مشاهدات عینی خبرنگاران این خبرگزاری آب رودخانه کرخه در روستای سید عباس از توابع شهرستان شوش ضمن ورود به این روستا بخشهایی از جاده سراسری جنوب- تهران را در بر گرفته اما در حال حاضر مهار شده است.

بر پایه این گزارش طغیان رودخانه کرخه باعث شده تا در حدود ۲۰۰ متر از لاین غربی جاده سراسری در محدوده سید عباس شوش تا حدود نیم متر به زیر آب رفته اما با هدایت ماموران پلیس راه امکان تردد در این جاده وجود دارد.

هر چند با تلاش نیروهای راهداری، پلیس راه و مردم تا کنون این جاده بسته نشده است اما در صورت تداوم طغیان رودخانه کرحه و افزایش آن امکان بسته شدن این جاده در ساعات آتی دور از ذهن نیست.

در محدوده شهر الهاای از توابع شهرستان اهواز نیز طغیان رودخانه های دز و کرخه آب تا نزدیکی جاده ترانزیتی اهواز- تهران نفوذ پیدا کرده ولی با تدابیر اندیشیده شده توسط ستاد مدیریت بحران استان و ایجاد سیل بند و خاکریز این آب هنوز وارد جاده نشده است.

برخی ساکنان روستای سید عباس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا چنین سیلی که به خانه های آنان و روستا نفوذ کرده باشد را بی سابقه دانستند و گفتند این سیلاب که از جمعه شب به یکباره حادث شده است همه ما را غافلگیر کرد.

سید عامر موسوی از ساکنان این روستا گفت: بعد از نفوذ آب به روستا جوانان ما دست به کار شدند و در جاهایی جلوی سیلاب را گرفتند ولی به دلیل گستردگی این طغیان امکان جلوگیری از نفوذ آب به روستا غیر ممکن است.

وی اظهار داشت: برخی روستاییان توانسته اند اسباب و اثاثیه اصلی خود را از منازل تخلیه کنند ولی بسیاری از ساکنان نیز همچنان در محاصره سیلاب قرار دارند و منظر نیروهای کمکی و نیز قایق هستند تا بتوانند وسایل خود را از منازل خارج کنند.

وی اظهار داشت: نیروهای امدادی هنوز نتوانسته اند در روستای سید عباس حاضر شوند و تعدادی از بسیجیان شهرهای اطراف به کمکمان آمده اند و نیاز مبرم به گونی و بیل داریم تا بتوانیم در بخشهایی از رودخانه جلوی سیل را بگیریم. 

سرهنگ رضا دولتشاهی فرمانده پلیس راه استان خوزستان نیز با تایید ورود آب به جاده سراسری در سید عباس گفت: به رغم نفوذ آب به این جاده ولی با تدابیر لازم از بسته شدن آن جلوگیری کرده ایم اما اگر میزان آب نفوذی به جاده افزایش یابد ممکن است امشب این جاده بسته شود.

وی اضافه کرد: چنانچه این جاده بسته شود تردد خودروها از اهواز به اندیمشک و یا عکس آن از طریق جاده اهواز- شوشتر انجام خواهد شد ولی فعلا نیازی به جایگزین کردن این جاده نیست.

وی اضافه کرد: جاده اهواز- به آبادان در کیلومتر ۲ در مقابل روستای جنگینه نیز دچار آبگرفتگی ناشی از رودخانه کارون شده اما جاده با رعایت مسائل ایمنی باز است و تلاش امدادگران جلوگیری از بسته شدن آن می باشد.

تلاش خبرنگار ایرنا برای اخذ نظرات بخشدار شاوور به دلیل ممنوع المصاحبه شدن از سوی فرماندار شوش بی نتیجه ماند.

در پی بارشهای سنگین باران در خوزستان و استانهای بالا دست استاندار خوزستان از ۱۱ فروردین ماه امسال در این استان اعلام فوق العاده کرده و تمامی مرخصی کارکنان دولت را تا زمان عادی شدن اوضاع لغو کرد.

رودخانه های دز، کرخه و کارون طی چند روز گذشته به دلیل رها سازی آب سدهای دز و کرخه به بالاترین حجم رسیده به طوریکه دبی آب رودخانه کارون در اهواز به سه هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.