سیل‌بندهای جدید در خوزستان

واعظی با بیان اینکه نگرانی‌هایی وجود دارد که بهار سال ۹۸ یک بهار پربارش باشد، ادامه داد: باید از امروز برای اردیبهشت سال آینده برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم تا در آن زمان دچار مشکل نشویم. برنامه‌ریزی دقیقی باید برای بهار سال آینده انجام بگیرد و نباید از این اتفاقات غافل شویم. اگر از اکنون برای آن تاریخ، پیش بینی‌های لازم را انجام دهیم قطعا با مشکل مواجه نخواهیم شد.رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اظهار کرد: باید روی موضوعاتی همچون لایروبی رودخانه‌ها و طراحی و احداث سیل بندهای جدید در استان خوزستان کار شود. همچنین روی موضوعاتی مانند آبخیزداری استان تمرکز شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد. وی در زمینه تکمیل سد بختیاری در خوزستان خاطرنشان کرد: تکمیل این سد می‌تواند کمک‌های بسیار خوبی به بخش کشاورزی و همچنین تولید برق داشته باشد. همچنین می‌تواند به بهبود وضعیت ایمنی در زمان بارش باران و مدیریت منابع آبی کمک شایانی کند.استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه ساخت سد بختیاری ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت دارد گفت: اگر این سد تکمیل شود، می‌تواند سیلاب‌ها را کنترل و به استان خوزستان کمک کند.

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه حجم سیلاب‌های جاری و روان آب‌های فعلی در استان قابل رقابت با سیلاب‌های سال ۹۵ است، به بسیج همه فرمانداران برای حضور در مناطق اشاره و اظهار کرد: به نوعی دولت برای مدیریت مسائل به کمک وزارت نیرو آمد. همچنین سپاه، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی، دستگاه‌های اطلاعاتی و دیگر دستگاه‌ها در استان به کمک هم آمدند تا بتوانیم حجم روان آب‌های بعد از بارش‌ها را در استان مدیریت کنیم.وی با بیان اینکه برای حل مشکلات سیلاب‌ها هر وظیفه‌ای که بر عهده دستگاه‌های استان گذاشته شده است، آن را به خوبی انجام داده‌اند، افزود: در ۱۲ روز اخیر همه دستگاه‌های استان با یکدیگر بسیج شدند تا بتوانند روان آب‌هایی را که پس از بارش‌ها در استان ایجاد می‌شود، مدیریت و حجم خالی را برای مخازن سدهای استان فراهم کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به شکسته شدن سیل بند شهرهای رفیع و آلبوعفری سوسنگرد، تصریح کرد: بسیج عمومی انجام گرفت تا سیل‌بندها در این دو شهر ترمیم شوند و مشکلات مردم در این زمینه حل شود. میزان امکاناتی که به روستای آلبوعفری فرستادیم در مقایسه با شهر رفیع کمتر بود اما با توجه به تکمیل سیل بند رفیع، میزان اعزام امکانات و تجهیزات به این روستا را افزایش خواهیم داد. شریعتی با بیان اینکه این سیلاب‌ها و باران‌ها، رحمت الهی هستند و بیشتر می‌توانیم از آنها بهره ببریم، ادامه داد: سد بختیاری در بالادست سد دز قرار دارد و حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد نیز پیشرفت داشته است؛ اگر این سد تکمیل شود، می‌تواند این سیلاب‌ها را کنترل و ذخیره‌سازی کند و به استان خوزستان کمک کند.وی با بیان اینکه همه منافع سد بختیاری برای خوزستان است، خاطرنشان کرد: این سد می‌تواند تا ۵ میلیارد مترمکعب آب را ذخیره‌سازی و به تولید حدود ۲ هزار مگاوات برق اقدام کند. همچنین احداث این سد می‌تواند به ذخیره‌سازی روان آب‌ها برای مصرف به موقع از آنها کمک کند.استاندار خوزستان با بیان اینکه امیدواریم با مدیریتی که انجام می‌گیرد حتی شاهد وارد شدن این خسارت کم نیز به مردم نباشیم، خاطرنشان کرد: امسال در خوزستان در ۶ ماه ابتدایی سال با شدیدترین خشکسالی مواجه بودیم و اکنون نیز که در ۶ ماه پایانی سال هستیم در حال تجربه کردن بهترین ترسالی سالیان اخیر هستیم.

 لایروبی رودخانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد

رئیس سازمان مدیریت بحران نیز با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌ها باید مورد توجه وزارت نیرو قرار بگیرد، گفت: در کشور ۱۴۷ هزار کیلومتر رودخانه بزرگ داریم که تنها حدود ۱۰ کیلومتر از این رودخانه‌ها ساماندهی شده‌اند.اسماعیل نجار تصریح کرد: در سال ۹۵ سیلابی را در خوزستان شاهد بودیم اما امسال با توجه به برنامه ریزی‌های انجام گرفته، به رغم اینکه میزان آب در مقایسه با سال ۹۵ تقریبا برابر بود، اما میزان خسارت وارد شده بر اثر سیلاب کمتر از آن سال بود که این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد.نجار با بیان اینکه باید بحث تغییر اقلیم را بپذیریم، اظهار کرد: نوع بارش، زمان بارش، بیابان‌زایی و تبدیل برف به باران از مسائلی هستند که بر اثر تغییر اقلیم به وجود آمده‌اند و باید این واقعیت را پذیرفت. وی با بیان اینکه مساله لایروبی رودخانه‌ها باید مورد توجه وزارت نیرو قرار بگیرد، اظهار کرد: باید به جد مساله لایروبی رودخانه‌های خوزستان مورد توجه قرار بگیرد. در کشور ۱۴۷هزار کیلومتر رودخانه‌های بزرگ داریم که تنها حدود ۱۰ کیلومتر از این رودخانه‌ها ساماندهی شده‌اند و این‌کار باید مورد توجه وزارت نیرو قرار بگیرد.رئیس سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد: همچنین سیل بندها در کشور باید دائما مورد پایش قرار بگیرند تا شاهد وقوع حوادثی بر اثر سیلاب نباشیم.

 خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی سیلاب‌

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز گفت: بر اثر سیلاب‌های امسال در استان حدود ۸۰۰میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف وارد شده است.  کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: در تابستان درگیر ابر بحران خشکسالی در استان خوزستان بودیم و از ابتدای امسال تاکنون برای حل بحران‌های استان ۳۵ جلسه ستاد مدیریت بحران استان را برگزار کرده‌ایم. وی با اشاره به صدور به موقع هشدارها و اخطاریه‌ها ازسوی مدیریت بحران استان افزود: اگر این اخطاریه‌های به موقع صادر نمی‌شد، امسال سه مرتبه مساله سیلاب سال ۹۵ در خوزستان اتفاق می‌افتاد. خوشبختانه با تعامل بین بخشی و همراهی مردم شاهد این بودیم که چنین اتفاقی در خوزستان رخ نداد. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: بسیاری از سیل بندها در خوزستان پیش از انقلاب و برخی نیز در سال‌های جنگ ساخته شده‌اند. در این زمینه لازم است اقداماتی انجام گیرد و نسبت به ترمیم یا احداث سیل بندهای جدید اقدام شود. حاجی‌زاده با اشاره به عدم پرداخت خسارت کشاورزان در سیلاب سال ۹۵ خوزستان، ادامه داد: تاکنون این خسارت به کشاورزان پرداخت نشده و این موضوع باعث گله‌مندی مردم شده است. متاسفانه اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ مانند خسارت سیلاب سال ۹۵ به استان خوزستان تخصیص پیدا نمی‌کند.