نقشه توسعه متروی تبریز

مصطفی مولوی فرد در نشست خبری سازمان قطار شهری تبریز و حومه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یکساله و برنامه‌های سال ۹۸ این سازمان، با بیان اینکه خط یک مترو برای اتمام در اولویت برنامه‌های سازمان قرار دارد، گفت: پیاده‌سازی و اتمام خط یک مترو در سه فاز اولویت سازمان قطار شهری تبریز و حومه است. وی افزود: فاز اول خط یک مترو از ائل گلی تا ایستگاه شهریار و فاز دوم این خط تا میدان ساعت به بهره‌برداری رسیده است، نقص‌های ساختمانی، سیستم اطفای حریق و مخابراتی و پله‌برقی ایستگاه‌های این فاز رو به تکمیل است. وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ ضلع جنوبی ایستگاه ۷ افتتاح شد، ایستگاه ۸ به مدار آمد و ایستگاه ۹ آماده بهره‌برداری شد، اظهار کرد: اقدامات ابتدایی ایستگاه ۱۲ که به دلیل ایام عید متوقف شده بود از سر گرفته شد و مرحله خاکبرداری این ایستگاه تقریبا به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است. وی با بیان اینکه مقرر شده است برای ایستگاه‌های ۱۰ تا ۱۲ به جای پله‌برقی، آسانسور نصب شود، اظهار کرد: ایستگاه ۱۵ و ۱۶ بدون پیمانکار بود و به همین دلیل پیشروی نداشت، اما با تعیین پیمانکار در عرض ۹ماه ریل‌گذاری شد. مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به اینکه در فاز یک روزانه نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر ریل‌گذاری کرده‌ایم گفت: راه‌اندازی هر کیلومتر از خطوط مترو ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با اظهار نارضایتی از اینکه راه‌اندازی خط یک ۱۸ سال طول کشید، گفت: در طول این سال‌ها منابع گران قیمت مردمی از میان رفت و این بازه زمانی طولانی برای اجرای یک طرح آسیب‌های بسیاری از نظر اجتماعی و اقتصادی برای شهر داشت. مولوی فرد ادامه داد: نسبت به تجربه‌ای که در اجرای خط یک به دست آورده‌ایم، مقرر شد اولویت اجرای خط دو در حفاری و ریل‌گذاری باشد و اکنون ضلع غربی و شرقی شهر برای خط دو حفاری می‌شوند. وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۲ متر از خط دو مترو حفاری می‌شود، اضافه کرد: با این روند تا آخر سال ۹۹ فاز یک خط دو پایان می‌یابد. مدیرعامل در ادامه به تغییرات اعمال شده در خط سه قطار شهری اشاره کرد و گفت: طول این خط از ترمینال به بیمارستان عالی نسب طراحی شد و از بسیاری هزینه‌های اضافی کاسته شد همچنین این تغییر با در نظر گرفتن پدافند غیرعامل برنامه‌ریزی شد تا امکان دسترسی از تونل به بیمارستان فراهم شود.

وی افزود: اگر هزینه راه‌اندازی از خط سه مترو در ردیف بودجه سال ۹۹ قرار بگیرد، بهره‌برداری آن آغاز خواهد شد. وی با بیان اینکه ایستگاه مترویی که برای منطقه فرودگاه در نظر گرفته شده بود حذف شد، اظهار کرد: فرودگاه تبریز رفت‌و‌آمد با حجم بالا ندارد و تعداد پروازها طی یک روز محدود است، از این رو احداث خط مترو برای این مسیر هزینه‌ای اضافی بود اما برنامه داریم برای این مسیر خط تراموا راه‌اندازی شود. وی ادامه داد: مطالعات خط ۴ در حال اقدام است و برای خط ۳ تغییرات مثبتی در مسیر و ایستگاه‌های آن ایجاد شده و مسیر ۱۵ کیلومتری آن با همان حجم مسافر پیش‌بینی شده، به نصف کاهش یافته تا بر این اساس رقم ۳هزار میلیارد تومان در هزینه آن صرفه‌جویی شود. وی با تاکید بر اینکه طراحی خطوط قطار شهری بر مبنای ترافیک شهری به روز شده است، اظهار کرد: اکنون ۱۱ کیلومتر از قطار شهری مورد استفاده مردم قرار دارد و ۷کیلومتر از آن هنوز باقی مانده است. با این حال پیش‌بینی می‌کنیم که طرح قطار شهری تبریز تا سال ۱۴۲۵ به پایان برسد و مردم تبریز بتوانند از هر نقطه‌ای از شهر به نقطه‌ای دیگر با مترو تردد کنند.