ارتباط اصفهان با 13 خواهرخوانده

ایمان حجتی در سلسله نشست‌های «سه‌شنبه‌ها با رسانه» با اشاره به اینکه کرونا اگرچه فرصت رویدادهای بزرگ را از ما گرفت اما یکسری فرصت‌ها را برای ما ایجاد کرد چراکه همه کشورها در این مساله مشترک و به یک اندازه هم درگیر هستند، اظهار کرد: اصفهان هم مانند شهرهای دیگر جهان با بحران مواجه شد اما در حوزه‌های مختلف مبارزه با این بحران تلاش کردیم خلاقیت داشته باشیم.  وی با اشاره به شعر «همراه شو عزیز، تنها نمان، این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود» گفت: بر اساس این دیدگاه، ارتباطات بین‌المللی در چنین شرایطی مهم بود و اقداماتی در زمینه بحران کرونا و دیپلماسی بحران انجام دادیم. در ابتدا نامه‌نگاری با همه شهرهای خواهرخوانده اصفهان داشتیم و از آنها خواستیم وضعیت را توضیح دهند. حجتی تصریح کرد: اصفهان با ۱۳ شهر، خواهرخوانده است و در ۹ شبکه شهرهای جهانی هم عضویت دارد. به همین منظور به تمام سازمان‌های بین‌المللی نامه‌نگاری کردیم و پیشنهاد‌ها و ابتکارات اصفهان را به همه ارسال کردیم. همچنین در پلت‌فرمی که انجمن متروپولیس (انجمن کلان‌شهرهای مهم جهان) آماده کرده بود، ما و دیگر شهرها هم تجربیات و راهکارها را به اشتراک گذاشتیم. 

وی افزود: در اثر دیپلماسی کرونا به چند دستاورد رسیدیم و موفق شدیم از تجربیات دیگر شهرها هم استفاده کنیم. مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار کرد: ارتباط اصفهان با خواهرخوانده‌ها در بستر زمانی فراز و نشیب‌های مختلفی داشته است؛ در سال‌های اخیر ارتباطات محکم نبوده و جزئی بود، در دیپلماسی کرونا توانستیم چراغ خاموش برخی روابط همچون بارسلون و فلورانس در ایتالیا را روشن کنیم.

حجتی تصریح کرد: در چارچوب دیپلماسی کرونا موفق شدیم با یکی دیگر از شهرهای خواهرخوانده یعنی سن پترزبورگ نشست تخصصی به صورت آنلاین برگزار کنیم. این نشست در کشور برای اولین بار در قالب دو گروه تخصصی در حوزه بهداشت و خدمات شهری از شهرداری، علوم پزشکی، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان و از طرف مقابل با حضور نمایندگان کمیته بهداشت، اتاق بازرگانی و مقامات وزارت امور خارجه سن پترزبورگ به مدت دو ساعت انجام شد.  وی اظهار کرد: به زودی هم گفت‌وگوی ویدئویی در زمینه بحران کرونا و راهکار برای غلبه بر بحران بین شهردار شیان و شهردار اصفهان برگزار می‌شود.  مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان افزود: شهرداری اصفهان از سوی سازمان‌هایی که در حوزه بین‌المللی مرجعیت دارند به‌عنوان یکی از سه شهرداری فعال کشور در زمینه بحران کرونا شناسایی شد.

حجتی ادامه داد: در شهریور میزبان نشستی آنلاین به ابتکار شهرداری اصفهان و شهرداران عضو اکو (سازمان همکاری اقتصادی) با موضوع کرونا هستیم که روند این اقدام در حال انجام است.  وی در مورد توسعه خواهرخواندگی‌های اصفهان هم تصریح کرد: تمایل داریم از خواهرخواندگی اصفهان بهره‌برداری مناسب صورت گیرد. نخستین ارزش خواهرخواندگی اصفهان با هر شهری مبتنی بر روابط فرهنگی است و در کنار آن فعال کردن دیگر ظرفیت‌ها انجام می‌شود. مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به نمونه‌هایی از توسعه روابط بین‌المللی شهری اصفهان بیان کرد: در آستانه نهایی کردن سند چهار ساله در حوزه زیرساختی بین اصفهان و سن‌پترزبورگ هستیم. وی افزود: انعقاد قرارداد خواهرخواندگی اصفهان و حیدرآباد هند هم از سوی شهرداری به شورای شهر اصفهان پیشنهاد شد که بعد از تصویب در شورای شهر، یک مرحله دیگر برای انعقاد این تفاهم‌نامه به پیش رفتیم. حیدرآباد دارای کتابخانه‌هایی است که سرشار از نسخ خطی فارسی است و برای پژوهشگران ادب و تاریخ می‌تواند ظرفیت خوبی باشد.