ارقام تکان‌دهنده از سیل خوزستان

وی گفت: در سیل اخیر همه حوضه‌های آبگیر خوزستان همچون مارون، کرخه، کارون، دز و زهره درگیر بودند، علاوه بر بارش‌های فراوان حجم زیادی از سیلاب‌های استان‌های دیگر به خوزستان وارد شد و شرایط سختی را به وجود آورد. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز با اشاره به اینکه برآورد اولیه خسارات سیل بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: با تلاش شبانه‌روزی، سیلاب با چنین حجمی، بدون تلفات مدیریت شد.  کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۱۳ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۲۱۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۷۰ درصد افزایش داشته است.  وی افزود: مجموع کل ظرفیت سدهای خوزستان حدود ۲۲ میلیارد مترمکعب است که حدود ۹۷ درصد مخازن پر است.

حاجی زاده با اشاره به وقوع سیلاب با دوره برگشت هزار ساله در حوضه کرخه ادامه داد: میزان آورد کل حوضه‌های آبریز خوزستان از ابتدای سال آبی تاکنون به استان بیش از ۳۵ میلیارد متر مکعب است؛ ورود ۵/ ۱۳ میلیارد مترمکعب سیلاب به سدهای خوزستان از ابتدای فروردین بیش از کل حجم برنامه‌ریزی سدها، بوده است.  وی ادامه داد: پیک دبی ورودی سد دز نزدیک به ۶ هزار و ۵۷۸ مترمکعب بر ثانیه و در سد کرخه ۸ هزار و ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه و تعدیل رهاسازی، متناسب با شرایط پایین‌دست انجام شده است.  حاجی‌زاده درخصوص اقدامات انجام شده در پیشگیری از سیلاب تصریح کرد: بازگشایی خروجی‌های رودخانه کرخه به سمت تالاب هورالعظیم به منظور تسریع در تخلیه سیلاب، پیگیری احیای فیوز پلاک‌های طبیعی مانند کانال‌های بحره، مالح و کانال محیط‌زیست، همچنین شناسایی ۵۱۳ نقطه بحرانی و ترمیم و استحکام سیل‌بندها از تابستان سال قبل بوده است.

وی با اشاره به وضعیت روستاها و شهرهای خوزستان در پی وقوع سیل، ادامه داد: ۱۲۱روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند. همچنین ۸۰۰ واحد مسکونی و ۸ هزار و ۷۰۰ مسکن روستایی در این سیلاب آسیب دیده‌اند. حاجی‌زاده درخصوص جابه‌جا‌یی و تخلیه روستاهای در معرض خطر، تصریح کرد: ۲۷۴ روستا (به‌صورت کلی و جزیی) تخلیه شده و درخصوص جابه‌جا‌یی عشایر در معرض خطر پیگیری‌های لازم انجام شده است. وی افزود: انسداد جاده‌ها و مسیرهای خطر‌آفرین، جاده‌های ساحلی و نقاط حادثه‌خیز، همچنین جابه‌جا‌یی و اسکان مسافران نوروزی در مکان‌های امن، هدایت سیلاب به سمت کانون‌های ریزگرد و پیگیری تامین نیازهای غذایی و بهداشتی افراد سیل زده و نجات بیش از ۶۰۰۰ نفر گرفتار در سیلاب انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درخصوص جلوگیری از بازگشت فاضلاب به درون شهرها گفت: نصب پمپ و ماشین‌آلات مکنده فاضلاب و جلوگیری از بازگشت فاضلاب به درون شهرها با انجام تمهیدات لازم از اقداماتی بوده که انجام شده است. وی درخصوص قطعی آب در خوزستان اظهار کرد: با شروع سیلاب آب ۹۳ مجتمع آبرسانی با ظرفیت یک هزار و 81 روستا قطع شده بود که اکنون تعداد ۱۱ مجتمع آب روستایی با حدود ۶۹ روستای تحت پوشش قطع است. وی درخصوص بازسازی مناطق سیل زده گفت: تشکیل کمیته نحوه بازگشت روستاییان و تعیین اداره کل امور روستایی به‌عنوان ناظر و عضویت دستگاه‌های اجرایی با هدف پاکسازی و بررسی ایمنی و پایداری منازل مسکونی از جمله اقدامات انجام شده است.