صدور پروانه ساختمانی الکترونیک در تبریز

عبدالله تقی‌پور، رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز در جلسه این کمیسیون با اشاره به اینکه با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی می‌توان روال قبلی و استفاده از کاغذ را حذف کرد، گفت: برای پیشرفت در حوزه هوشمندسازی توسط شورای اسلامی شهر تبریز ۲ میلیارد تومان در حوزه شهر هوشمند تصویب شده است. وی ادامه داد: در سال ۹۸ اگر اراده برای حذف کاغذ باشد موضوع حل خواهد شد و دفاتر پیشخوان در حوزه شهرسازی باید به‌طور کامل حذف شود چراکه علاوه بر اینکه از مشکلات موجود چیزی کم نشد بلکه چند سفر نیز برای مودیان و مراجعه‌کنندگان به شهرداری اضافه شده است. احمد فیضی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز نیز در این زمینه گفت: در سال‌های گذشته فناوری اطلاعات در شهرداری تبریز نسبت به کشور کند حرکت کرده است. وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین چالش حوزه فناوری و حرکت به سمت شهر دیجیتالی اراده مدیران است، خاطرنشان کرد: اراده‌ای در مدیران شهری و کشوری برای این کار وجود ندارد.فیضی همچنین در مورد حذف نامه‌نگاری و پرونده‌های کاغذی در شهرداری تبریز نیز توضیحاتی داد و گفت: در سال ۹۳ سیستم شهرسازی یکپارچه با هزینه بسیار بالا به‌وجود آمده و اصلا نیازی به پرونده و کاغذ وجود ندارد ولی متاسفانه در بعضی جاها رعایت نمی‌شود.وی خاطرنشان کرد: تنها در سیستم شهرسازی مکاتبات بین دستگاه‌ها از طریق نامه‌نگاری انجام می‌شود و در حال رایزنی با دستگاه‌های اجرایی برای حل این موضوع هستیم ولی متاسفانه مناطق، همکاری لازم برای حذف کاغذ را ندارند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: در سیستم شهرسازی هیچ موردی برای عدم استفاده از کاغذ وجود ندارد ولی مناطق همکاری لازم برای عدم استفاده از کاغذ را ندارند. سعید نیکوخصلت، عضو کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز نیز در این‌خصوص گفت: باید راهکاری ارائه شود تا ببینیم با چه روش‌هایی می‌توانیم سیستم کاغذی را حذف کنیم. وی ادامه داد: معاونت شهرسازی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات مشکلات پیش‌رو را اعلام کنند تا برای رفع این موانع اقدام شود. در ادامه این جلسه عبدالهی، مدیر امور شهرسازی شهرداری تبریز نیز گفت: با استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی در شهرداری بیش از ۱۲ میلیون برگ اسکن انجام گرفته و بانک اطلاعاتی تشکیل یافت. وی ادامه داد: اکنون هیچ پرونده‌ای برای رسیدگی از مناطق به مرکز ارجاع نمی‌شود و نقشه‌های طرح تفصیلی در محیط جی‌ای‌اس با کاربری‌ها در این سیستم بارگذاری شده است. عبدالهی خاطرنشان کرد: با استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی در شهرداری تبریز، هیچ‌کس نمی‌تواند دخل و تصرفی در نوع کاربری‌ها در سیستم داشته باشد و نقشه بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی در سیستم وجود دارد و اجازه دخل و تصرف به کسی داده نشده است.مدیر امور شهرسازی شهرداری تبریز ادامه داد: اگر تبلت ماموران فنی راه‌اندازی شود، اطلاعات روی تبلت موجود خواهد بود و بدون دخالت و وجود پرونده کاغذی می‌توانند نظر کارشناسی خود را اعلام کنند. وی همچنین گفت: موضوع دیگر تشکیل پرونده آنلاین شهروندان است که وب‌سایت آماده شده است و مشکلاتی دارد که اگر رفع شود تشکیل پرونده به‌صورت آنلاین و غیرحضوری انجام خواهد گرفت. عبدالهی ادامه داد: حذف قسمتی از کاغذ نیز بین دستگاه‌ها است و با نظام مهندسی تعاملات لازم انجام گرفته و تمامی مکاتبات با نظام مهندسی از طریق سیستم انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد:اگر دیگر دستگاه‌ها نیز همکاری داشته باشند می‌توانیم بخش اعظمی از روند استفاده از نامه‌نگاری کاغذی را حذف کنیم.محمدرضا روشنی، رئیس مرکز پژوهش و مطالعات شهرداری تبریز نیز گفت: آمار و فناوری بحث بسیار گسترده‌ای است و بخشی از آن مربوط به شهر‌سازی است. وی در ادامه گفت: ستاد شهرداری نسبت به سطح شهرداری احاطه کامل ندارد. روشنی افزود: پیشرفته‌ترین قسمت شهرداری در نظارت حوزه مالی است، در مکانیزاسیون فرآیندها مناطق نمی‌خواهند ستاد اشراف داشته باشد و‌ در این مورد موفق هم هستند.رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شهرداری تبریز با بیان اینکه از بیشتر کلان‌شهرها در حوزه فناوری عقب هستیم، افزود: از تعدادی از کلان‌شهرها زودتر آغاز کرده‌ایم و باید در ابتدا بتوانیم نظارت ستاد بر مناطق را تقویت کنیم و ابتدا باید سیستم نظارتی معاونان شهردار تقویت شود. وی ادامه داد: در تمام کلان‌شهر‌ها ماده صد به‌صورت الکترونیکی، رندوم و ‌متمرکز انجام می‌شود ولی تنها در شهرداری تبریز کمیسیون ماده صد متمرکز نیست. در ادامه جلسه کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز، پیگیری مصوبه شناسنامه‌دار کردن درختان توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در دستور کار اعضای کمیسیون قرار گرفت.

