عایدی سفر روس‌ها به اصفهان

رضا اردکانیان، وزیر نیرو و رئیس کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری ایران و روسیه در این اجلاس، با تشکر و قدردانی از همه فعالان اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی، و همچنین با اشاره به حاصل شدن نتایج دو رویداد مهم شامل «دومین همایش تجاری و فرهنگی بین ایران و ناحیه قفقاز شمالی» و «اجلاس مشترک همکاری‌های تجاری دو کشور ایران و روسیه» گفت: این دو رویداد زمانی اتفاق افتاد که لایحه همکاری تجاری ایران با منطقه اوراسیا در مجلس به تصویب رسید. در این اجلاس پیش‌بینی شده بود که هفت سند همکاری به امضا برسد، که به دلیل علاقه زیادی که نشان داده شد و همچنین تعداد زیاد شرکت‌کنندگان، این تعداد به ۱۲‌سند همکاری رسید. اردکانیان ادامه داد: از جمله این اسناد همکاری، تفاهم‌نامه‌ای برای بهینه‌سازی نیروگاه رامین اهواز و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه انرژی‌های مربوط به الکتریسیته است. در حوزه همکاری‌های حمل و نقلی، همکاری برای برقی‌سازی طرح ریلی گرمسار-اینچه‌برون فراهم شد که امیدواریم تا دو ماه آینده عملیات اجرایی آن شروع شود.

اردکانیان با اشاره به سایر همکاری‌های حمل و نقلی ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان برای تهیه یک نقشه راه گفت: اقدامات مشترک برای برقی‌سازی راه‌آهن سرخس-بندرعباس، راه‌آهن تهران-تبریز، خط دوم راه‌آهن بافق-توربان-سنگان و همچنین ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان-بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن بافق-مشهد و بررسی طرح خط ریلی رشت-آستارا در ماه‌های پیش رو قابل ذکر است. او اضافه کرد: درباره فعالیت مربوط به شرکت‌های ایرانی پرورش آبزیان، از جمله میگو و خاویار، توافق‌های خوبی مبنی بر افزایش تعداد این شرکت‌ها صورت گرفت. در زمینه همکاری‌های دارویی و بهداشتی دو کشور برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی توافقات خوبی انجام شد.

اردکانیان با اشاره به راه‌اندازی خط کشتیرانی تفریحی در دریای خزر در چارچوب همکاری‌های استان‌های ایران با استان‌های قفقاز شمالی و انجام توافقات لازم گفت: در زمینه مربوط به انرژی، اجرای توافقات مربوط به واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید قرار گرفت و کار به نحو مناسبی در حال پیشرفت است. همچنین در زمینه‌های نفت و گاز نیز مذاکرات مثبت و خوبی بین وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نیروی روسیه انجام شد.  وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت موضوع کریدور سبز گمرکی و عملیاتی کردن آن‌که یکی از سرفصل‌های مذاکرات بود، گفت: بحث پایانی وزارت نیروی ایران با وزارت انرژی روسیه، طرح احداث چهار واحد نیروگاه حرارتی در استان هرمزگان به ظرفیت مجموع ۱۴۰۰ مگاوات بود که امیدواری طرفین این است که ظرف ۳ ماه آینده شاهد عملیاتی شدن و سرعت دادن به این طرح باشیم.

اردکانیان درباره همکاری‌های مربوط به آب گفت: بعد از حدود ۴ سال توقف در زمینه همکاری‌های مربوط به آب، زمینه‌هایی را برای همکاری‌های مشترک شامل انتقال تکنولوژی و استفاده از ظرفیت‌های فنی و مهندسی در این اجلاس ایجاد کردیم که امیدواریم در اجلاس بعدی گزارش این همکاری‌ها را ارائه دهیم. همچنین در این نشست الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه ایران را شریک مهم و دیرینه روسیه دانست و افزود: توسعه روابط بین دو کشور یکی از عوامل مهم تامین صلح و ثبات در خاورمیانه است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی با تاکید بر اینکه در پی تسهیل کریدور سبز گمرکی هستیم، ادامه داد: همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه دومین همایش تجاری ایران و قفقاز شمالی و کارگروه همکاری‌های استانی دو طرف برگزار شده است که توسعه روابط این مناطق نقش مهمی در افزایش همکاری‌های بین دو کشور خواهد داشت.