بازگشت ۲۵۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

اخلاق محمدیان با بیان اینکه تعطیلی یک واحد را نباید به‌عنوان تعطیلی کل شهرک صنعتی تعبیر کرد، گفت: طی چند سال اخیر بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی راکد با جذب مشارکت و واگذاری تسهیلات یا واگذاری به اهل فن، به چرخه تولید بازگشته‌اند.

رشد ۷۵‌درصدی انعقاد قرارداد در شهرک‌های صنعتی

وی با بیان اینکه سال گذشته رشد مطلوبی در زمینه عقد قرارداد داشته‌ایم، اظهار کرد: این رشد نسبت به سال ۹۵ بالغ بر ۶۸‌درصد بوده و همچنین در هشت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ نیز حدود ۷۵‌درصد رشد داشته که از شاخص سالانه هم نسبت به کل سال‌جاری بیشتر است.محمدیان افزود: امسال با حمایت سازمان برنامه‌ریزی ۴۲ میلیارد تومان موافقتنامه در نظر گرفته شده که در جهت بهبود زیرساخت‌ها، تخصیص پیدا می‌کند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط منطقه‌ای بودن شهرک‌های صنعتی معمولا بسیاری از نیروهای شاغل در واحدهای صنعتی بومی استانی و عموما بومی آن منطقه و شهرستان هستند.

حمایت همه‌جانبه شهرک‌های صنعتی

وی با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذار با فراهم شدن زیرساخت‌های مختلف شامل برق، گاز، مخابرات، تصفیه‌خانه، شبکه آب و فاضلاب، فضای سبز و آتش‌نشانی فراهم می‌شود، اظهار کرد: بعد از آماده شدن بسترهای سرمایه‌گذاری زمین را به متقاضیان واگذار کرده و در نهایت نقش حمایتی با انجام اقداماتی مانند ایجاد کارگاه‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه یا تورهای صنعتی برای واحدهای مختلف صنعتی توسط مجموعه شرکت انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان، درخصوص حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی از صنایع کوچک، گفت: یک متولی ایجاد زیرساخت و حمایت در شهرک‌های صنعتی نمی‌تواند خود باعث تعطیلی صنایع شود و با تمام توان از صنایع کوچک حمایت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت هیچ نقشی در تعطیلی واحدهای صنعتی ندارد، تاکید کرد: تعطیلی واحدهای صنعتی کوچک بیشتر به دلیل این است که به تنهایی قادر به تامین نیازهای خود نیستند ولی شرکت شهرک‌های صنعتی در حد توان امکان کمک و حمایت دارد تا توانایی ادامه حیات داشته باشند.محمدیان اضافه کرد: واحدهای صنعتی جزو سرمایه‌های شخصی فرد یا شرکت شهرک‌های صنعتی است و قطعا کسی از راکد شدن آن خوشحال نمی‌شود.وی با اشاره به اینکه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اعتبارات خوبی از محل کمک‌های فنی اعتباری تملک و دارایی یعنی حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به صنعت و معدن اختصاص داده شده است، تصریح کرد: برای حمایت از واحدهای مختلف ۵۰۰ میلیارد تومان با بانک ملی قرارداد پرداخت تسهیلات بسته شده که برای اولین بار در کشور صورت گرفته است.مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان با بیان اینکه پراکندگی شهرک‌های صنعتی باعث پراکندگی در سرمایه‌گذاری هم می‌شود، ادامه داد: زیرساخت‌های شهرک و ناحیه‌‌های صنعتی‌ استان تامین شده است.

اشتغال ۵۲۶ نفر

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۲۶ فرصت شغلی جدید توسط واحدهای صنعتی کوچک و متوسطی که در این بازه زمانی به بهره‌برداری رسیده‌اند ایجاد شده است. اخلاق محمدیان  اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته توسط واحدهای به بهره‌برداری رسیده در امسال در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی خوزستان ۸۵۴ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ارزی ۲۰ میلیون یورو است.

وی با اشاره به شرایط خاص صنعت در کشور اظهار کرد: تحریم‌های اعمال شده، نوسانات نرخ ارز، محدودیت واردات مواد اولیه و نوسازی ماشین‌آلات، شرایط خاصی را برای تلاشگران عرصه صنعت به‌‌وجود آورده است اما به‌رغم این مسائل شاهد سرمایه‌گذاری، تولید و ایجاد اشتغال توسط صنعتگران هستیم. محمدیان گفت: در سال جاری ۷ واحد صنعتی نیز که به دلایلی مانند جانشینی بانک، اختلاف شرکا، ورشکستگی، عدم توانایی در عمل به تعهدات مالی خود و سایر عوامل راکد شده بودند مجدد به چرخه تولید بازگشتند.

واگذاری ۵۶ هکتار زمین به متقاضیان

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۵۶ هکتار زمین به ۱۲۶ متقاضی سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان واگذار شده است.محمدیان اظهار کرد: در شاخص انعقاد قراردادهای واگذاری حق انتفاع زمین به صنعتگران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۴‌درصدی مشاهده می‌شود.وی افزود: اشتغال مورد انتظار از این قراردادها بر اساس جواز تاسیس، ایجاد ۱۷۵۰ فرصت شغلی و سرمایه‌گذاری آنها ۴۲۰۰ میلیارد ریال خواهد بود که بر این اساس تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری و در مرحله ساخت و ساز نیز شاهد اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان خواهیم بود.

 پیگیری برای راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی شهرک صنعتی خرمشهر

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: دو واحد تولیدی در شهرک صنعتی خرمشهر به دلیل عدم انجام تعهدات مالی خود نسبت به بانک‌های عامل توسط این بانک‌ها تملک شده‌اند.محمدیان اظهار کرد: اکنون برای این واحدها متقاضی وجود دارد و چنانچه از تملک بانک‌ها خارج شوند و به متقاضی جدید واگذار شوند بدهی‌های بانکی تا حدود قابل توجهی پرداخت می‌شود.وی افزود: با راه‌اندازی مجدد این واحدها رشد اشتغال در شهرستان خرمشهر که دارای ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری است رشد می‌یابد و با آغاز فعالیت مجدد خطوط تولیدی این واحدها نرخ ایجاد اشتغال افزایش پیدا می‌کند.