کوشکسرای، معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در این‌خصوص گفت: طبق قانون کمیته حفظ و گسترش باید درختان به‌صورت پنج ساله سرشماری شود ولی متاسفانه یک دوره انجام نشده است. وی ادامه داد: بیش از ۲۲۹ هزار اصله درخت آماربرداری شده است ولی باید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار اصله درخت آمار برداری شود و این آمار برداری تنها مختص به سرشماری نیست و باید نوع درختان نیز مشخص شود. کوشکسرای افزود: سرشماری درختان فقط مختص به معابر اصلی نیست و در نظر داریم تمام درختان موجود در محیط‌های اداری، نظامی و حتی مدارس نیز سرشماری شوند.

وی همچنین گفت: در اطلاعات سرشماری ۱۷ نوع اطلاعات از هر درخت تهیه می‌شود، موقعیت مکانی، نوع درخت، سال، نوع آبیاری، نیاز به هرس و سم‌پاشی، اطلاعات GIS و... تهیه می‌شود و در بخش‌هایی لازم است که پلاک نصب شود، در معابر اصلی و میادین پلاک نصب خواهد شد.کوشکسرای با اعلام اینکه سرشماری در دوبخش پلاک‌دار و بدون پلاک انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در سامانه سرشماری و پایش درختان شهر تبریز از سه قسمت اپلیکیشن موبایل، برنامه تخلیه اطلاعات، ارائه بارکد QR تشکیل شده و همشهریان می‌توانند با استفاده از بارکد QR اطلاعات درختان را به‌دست آورده و در صورت نیاز به هرس و آبیاری به سازمان پارک‌ها اعلام کنند.وی در پایان خاطرنشان کرد: آخر‌مرداد سال ۹۸ آمار دقیق درختان مثمر و غیرمثمر درختان شهر تبریز ارائه خواهد شد. تقی‌پور، رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز در این‌خصوص گفت: مصوبه تا پایان آبان بوده و باید در صورت عدم تحقق به‌صورت مکتوب اعلام می‌کرد که چقدر برای اجرای این کار زمان لازم است. وی ادامه داد: لازم است اطلاعات اولیه در محدوده شهر تبریز آماده شوند تا بدانیم در اداره ها، مدارس، منازل مسکونی چه تعداد درخت وجود دارد.