نقشه راه تبریز تا 1409

بهشتی همچنین مرکز پژوهش‌های شورای شهر و شهرداری تبریز را مشاور علمی شورا دانسته و افزود: این مرکز پژوهش‌ها مانند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که هر لایحه و طرحی برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها ارجاع می‌شود. وی ادامه داد: نخستین اقدام ما در این مرکز بررسی دقیق لایحه بودجه ۱۳۹۸ به شمار می‌رفت که شهرداری ۳۰ دی‌ماه سال گذشته آن را تقدیم شورا کرده بود، سپس شورا نیز این لایحه بودجه را به مرکز پژوهش‌های شورا ارجاع داد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز این اقدام را نشان‌دهنده اعتماد اعضای شورای شهر به مرکز پژوهش‌ها دانسته و گفت: پژوهش یعنی آرام و با دقت پیش رفتن. رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز همچنین خاطرنشان کرد: در این مرکز با همکاری دانشگاه‌ها و استادان دانشگاهی، مطالعات و پژوهش‌های متعددی در زمینه شهر تبریز انجام می‌شود. بهشتی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برای تبریز برنامه‌ای بنویسیم باید اسناد فرادستی را مدنظر قرار دهیم، اظهار کرد: سال ۱۳۸۲ برای کشور یک چشم‌انداز ۲۰ ساله تهیه شد که شامل ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴ است. به این معنا که به جای فکر کردن به ۵ سال به ۲۰ سال فکر می‌کنیم.  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز تهیه و تدوین چشم‌انداز ۱۲ساله شهرداری تبریز را اقدامی مهم و ثمربخش برای آینده شهر اعلام کرد. بهشتی افزود: کلیات این چشم‌انداز پس از برگزاری جلسات متعدد بین شورا و شهرداری، سازمان‌ها و نهادهای دیگر و صاحب نظران شهری تصویب شد.

بهشتی با اشاره به جزئیات این چشم‌انداز ۱۲ساله گفت: این چشم‌انداز در سال ۹۷ با همکاری شورا و شهرداری تبریز تهیه شده است که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و تا ۱۴۰۹ به اتمام می‌رسد. وی آینده‌نگری برای تبریز را از نکات مورد توجه در این چشم‌انداز اعلام کرده و افزود: در این چشم‌انداز مشخص شده که برای تبریز در ۱۴۰۹ چه اتفاقی رخ می‌دهد و پیش‌بینی ما از آینده تبریز به چه صورت است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز همچنین ادامه داد: در قالب این چشم‌انداز باید برنامه ۵ ساله‌ای تدوین می‌شد که افق این برنامه نیز از ۱۳۹۸ شروع و ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد. بهشتی با اشاره به اینکه امسال نخستین سال از برنامه پنج ساله است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم شهرداری تبریز همیشه برنامه ۵ ساله داشته باشد. این اقدام اکنون آغاز شده و در صورت پیشبرد هر چه بیشتر می‌تواند خدمات مهمی برای شهر به همراه داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه ۹۸ به مراتب کیفی‌تر از لایحه بودجه ۹۷ است، اظهار کرد: به مرور زمان سعی داریم لوایح بودجه یا بودجه مصوب بهتر از قبل باشد. عضو شورای شهر تبریز، کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر را بازوی تخصصی برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی شورای شهر دانست و گفت: تمام لوایحی که به شهرداری می‌آید و به‌خصوص آن موضوعاتی که مربوط به بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی است همه به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده شده و بررسی کارشناسی می‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه بودجه تبریز ۲۶۶۸میلیارد تومان به تصویب رسیده است، گفت: سقف هزینه‌های جاری امسال ۱۳۳۰میلیارد تومان و هزینه عمرانی ۱۳۳۸میلیارد تومان تعیین شده است.

در ادامه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز با اشاره به تاریخچه ساخت مرکز پژوهش‌ها در مشهد گفت: اگر چه شورای شهر مشهد از نخستین دوره برای کارشناسی طرح‌ها و لوایح، از نظرات مشورتی کارشناسان به صورت موردی استفاده می‌کرد، در عین حال اساس کار عمدتا بر فهم شخصی و توان علمی خود اعضا متکی بود؛ از این رو از اوایل سال ۱۳۸۳ و مقارن با شروع دومین سال فعالیت شورای اسلامی دوم، نهادی مستقل، دائمی و سازمان یافته به نام «مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد» تاسیس شد. بتول گندمی افزود: این مرکز که برای ارائه خدمات مستمر تحقیقاتی، مطالعاتی و کارشناسی در کنار شورا قرار گرفت از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین مراکز پژوهشی میان تمام شوراهای کلان‌شهرهای کشور است. گندمی اضافه کرد: از دیگر اقدامات مهم، درخواست شهرداری مشهد از شهروندان و صاحب‌نظران، برای نقد و پیشنهاد درباره بودجه٩٧ مدیریت شهری مشهد بود. به ‌این منظور زمستان گذشته، فایل بودجه‌٩٧ روی سایت شهرداری قرار گرفت که قطعا یکی از اقدامات شفافیت مدیریت شهری دوره جدید محسوب‌می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد اضافه کرد: بودجه سال ۹۸ شهرداری مشهد از ۳۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بودجه امسال به ۴۲ هزار و ۹۸۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون ریال افزایش یافت که در بخش‌های عمومی، عمرانی، اقتصادی و سازمان‌ها هزینه می‌شود. وی گفت: حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک ۴۸ درصد، خدمات و محیط زیست ۱۱درصد، شهرسازی و معماری ۱۶ درصد، فرهنگی و اجتماعی ۳ درصد، مدیریت ایمنی و بحران ۴ درصد و مدیریت هوشمند‌سازی ۱۸درصد از اعتبارات عمرانی سهم می‌برند. گندمی افزود: در بحث قطار شهری مشهد، احداث سه ایستگاه از خط سوم قطار شهری نیز در اعتبارات سال‌جاری در نظر گرفته شده و خط ۲ قطار شهری مشهد نیز به بهره‌برداری رسیده است. رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز با ارائه گزارشی درخصوص وضعیت حمل ونقل در این شهر گفت: خط۲قطارشهری مشهد در بحث حمل‌ونقل شهری و کنترل ترافیک بسیار حائز اهمیت است. وی در ادامه اشاره‌ای هم به خط ۳ قطارشهری داشت و در این زمینه اظهار کرد: عملیات حفاری این خط توسط دو دستگاه تی.بی.ام و در دو جبهه درحال اجرا است.

 بهاروند با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی خط ۴ مترو به تصویب رسیده است، افزود: براساس برنامه‌، ۷ تا ۸ ماه آینده نخستین دستگاه حفاری پس از اتمام کار در خط۳، به خط ۴ منتقل خواهد شد. در پایان روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و حمل‌و‌نقل و ترافیک شوراهای اسلامی شهر تبریز و مشهد به بحث و تبادل‌نظر و ارائه اطلاعات درخصوص تجربیات حضور چند ساله خود در شورا پرداختند.