توسعه گازی استان خوزستان

عبدالله ابول‌پور اظهار کرد: خط صادراتی ۴۸اینچ با فشار یک هزار و ۴۰۰ psi به عراق دو سال پیش به بهره‌برداری رسید که این خط اکنون تامین‌کننده گاز ۲ نیروگاه در جنوب این کشور است. وی با تاکید بر اینکه میزان حجم مورد استفاده برای این نیروگاه‌ها در فصل سرما ۴۰ تا ۵۰ هزار متر مکعب گاز در ساعت بوده است، گفت: خط صادراتی گاز به عراق به شکلی طراحی شده که علاوه بر امکان لازم برای توسعه شبکه در شهرهای جنوبی توان توسعه خط تا شهر بغداد را داشته باشد. ابول‌پور تصریح کرد: توسعه شبکه گاز ‌رسانی در عراق از اهمیت ویژه برخوردار است که اخیرا شرکت ملی گاز با تقاضاهای ما برای انجام این کار موافقت کرده و در همین رابطه شرکت گاز استان طرح‌های پیشنهادی خود را برای انجام آن ارائه داده است. او در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های اعمال شده مانع از اجرای توسعه شبکه خطوط ایران در عراق نمی‌شود، پاسخ داد: گازرسانی به شهرهای جنوبی عراق از طرح‌هایی است که از طریق آن می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و از این بابت دچار چالش و محدودیتی نخواهیم شد.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با تاکید بر اجرای هرچه سریع‌تر این طرح اظهار کرد: باید توجه داشت که اجرای این طرح اهمیت ویژه‌ای دارد به این دلیل که عربستان و شرکت‌های خارجی به‌صورت جداگانه اعلام کرده‌اند که می‌توانند گازرسانی را به وسیله گازهای همراه تولید نفت در این کشور انجام دهند و به همین دلیل نباید ایران فرصت به وجود آماده را از دست بدهد. ابول‌پور همچنین به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر جمع‌آوری فلرهای همراه نفت در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: ایشان به وزارت نفت تاکید کردند که این گازها برای کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی خوزستان و به منظور بازیافت اقتصادی جمع‌آوری شوند. وی ادامه داد: با برنامه ریزی که صورت گرفته است باید تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۲۰‌میلیون مترمکعب مکعب گاز همراه نفت در استان جمع‌آوری و برای استفاده در صنایع به‌کارگیری شود. مدیرعامل شرکت گاز خوزستان تصریح کرد: تلاش می‌شود که امسال با اجرای خط ۳۶اینچ رامین بتوانیم بخشی از این گازها را در این نیروگاه به برق تبدیل کنیم.

وی از وجود دانش بومی برای بهسوزی فلرهای نفتی در کشور خبر داد و گفت: با به‌کارگیری این دانش فنی می‌توان از سوختن بخش قابل‌توجهی از گازهای همراه جلوگیری کرد تا به‌عنوان خوراک در صنایع مورد استفاده قرار بگیرند. ابول‌پور در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از نیروگاه‌های تولید برق در مقاطعی از سوخت مایع که منجر به آلایندگی می‌شود، استفاده می‌کنند، گفت: خوزستان یک استان مولد در تولید انرژی محسوب می‌شود، اما با این وجود به نیروگاه‌هایی همچون رامین و زرگان که مسوولیت پایداری بخشی از شبکه برق کشور را برعهده دارند؛ اجازه داده شده تا در زمانی که خطوط گاز دچار مشکل می‌شوند از سوخت مایع استفاده کنند. وی با تاکید بر اینکه تغییر سوخت از گاز به مایع برای نیروگاه‌های برقی زحمت‌های زیادی به همراه دارد، گفت: به همین دلیل تمایلی برای استفاده از سوخت مایع ندارد.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان به حادثه انفجار خط ششم انتقال گاز در نزدیکی بوشهر اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد از تولید گاز کشور را منطقه پارس‌جنوبی برعهده دارد و وقتی لوله انتقال در این منطقه دچار مشکل شود صنایع باید برای دوره‌ای از سوخت دوم استفاده کنند. این مقام مسوول در شرکت گاز خوزستان تصریح کرد: خوزستان در طول سال گذشته به هیچ عنوان مشکلی در تامین گاز نداشته است. ابول‌پور با بیان اینکه نشت گاز در منازل در سطح شرکت ملی گاز مطرح شده است، گفت: این موضوع که مردم به دلیل بی‌احتیاطی و وجود مشکل در لوله‌‌کشی داخل منازل آسیب می‌بینند موضوعی است که باید به آن بیش از پیش اهمیت داد.