تاثیر بارش بر بودجه دریاچه

وی اقدامات دولت به‌منظور احیای این دریاچه را موثر و ارزشمند دانست و گفت: نباید احیای دریاچه را صرفا منوط به بارش‌ها بدانیم، چراکه طبق آمار موجود در سال‌های قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، سالی که ۴۲۰ میلی‌لیتر بارش داشتیم نیز شاهد کاهش آب دریاچه بوده‌ایم. معاون عمرانی استاندار با تاکید بر اهمیت توجه به مسائل علمی و فنی در احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: لایروبی‌ها و اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای انجام یافته را بسیار موثر می‌دانم و معتقدم خشکی دریاچه ارومیه حاصل بی‌توجهی به مسائل علمی بود.

وی اقدامات دستگاه‌های ذی‌ربط را تنها بخشی از فعالیت دانست و بخش دیگر را مشارکت مردم اعلام و اظهار کرد: باید با آگاه ساختن مردم آنها را نیز در احیای دریاچه مشارکت دهیم که اگر چنین نباشد اقدامات دستگاه‌ها نیز ابتر است. رحمتی خاطرنشان کرد: انتقال آب از حوضه‌های دیگر به دریاچه، رهاسازی آب‌های موجود در پشت سدهای دریاچه‌ها، لایروبی آب‌های اطراف دریاچه، تعبیه بادشکن‌ها و کاشت گیاهان خودتکثیر و خودبازیافت از دیگر اقداماتی هستند که برای احیای دریاچه ارومیه موثر بودند. وی با تاکید بر اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در حوضه این دریاچه افزود: بخش مایع تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز تا شش ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون عمرانی استاندار عوامل فرهنگی را عاملی مهم و موثر در احیای دریاچه ارومیه ارزیابی کرد و گفت: امسال ۲۰ درصد از اعتبارات به صدا و سیما برای ساخت برنامه‌هایی در جهت فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی اختصاص داده شده است. وی با انتقاد از غیرفعال بودن کمیته‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: باید از اقدامات کلیشه‌ای همچون سخنرانی در این حوزه خارج شویم و به موضوع معیشت و اشتغال جایگزین اهمیت بیشتری دهیم، چراکه در استان توان علمی کافی برای این کار وجود دارد. رحمتی با تاکید بر پایش اقدامات انجام‌یافته تصریح کرد: کمیته علمی باید با پایش اقدامات، هر اقدام بیهوده را شناسایی و حذف کند و بر تغییر نگرش‌های ساکنان اطراف دریاچه تلاش کند. یوسف غفارزاده در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوضه دریاچه ارومیه اظهار کرد: سازمان آب منطقه‌ای با لایروبی رودخانه‌هایی مانند آجی‌چای، قلعه چای، گونبرف چای و صوفی‌چای در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ موفق به هدایت آب این رودخانه‌ها به سمت دریاچه ارومیه شد که تاثیر بسزایی در احیای دریاچه داشت.

وی ادامه داد: در سال‌های آبی ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اقدامات سازه‌ای نیز همچون رهاسازی آب‌های پشت سدهای رودخانه‌ها انجام یافت که به نوبه خود موثر بود. مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات حفاظتی انجام یافته در حوضه دریاچه ارومیه گفت: ۲۶ اکیپ گشت و کنترل به‌منظور بازرسی از هرگونه برداشت‌های سطحی و زیرزمینی انجام یافت و ۳ هزار و ۲۲۹ چاه غیر مجاز بسته شده و حدود ۹۲ برداشت غیرمجاز پلمب و کنتورهای هوشمند برای اندازه‌گیری میزان برداشت‌ها که تا مرداد اجازه برداشت داده می‌شد و بعد از آن طبق پروانه برداشت آب را قطع می‌کرد، نصب شد. وی گفت: آب دریاچه با زهکشی‌های انجام یافته ثابت مانده و کم تبخیر می‌شد، همچنین ۵۸۴ استخر که تا حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب داشت نیز پلمب و پر شد، ۳۹۴ مورد پمپ‌های غیرمجاز جمع‌آوری شده و اجازه برداشت داده نشد و دخل و تصرفات در حریم رودخانه را در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ رفع تصرف کردیم.