علا امیریان‌نژاد در این باره گفت: این پکیج براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین شرکت آب و فاضلاب هرمزگان و شهرداری بندرعباس و به منظور آبیاری فضای سبز یکی از بوستان‌های شهر خریداری و تحویل شهرداری شد.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای خرید این پکیج تصفیه فاضلاب ۳۵۰۰ میلیون ریال است که اکنون در بوستان الزهرا بندرعباس نصب شده و توسط کارشناسان فاضلاب آبفای استان در حال راه‌اندازی است.  وی اضافه کرد: برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز این بوستان، بخشی از فاضلاب مسکن مهر و محلات پیرامون بلوار راه‌آهن برای تصفیه در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

به گفته امیریان‌نژاد؛ کیفیت پساب خروجی این دستگاه تصفیه فاضلاب در حد استاندارد آبیاری فضای سبز (استاندارد US EPA) است که مورد تایید سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور است. وی افزود: ظرفیت آب تولیدی این دستگاه ۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز است. وی همچنین اضافه کرد: تصفیه فاضلاب در این دستگاه به روش سیستم بیولوژیکی به روش لجن فعال و با استفاده از هوادهی عمقی (MBBR) است. همچنین کاربرد این پکیج تصفیه شامل تصفیه انواع فاضلاب‌های بهداشتی همچون فاضلاب مجتمع‌ها و ویلاهای مسکونی، ساختمان‌های اداری، هتل‌ها و مراکز اقامتی، رستوران‌ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مجتمع‌های تفریحی است.

معاون بهره‌برداری آبفای استان تصریح کرد: براساس بخشنامه ابلاغی هیات دولت در اسفند ۹۶، شهرداری‌ها باید تا پایان امسال نسبت به کاهش ۳۰‌درصدی آب مصرفی فضای سبز شهری در شهرهای استان اقدام کنند.

 امیریان‌نژاد با اشاره به تاکید استاندار مبنی بر به کارگیری فاضلاب تصفیه شده استاندارد به‌عنوان راهکار اجرایی در دسترس، گفت: با هماهنگی و همکاری شهرداری بندرعباس تعداد پنج بوستان پرمصرف مشخص و مطالعات و امکان‌سنجی نصب پکیج‌های تصفیه فاضلاب خام در این بوستان‌ها انجام شده است که در صورت تامین اعتبار لازم (ملی یا استانی) نسبت به خرید و راه‌اندازی این پکیج‌ها اقدام می‌شود.  وی افزود: کاهش فضای مورد نیاز برای نصب، قابلیت تصفیه فاضلاب‌های قابل تجزیه بیولوژیک با بار آلودگی بالا، کیفیت بهتر پساب خروجی، تولید لجن کمتر و راندمان بالاتر تصفیه فاضلاب در مقایسه با سایر روش‌های لجن فعال از جمله مزایای پکیج تصفیه فاضلاب MBBR است.

این مقام مسوول در پایان با اشاره به تنش آبی موجود در شهر بندرعباس و ضرورت استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز شهری به منظور کاهش مصرف آب شرب اظهار کرد: در این راستا آبفای استان طی تفاهم‌نامه‌ای نسبت به واگذاری پساب به میزان ۲۰۰لیتر بر ثانیه به شهرداری بندرعباس برای آبیاری فضای سبز شهری اقدام کرده است.