گام جدید در فناوری معدنی

کامبیز مهدی‌زاده، مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع‌معدنی در این نشست با بیان اینکه ظرفیت‌های ارزشمند در حوزه معدن نهفته است که در پیوند با فناوری و نوآوری می‌تواند تحول‌آفرینی کند، ادامه داد: بسیاری از توانمندی‌های نهفته در حوزه معدن و صنایع‌معدنی، با حرکت در مسیر نوآوری‌ها می‌تواند ضمن گذار از خام‌فروشی و خلق ارزش افزوده، زمینه‌ساز اشتغال، رونق اقتصاد و حرکت شتابان کشور در مسیر توسعه باشد.

مهدی‌زاده گفت: بر همین اساس و با هدف رونق اقتصاد دانش‌بنیان، تلاش می‌کنیم با ایجاد بستری برای حمایت و تجاری‌سازی نوآوری‌های حوزه معدن، ضمن شکوفایی این ظرفیت‌ها گام‌هایی در مسیر توسعه و پیشرفت کشور برداریم.

وی از استقرار دبیرخانه دائمی «فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی» در منطقه ویژه علم و فناوری ربع‌رشیدی خبر داد و گفت: منطقه ربع‌رشیدی به‌عنوان پیش‌قراول صنایع‌معدنی، با حرکت در مسیر فناوری‌های این حوزه می‌تواند گام بلندی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان کشور بردارد. بر همین اساس و با استقرار دبیرخانه دائمی فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی که چندی پیش اعلام شد، تلاش می‌کنیم در مسیر توسعه فناوری‌های این حوزه گام برداریم. مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع‌معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گردشگری معدن و فناوری‌های پیشرفته حفاری را برخی از اولویت‌های نیازمند کار نوآورانه فعالان فناور دانست و گفت: گردشگری معدن یکی از ظرفیت‌هایی است که فناوری و نوآوری زمینه‌ساز شکوفایی آن می‌شود. همچنین اکتشاف در عمق به‌شدت آماده ورود فناوری‌های روزآمد این حوزه است و باید به این سمت حرکت کنیم.

مهدی‌زاده با تاکید بر اینکه شاخص پیشرفت کشورها از ظرفیت‌های عظیم نفت و گاز به سوی ایده‌های نوآورانه و فناورانه تغییر یافته است، اظهار امیدواری کرد: با تعامل میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با سازمان منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی، گامی تازه در مسیر توسعه فناوری‌های حوزه معدن، تبدیل خام‌فروشی به ایجاد ارزش افزوده و توسعه پایدار پیموده شود.

سعید غریب‌خواجه، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه ربع‌رشیدی نیز با اشاره به عزم جدی برای شکوفایی ظرفیت‌های معدنی با سرعت‌بخشیدن به رشد فناوری‌های این حوزه گفت: تاکنون با ظرفیت‌های حوزه معدن با رویکرد سنتی برخورد شده است اما زمانی‌که فناوری‌های پیشرفته وارد حوزه‌های صنعتی شود، شاهد پیشرفت شتابان و بدون معطلی خواهیم بود.

غریب‌خواجه به ظرفیت‌های نهفته معدنی در آذربایجان شرقی اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۵۰۰ میلیون تن ظرفیت صنعت مس، ۴۰ میلیون تن طلا و ۸۰ میلیون تن سنگ‌های تزئینی نمایانگر صرفا بخشی از صنایع مرتبط با معدن در استان است؛ این ظرفیت با ورود نوآوری و فناوری به بخش صنعت می‌تواند زمینه‌ساز تحولی شگرف و شتاب‌دهنده توسعه کشور باشد.

وی با بیان اینکه در جریان نمایشگاه سال گذشته شبکه فناوری‌های معدن راه‌اندازی شد، ادامه داد: امسال با تعاملی که براساس این تفاهم‌نامه همکاری در حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه صورت می‌گیرد، شاهد درخشش و پیشرفت فناوری‌های معدنی خواهیم بود. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه ربع‌رشیدی اظهار کرد: این سازمان به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش می‌کند تا با ایجاد بستری برای نوآوری‌ها، گامی در جهت توسعه فناوری‌های این حوزه و رفع عقب‌ماندگی‌ها بردارد.