مجید خدابخش در شانزدهمین جلسه ستاد اجرایی و برنامه‌ریزی تبریز ۲۰۱۸ بر لزوم انعکاس رسانه‌ای دستاوردها و نتایج رویدادهای برنامه‌ریزی شده برای تبریز ۲۰۱۸ توسط دستگاه‌های اجرایی استان تاکید کرد و گفت: هدف اصلی رویدادها و برنامه‌های تدوین شده جذب گردشگر به تبریز و استان آذربایجان‌شرقی است که به این منظور اقدامات چشمگیری صورت گرفته و لازم است تا با اطلاع‌رسانی مستمر افکار عمومی به شکلی ملموس‌تر در جریان این دستاوردها قرار بگیرند.

وی یکی از اهداف مهم رویداد تبریز ۲۰۱۸ را جذب گردشگر داخلی و خارجی دانست و گفت: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و رویدادهای ورزشی ملی و بین‌المللی از عوامل جذب گردشگر به استان است و به این منظور بخش بزرگی از تلاش مجموعه استان باید روی این هدف متمرکز باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی ضمن تاکید به اینکه آموزش یکی از رکن‌های اصلی و ماندگار در حوزه گردشگری است، به موضوع طرح شده توسط بخش خصوصی مبنی بر اجرای طرح‌های آموزشی به منظور تقویت ظرفیت‌های گردشگری، اشاره کرد و گفت: آموزش و تقویت ظرفیت‌های نیروهای انسانی در نهادهای مرتبط با حوزه گردشگری یکی از مهم‌ترین اهداف جذب گردشگر است که باید با اهتمام ویژه‌ای به این موضوع پرداخت.

خدابخش در پایان از تمام دستگاه‌ها خواست در ایام باقی مانده از سال حداکثر تلاش خود را برای تحقق اهداف رویداد تبریز ۲۰۱۸ به‌کار گیرند.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و دبیر ستاد اجرایی و برنامه‌ریزی رویداد تبریز ۲۰۱۸ نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش جامع و مختصر از روند اجرایی تبریز ۲۰۱۸ و عملکرد این ستاد، با اشاره به اینکه برگزاری جلسات متعدد در راستای تبریز ۲۰۱۸ با کمیته‌های تخصصی نقش موثری در ایجاد هم‌افزایی، در راستای پیشبرد اهداف این رویداد بین‌المللی داشته است، گفت: به منظور این رویداد اقدامات ارزشمندی از سوی ۲۳ دستگاه اجرایی انجام گرفته که طی ۹ ماه گذشته نمودهای ملی و بین‌المللی داشته است. وی با بیان اینکه تاکنون ۶ جلسه شورای ملی و ۱۵ جلسه شورای استانی تبریز ۲۰۱۸ برگزار شده است، ادامه داد: در این جلسات بیش از ۶۸۰ مصوبه به تصویب رسیده و با ایجاد ردیف اعتباری ویژه تبریز ۲۰۱۸ در بودجه سال ۹۷، اعتبارات ملی، تملک دارایی و هزینه‌ای مشخص شد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی، درخصوص اعتبارات تبریز ۲۰۱۸ گفت: طبق اعتبار نهایی تبریز ۲۰۱۸، مبلغ ۵۰ میلیارد تومان در حوزه تملک دارایی، ۱۸ میلیارد تومان در حوزه جاری و ۲۰ میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری برای تملک اراضی ربع رشیدی تصویب شده اما تخصیص این اعتبارات نهایی نشده است.آبدار در پایان با اشاره به اینکه ۱۶۳ برنامه فرهنگی و هنری برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ توسط ۲۳ دستگاه اجرایی در طول سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست، گفت: ۱۶۳ برنامه فرهنگی و هنری متشکل از ۵۷ برنامه بین‌المللی، ۴۲ برنامه ملی و ۶۴ برنامه منطقه‌ای است، همچنین ۱۰۸ طرح به منظور تأمین زیرساخت‌های گردشگری همزمان با تبریز ۲۰۱۸ معرفی شده است. در این جلسه برگزاری جشنواره بین‌المللی غذای حلال که از سوی بخش خصوصی ارائه شده بود، مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های عضو ستاد در برگزاری این رویداد همکاری لازم را داشته باشند.