گاریک سرکیسیان، استاندار آرارات ارمنستان در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد: برای نخستین بار در ایران و استان گیلان حضور پیدا کرده‌ایم و زیرساخت‌ها و توانایی‌های موجود در این استان خصوصا منطقه آزاد انزلی قابل‌توجه است.

وی گفت: با توجه به حضور کارآفرینان و بازرگانان ارمنستان، در تلاشیم با معرفی زیرساخت‌های تجاری منطقه آزاد انزلی ارتباط بین فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و جامعه بازاریان را با فعالان اقتصادی استان آرارات و کشور ارمنستان برقرار کنیم.

استاندار آرارات هدف از برقراری ارتباط تجاری فیمابین دو استان را بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود به منظور رفع نیازهای دو کشور و آغاز صادرات و واردات به منظور تامین مواد اولیه کالاهای تولیدی اعلام و اظهار کرد: برای ما ارتباطات در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به ذهنیت خوبی که از استان گیلان و ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی در این دیدار برایمان ایجاد شد، خواستار توسعه روابط دو جانبه هستیم.

سرکیسیان افزود: به منظور افزایش مراودات تجاری بین تجار آرارات و منطقه آزاد انزلی، دولت ارمنستان تلاش خود را به منظور ایجاد و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی و هوایی دو چندان خواهد کرد تا دو کشور از توانمندی‌های یکدیگر بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیشنهاد‌های ارائه شده در این سفر و موضوعات مهمی که مطرح و بررسی شده، امیدواریم گام‌های موثری در راستای توسعه روابط دو سویه برداریم.

رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست مزایا و معافیت‌های قانونی مناطق آزاد ایران و توانمندی‌های طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای این منطقه و رشد شاخص‌های اقتصادی و ساخت بندر کاسپین را تشریح کرد و گفت: ارمنستان یکی از کشورهای هدف و مهم ما در منطقه است و علاقه‌مندیم که روابط را با منطقه آزاد ارمنستان، استان آرارات و کشور ارمنستان گسترش دهیم. وی به مشترکات تاریخی و علاقه‌مندی مردم دو کشور اشاره کرد و افزود: ارمنستان کشور مناسبی برای مبادلات تجاری و همکاری‌های حوزه گردشگری است. منطقه آزاد انزلی نیز با زیرساخت‌های گردشگری ایجاد شده و مواهب طبیعی یکی از قطب‌های گردشگری ایران بوده و همچنین در حوزه بازرگانی نیز با توجه به قرار داشتن ارمنستان در اوراسیا که ایران نیز به این توافق پیوسته، فرصت مناسبی برای تبادل کالا فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بر افزایش مراودات تجار دو کشور و آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی طرفین تاکید و خاطرنشان کرد: ضمن دعوت از تجار ارمنستان برای سفر به منطقه آزاد انزلی، آمادگی داریم که هیاتی را از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان منطقه به سرپرستی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای معرفی محصولات تولیدی، صادراتی و آشنایی با بازار به ارمنستان اعزام کنیم.