواهد بود. طهماسبی یادآور شد: از همین‌رو می‌توان با تدوین برنامه‌های استراتژی و طراحی ساختار هلدینگ‌های چندرشته‌ای زمینه خلق ارزش و افزایش ثروت را فراهم و از سوی دیگر می‌توان امکان حضور شرکت‌های زیرمجموعه در بازار سرمایه را برای بهبود شرایط تامین مالی و اوضاع اقتصادی کنونی فراهم کرد.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از برنامه‌های راهبردی می‌توان ترکیب دارایی‌ها را متوازن و متنوع کرد و با تربیت نیروی متخصص موردنیاز برای فعالیت‌های اقتصادی از طریق بهره‌مندی از جمعیت جوان مناطق زمینه ایجاد اشتغال را فراهم ساخت.

طهماسبی ابراز امیدواری کرد: بتوان با طراحی جامع، تشکیل، راه‌اندازی و مدیریت هلدینگ‌ها در مناطق آزاد کشور و در سال جهش تولید سهمی پررنگ در توسعه و اعتلای کشور عزیزمان ایفا کنیم.