تولید نفت تحت تاثیر سیلاب

تورج دهقانی اظهار کرد: به هیچ وجه در هیچ‌کدام از حوضچه‌های تالاب هورالعظیم نشتی نفت وجود نداشته و صحبت‌های مطرح‌شده درخصوص نشت نفت در تالاب کذب است. وی افزود: لکه‌های سیاهی که در برخی از تصاویر نشان داده می‌شود، جلبک‌های درون هور است و هیچ‌گونه نشتی نفتی در تالاب نداشته‌ایم. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: در چنین شرایطی نیاز به تمرکز برای مدیریت و کنترل وضعیت داریم زیرا باید تولید را در این نبرد اقتصادی حفظ کنیم و همچنین به فکر این مساله باشیم تا سیلاب، تاسیسات نفتی را به زیر آب نبرد. دهقانی با اشاره به اینکه به دنبال حفظ شرایط زیست محیطی تالاب هورالعظیم هستیم، گفت: همچنین در این وضعیت باید شرایط را به شکلی کنترل کنیم تا مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند در اثر سیلاب دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت عنوان کرد: با توجه به اینکه میدان نفتی که در هورالعظیم وجود دارد، یک میدان نفتی مشترک است تلاش کرده‌ایم تا تولید را در منطقه متوقف نکنیم. وی ادامه داد: در این زمینه فقط در برخی از نقاط هورالعظیم که سطح آب بالا آمده است، تولید را در ۱۰ چاه به دلیل حفظ شرایط زیست‌محیطی منطقه متوقف کرده‌ایم. دهقانی درخصوص خسارت‌های وارد شده به تاسیسات نفتی مستقر در هورالعظیم در اثر سیلاب گفت: برخی از جاده‌هایی که در منطقه وجود دارند در اثر بالا آمدن سطح آب دچار مشکل شده‌اند و از این دست خسارت‌ها زیاد بوده است.  وی افزود: از حدود دو سال گذشته همواره ۷۰ تا ۸۰ درصد از هورالعظیم پر آب بوده است و شرایطی که اکنون درون هورالعظیم وجود دارد صرفا به خاطر سیلاب نیست. دهقانی گفت: از دوسال گذشته هورالعظیم پر آب است و هیچ مانعی برای گردش در این تالاب وجود ندارد. در طول این مدت زمان، شدت آب کم یا زیاد شده اما آب در تالاب جریان داشته است.

وی با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده در بحث خشک بودن مخزن شماره ۵ تالاب هورالعظیم گفت: مرز میان حوضچه‌های ۴ و ۵ در تالاب هورالعظیم شکافته شده است و آب درون این دو حوضچه وجود دارد. در تالاب همه تاسیسات نفتی درون آب هستند و خوشحال می‌شویم تا آب به سمت بخش‌هایی از تالاب که خشک است، هدایت شوند زیرا این کار باعث می‌شود تا تاسیسات نفتی نجات پیدا کنند. دهقانی ادامه داد: نفت هیچ مانعی برای جریان آزاد آب در تالاب هورالعظیم ایجاد نمی‌کند بلکه از باز شدن مانع‌های احتمالی برای جریان آب در تالاب استقبال می‌کند. وی افزود: بیشترین نگرانی ما جاده‌های موجود در هورالعظیم است، زیرا این جاده‌ها باید مدت‌های بسیاری در تالاب سازگار با محیط زیست و آب، به شرکت‌های نفتی سرویس‌دهی کنند. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار کرد: اخبار رسمی درخصوص تولید نفت عراق از این میدان مشترک وجود ندارد اما ایران در این زمینه از عراق عقب‌تر نیست.

دهقانی اظهار کرد: اکنون میزان تولید نفت در میادین مشترک غرب کارون حدود ۳۲۰هزار بشکه در روز است که با توجه به بسته شدن حدود ۱۰ چاه به دلیل بالا آمدن سطح آب میزان تولید حدود ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.  وی درخصوص توسعه میادین غرب کارون گفت: در عمق ۴هزار متری هورالعظیم، حدود ۷۰میلیارد بشکه ذخیره نفتی وجود دارد و می‌تواند روزانه صدها هزار بشکه نفت در اختیار ما قرار دهد. دهقانی افزود: حدود ۳۵۰ هزار بشکه نفت در این منطقه تولید می‌شود و افزایش تولیدی که در منطقه رخ داده مقارن با افزایش آبگیری تالاب بوده است.