تدابیر برقی تابستانه در تبریز

اکبر فرج‌نیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی مشوق‌های مدیریت مصرف را در مشترکان خانگی و صنعتی و کشاورزی را یادآور شد و گفت: از طریق این مشوق‌ها در سال گذشته ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به مشترکان به‌عنوان پاداش همکاری پرداخت شد. وی با اشاره به اینکه شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی در ۱۸ شهرستان استان، ۱۹ شرکت توزیع برق دارد، اظهار کرد: این شرکت به‌جز سه شهرستان تبریز، اسکو و آذرشهر، ۴۲ هزار مترمربع از آذربایجان‌شرقی را تحت پوشش دارد که شامل بیش از ۷۰۰ هزار مشترک در ۱۸ شهر و ۲۵۴۰ روستا است. وی با بیان اینکه ضریب نفوذ برق در روستاها بیش از ۹/ ۹۹ درصد است، افزود: اکنون روستای بالای ۱۰ خانوار بدون برق در این استان نداریم، از این رو این خدمات‌رسانی باعث مهاجرت معکوس در روستاها شده است. فرج‌نیا با اظهار اینکه از آذر ۹۷ در استان مدیریت بار تابستان ۹۸ آغاز شد که در بخش صنعت، کشاورزی و خانگی طرح‌هایی تدوین و به شرکت‌های توزیع ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: نیاز مصرفی شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی ۸۲۰ مگاوات است که سهمیه این استان برای صرفه‌جویی ۱۱۰ مگاوات است و با این ابلاغ باید تا ۷۱۰ مگاوات مصرف استان را مدیریت کنیم.

وی هزینه ایجاد ظرفیت تولید هر مگاوات را نزدیک به ۷/ ۰ تا یک میلیارد دلار دانست و گفت: با این حجم مصرف رقم بسیار کلانی برای تامین نیاز ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت پیک مصرف لازم است که در بقیه ایام سال بلامصرف خواهد ماند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی از همکاری دوساعته ۵۰ جایگاه CNG برای قطع برق موقت خبر داد و گفت: اداره‌ها هم باید در این ایام پیک بحرانی تابستان، ضمن صرفه‌جویی، مولدین «خودتامین» را وارد مدار کنند که در این زمینه ۲۸ تفاهم‌نامه تنظیم شده و ۱۰۲ موافقت‌نامه با صنعت و تعدادی از صاحبان چاه‌های کشاورزی به امضا رسیده و در مجموع ۱۰۵۴ تفاهم‌نامه برای انتقال اوج بار به ساعات غیر از پیک بار منعقد شده است. وی اظهار کرد: در مجموع ۲۸۹ مگاوات تفاهم کردیم که اگر ۵۰ درصد همکاری رخ دهد، به سقف خاموشی نمی‌رسیم. فرج‌نیا از طراحی اپلیکیشن‌های اطلاع‌رسانی خاموشی در استان خبر داد که در آن، محدوده و زمان خاموشی احتمالی اطلاع‌رسانی می‌شود و خاطرنشان کرد: این برنامه بر اساس شماره اشتراک کنتور برق، زمان و میزان خاموشی را اطلاع‌رسانی می‌کند که مردم می‌توانند از طریق سایت این شرکت، این برنامه را دانلود کنند.

این مقام مسوول صنعت برق در استان، درباره گران‌ترین زمان مصرف برق گفت: در تابستان و ایام پیک بحرانی، مصرف برق از ساعت ۱۲ تا ۱۶ گران‌ترین برق در کنتورهای هوشمند ثبت می‌شود. وی مشوق‌های مدیریت مصرف را در مشترکان خانگی و صنعتی و کشاورزی را یادآور شد و گفت: در مشترکان مسکونی، اگر مشترکی نسبت به دوره‌های قبلی کاهش مصرف داشته باشد، به‌ازای هر کیلووات کاهش مصرف، ۵۰ تومان بستانکار می‌شود، در حالی که متوسط قیمت هر کیلووات نزدیک به ۷۰ تومان است. فرج‌نیا افزود: هر چاه کشاورزی اگر ۴ ساعت همکاری کند، ۲۰ ساعت برق رایگان دریافت می‌کند، برای بقیه مشترکان صنعتی هم مشوق‌های متفاوتی تدوین شده است و در تفاهم‌نامه‌ها ذکر شده و از طریق این مشوق‌ها در سال گذشته ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به مشترکان به‌عنوان پاداش همکاری پرداخت شد.