محمدرضا پورمحمدی در مراسم افتتاح طرح‌های پتروشیمی تبریز گفت: پتروشیمی تبریز نقش بسیار مهمی در توسعه استان داشته و باید الگوی مناسبی برای سایر واحدهای تولیدی و صنعتی استان در زمینه رعایت مسائل زیست‌محیطی شود. وی با اشاره به رعایت اصول زیست‌محیطی در این شرکت اظهار کرد: این مجموعه باید الگوی مناسبی برای سایر واحدهای تولیدی و صنعتی استان معرفی شود. وی استفاده صحیح از منابع و امکانات را یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های توسعه همه جانبه در جوامع نام برد و افزود: این امر باید با حفظ محیط‌زیست و به خطر نینداختن زندگی نسل آتی همراه باشد وگرنه چندان اهمیتی نخواهد داشت.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به آثار منفی صنعتی شدن جوامع در آلودگی محیط‌زیست ادامه داد: بلندمرتبه‌سازی‌ها نیز هویت شهرها را نابود کرده و خسارات بسیاری را در کشورهای مختلف به بار آورده است. وی به استقرار بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در مرکز و بافت شهری برخی کشورها نیز اشاره کرد و افزود: توجه به اصول زیست‌محیطی توسط واحدهای صنعتی و تولیدی باید تا جایی ادامه یابد که تمامی این واحدها بتوانند مصداق صنعت پاک و سبز باشند.

پورمحمدی همچنین با قدردانی مجدد از توجه به اصول زیست‌محیطی در پتروشیمی تبریز اظهار کرد: پیگیری‌های لازم برای ارتقای این مجموعه مهم به مجموعه‌ای سبز را از سازمان محیط‌زیست کشور انجام خواهیم داد.سیاوش درفشی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز نیز در این مراسم بهره‌برداری از طرح پوشش‌گذاری واحد تصفیه پساب و امحای گازهای آلاینده را برگ زرینی بر سبزینگی این شرکت دانست و اظهار کرد: در این طرح ابتدا سطوح حوضچه‌ها و تجهیزات روباز با استفاده از ورق‌های آلومینیومی مخصوص پوشانده شده و جریان گازهای حاوی «voc» به‌وسیله شبکه لوله‌کشی از سطوح حوضچه‌ها توسط مکنده‌ها مکش و جمع‌آوری، به کوره‌ها هدایت و در آنجا سوزانده می‌شوند. وی با اشاره به ۱۱۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده در داخل مجتمع پتروشیمی تبریز و ۶ هکتار فضای سبز در خارج از آن، گفت: در مدیریت انرژی بالاتر از استانداردهای موجود کشور هستیم و با استفاده از سیستم طبقه‌بندی، شناسایی و جداسازی به‌دنبال تولید گازهای با ارزش قابل استفاده هستیم که در اصلاح فرآیندها دوباره استفاده شده یا به فروش می‌رسد. وی با بیان اینکه پتروشیمی تبریز نخستین شرکتی است که مدیریت سیستم محیطی را اجرا کرده است، افزود: در سال ۱۳۹۷ توسط ممیزان یونیدو (سازمان ملل) در سطح انرژی به‌عنوان رتبه اول انتخاب شدیم.

درفشی طرح‌های انجام شده در حوزه زیست محیطی را شامل جمع‌آوری گازهای آلاینده، بازچرخانی کامل آب به واسطه تصفیه و استفاده مجدد از پساب تولیدی به میزان ۱۱۰ مترمکعب در ساعت، احداث سکوی تخلیه فشار تانکرهای حمل خوراک، اصلاح و تعویض سیستم آب‌بندی مخازن اتمسفریک برای جلوگیری از ایجاد آلودگی زیست‌محیطی و طرح‌ریزی استقرار سیستم مدیریت فلرینگ با رویکرد پایش لحظه‌ای و کاهش تولید گازهای ارسالی اعلام کرد.