ایمنی تولید نفت در برابر سیل

احمد محمدی اظهار کرد: مناطق نفت‌خیز جنوب از ابتدای سال جاری و همزمان با بالا آمدن سطح رودخانه‌های دز، کرخه و کارون و بروز سیلاب در خوزستان در دو جبهه امدادرسانی به مردم و مراقبت از تاسیسات و راهبری تولید نقش آفرینی کرد. وی افزود: با وجود اینکه بسیاری از تاسیسات و خطوط لوله شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز کارون، مارون و مسجدسلیمان دچار آبگرفتگی شده یا در محاصره سیلاب قرار گرفتند اما با تلاش شبانه‌روزی همکاران، تولید، توزیع و صادرات نفت خام از ابتدای سال جاری تا کنون مطابق برنامه ابلاغی شرکت ملی نفت ایران به‌طور 100 درصدی محقق شد.محمدی با بیان اینکه بحران سیل در استان خوزستان کم سابقه بوده است گفت: صنعت نفت با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان آنچه را که در توان داشت به میدان آورد و در هر دو جبهه با موفقیت اقدامات لازم را انجام داد. وی با اشاره به اقدامات این شرکت در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی در مدیریت بحران سیل خوزستان، ثبت و ضبط فعالیت همکاران و مستندسازی آنها برای استفاده در رخدادهای احتمالی آینده را مورد تاکید قرار داد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به پایان بحران سیل در خوزستان خاطرنشان کرد: با توجه به نام‌گذاری سال جاری به نام رونق تولید، وظیفه ما این است که حداکثر توان خود را برای رونق تولید، ایجاد فضای کسب و کار و حمایت از ساخت داخل به‌کار‌گیریم. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب با اشاره به امضا شدن قرارداد مطالعات جامع مخازن شش گانه(پارسی، هفتکل، لب سفید، بینک، منصورآباد و نرگسی) شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: میزان نفت در جای این میادین شش گانه معادل ۵/ ۲۸میلیارد بشکه متعارفی و ضریب بازیافت متوسط نهایی آنها ۲۶ درصد است و با نتیجه مطالعات جامع مخازن شش گانه، روزانه ۱۶۳هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب افزوده می‌شود.

محمدی افزود: ارزش ریالی قرارداد مطالعات جامع شش گانه ۱۲۷ میلیارد و ۴۵۳میلیون ریال است و بخش ارزی آن نیز ۲‌میلیون و ۸۸۰ هزار یورو است و مدت اجرای قرارداد برای مطالعات جامع میادین پارسی، هفتکل و لب سفید۲۴ ماه و برای میادین منصوری، بینک و نرگسی ۱۵ ماه است. وی در ادامه به اهداف اجرای مطالعات جامع مخازن شش‌گانه اشاره کرد و گفت: انجام فاز تعیین مشخصات اجرای مطالعات ژئوشیمیایی و ژئومکانیک، تطابق تاریخچه و پیش‌بینی عملکرد مخزن، انجام محاسبات اقتصادی و طرح توسعه مخزن از مهم‌ترین اهداف انجام مطالعات طرح جامع مخزن در شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: این شرکت برای حمایت از پیمانکاران برنامه‌ریزی خوبی صورت داده است و امیدواریم بتوانیم در اجرا در کنار هم به اهداف کلان خود دست پیدا کنیم. محمدی گفت: فارغ از اینکه ما این سوی میز هستیم یا آن سوی میز، همه دلسوز کشورمان هستیم و از این جهت بخش عمده نگاه ما در مناطق نفت خیز جنوب کمک به پیمانکاران است. وی افزود‌: سه سال زمان برد و تمام این مخازن مورد مطالعه قرار گرفته است و اکنون با جدیت به دنبال آن هستیم که با استفاده از حداکثر توان داخلی به ایجاد کسب و کار و رونق تولید که هدف نهایی است برسیم. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: در این شرکت طرح نگه‌داشت و تولید؛ جمع آوری گازها و توسعه و بازسازی طرح‌های موجود از اولویت اصلی ما محسوب می‌شوند. محمدی اظهار کرد: هر ۲۸ مخزن در مناطق نفت خیز جنوب خواهد بود و همانگونه که مقام عالی وزارت نیز بیان کردند در یکسال اول مشکلی از لحاظ مالی نخواهیم داشت.