رشد صادرات از آذربایجان شرقی

حبیب امین‌زاده همزمان با فرارسیدن روز ملی صادرات، با ارائه گزارشی از سیمای صادراتی استان و تاکید بر توسعه صادرات در برنامه‌های ابلاغی وزارت صنعت افزود: صادرات در شرایط فعلی کشور، یکی از شریان‌های اصلی اقتصاد بوده و حفظ آن نیازمند همت عمومی است.

وی با بیان اینکه مجموعه سازمان صمت استان به‌عنوان یک دستگاه خدمتگزار، به‌ویژه در شرایط تحریمی در تلاش است تا بیشترین خدمات را به صادرکنندگان استان ارائه دهد، افزود: با تسهیل امور صادرات کالاها در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی نیز اقدام خواهیم کرد. وی با اشاره به بخشی از تمهیدات و مساعدت‌های خاص پیش‌بینی شده درمورد کارت‌های بازرگانی و ایجاد تسهیلات برای صادرات کالاهای تولیدی اظهار کرد: آماده دریافت پیشنهادهای بازرگانان برای تسریع و تسهیل فرآیندها هستیم.

امین‌زاده با اعلام اینکه امسال یکی از ارکان برنامه‌های جهش تولید، توسعه صادرات غیرنفتی است، تشریح کرد: فرآیند صادرات کالاها، ایجاد بازارهای جدید صادراتی و شرایط رقابتی قابل قبول، در جهت تحقق شعار سال خواهد بود. وی گفت: طی سال گذشته با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان از نظر میزان وزنی ۵۲ درصد و از نظر ارزشی ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ شاهد رشد فزاینده صادرات کالاها بودیم.

وی اضافه کرد: امسال براساس برنامه‌های ابلاغی وزارت، پیش‌بینی می‌شود صادرات غیرنفتی به میزان ۸/ ۳۲ میلیارد دلار در کشور محقق شود و در برش استانی تحقق صادرات به میزان ۸/ ۳ میلیارد دلار برای استان برنامه‌ریزی شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: به‌رغم تحریم‌ها و مسدود بودن مرزهای صادراتی به‌دلایل شیوع ویروس کرونا، با تکیه بر توانمندی صنایع پیشران و اصلی استان و برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور توسعه صادرات، در سه ماه اول سال‌جاری ۱۵درصد و در ۶ ماه امسال ۱۸ درصد از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای صادرات غیرنفتی استان جلوتر هستیم.

وی با قابل قبول برشمردن صادرات استان به‌رغم تبلیغات انجام شده گفت: صادرات ۴۹۶/ ۱ میلیارد دلاری ۶ ماه سال قبل به ۹۱۹/ ۱ میلیارد دلار در نیمه ابتدایی سال‌جاری رسیده که همین نشان‌دهنده توسعه صادرات استان است.

وی عمده بازارهای صادراتی و کشورهای هدف استان در زمینه صادرات را ۱۴ کشور همسایه و هند و چین برشمرد و افزود: اروپا، آسیای میانه و برخی از کشورهای آسیایی به‌عنوان بازارهای صادراتی استان شناخته می‌شوند که مراودات تجاری مطلوبی با بخش خصوصی استان دارند و تحقق این امر نشان از عدم کارآیی تحریم‌های ظالمانه دشمن در تجارت خارجی بخش خصوصی است.

امین‌زاده عمده کالاهای صادراتی استان را در حوزه تکمیل زنجیره تامین و با توجه به مزیت‌های نسبی استان دانست و گفت: طی ۶ ماه اول سال، جهش تولید کالاهایی همچون مواد و مصنوعات پلاستیکی، انواع خوراکی‌ها (مرکبات)، قیر، سوخت و روغن‌های معدنی، چدن، آهن و فولاد، فرآورده‌های غلات (آرد و نشاسته)، انواع دیگ‌های بخار، مس و مصنوعات مسی، قند، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای عمده کالاهای صادراتی استان بوده است.

وی در ادامه با اشاره به محور توسعه و تعمیق ساخت داخل به‌عنوان یکی از اهداف اصلی جهش تولید در برنامه‌های ابلاغی وزارت صنعت افزود: یکی از موفقیت‌های استان در جلوگیری از واردات بی‌رویه بوده و بخشی از واردات سال‌های گذشته با تولید داخل و جایگزینی توسط صنایع داخلی جبران شده است.

وی افزود: طی ۶ ماه سال قبل، واردات ۶۰۶ میلیون دلاری از گمرکات استان، به عدد ۴۳۶میلیون دلار طی نیمسال جاری کاهش پیدا کرده است.