35 طرح نیمه‌تمام آذربایجان شرقی

وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح‌ها، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی و تصویب شده بود که تاکنون حدود ۲۱۰ درصد تخصیص یافته است. استاندار گفت: در هفته دولت امسال، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ طرح با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف استان به بهره‌برداری رسیده که از شاخص‌ترین این طرح‌ها مقاوم‌سازی ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهرهای کوچک و ۷۰۰ واحد در مناطق زلزله‌زده سراب و میانه است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه دو طرح مهم استان شامل سد کلقان‌چای و فاز دوم نیروگاه سیکل‌ترکیبی هریس نیز در هفته دفاع مقدس از سوی رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود، ادامه داد: آذربایجان و تبریز همواره نقش بی‌نظیری در حوزه‌های مختلف داشته و از نظر شاخص‌های توسعه انسانی، اقتصادی و کالبدی، جزو استان‌های نسبتا توسعه ‌یافته است اما از نظر برخی شاخص‌ها، استانی توسعه‌یافته محسوب می‌شود. وی یادآوری کرد: در زمان کنونی پوشش تحصیلی در استان بیشتر از ۹۵ درصد است، فضاهای درمانی و تخت‌های بستری در همه نقاط استان فراهم شده است، روستاها از بسیاری از زیرساخت‌ها همچون برق، آب، گاز و حتی اینترنت برخوردار هستند، از نظر وضعیت اشتغال و درآمد سرانه نیز وضعیت خوبی داریم و نرخ بیکاری استان از ۳/ ۱۰ درصد در سال گذشته به ۹ درصد در سال‌جاری رسیده است. استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: سهم این استان از تولید ناخالص داخلی حدود ۶/ ۳درصد است که نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و در مجموع از نظر شاخص‌های اقتصادی، وضعیت رضایت‌بخش و مناسبی وجود دارد. وی اظهار کرد: احیای واحدهای تولیدی راکد و مشکل‌دار و جلوگیری از رکود واحدهای فعال از برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای حل مشکل بیکاری بوده که به این منظور در سال ۹۸ و ۵ ماه نخست امسال، ۵۵۰ واحد جدید تولیدی در استان راه‌اندازی شده و برای یک هزار و ۷۰۰ واحد نیز پروانه بهره‌برداری صادر شده است. استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در بلندمدت نیز طرح‌های کلان اقتصادی همچون کارخانه‌های نفلین‌سینیت و مس و صنایع پایین‌دستی آنها در دستور کار است. پورمحمدی با بیان اینکه برای حل مشکل بیکاری، نیازمند تغییر بنیادین در نظام آموزشی و ایجاد دانشگاه‌‌های کارآفرین هستیم، افزود: باید در دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای به مهارت‌آموزی شود و در کنار آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و کارورزی به‌صورت جدی پیگیری شود.

وی با اشاره به مزیت ترانزیتی استان و واقع شدن آن در مسیر سه کریدور بین‌المللی، اظهار کرد: با وجود اینکه زیرساخت‌های خوبی از نظر ارتباطی در استان وجود دارد اما کریدورهای بین‌المللی به‌طور کامل فعال نیست. استاندار گفت: برای استفاده بهتر از این ظرفیت کم‌نظیر، در گام اول باید زیرساخت‌های خود را تکمیل کرد و در گام بعدی باید وارد قراردادهای بین‌المللی برای دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیونی آسیای مرکزی و میانه شد. وی درخصوص نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان نیز گفت: شهرداری تبریز برای تامین اتوبوس‌های جدید با چند شرکت داخلی و خارجی مذاکراتی داشته و در کنار آن، بهره‌برداری از خطوط متروی تبریز نیز با جدیت پیگیری می‌شود. استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امکان عبور خودروها از بزرگراه تبریز- سهند تا یک ماه آینده فراهم می‌شود، گفت: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان هم در قطعه یک آن درحال اجرا است و برای قطعات بعدی به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.