امین قصمی گفت: ۱۳ طرح در بخش آب شامل تامین آب شهرستان بندرعباس از آب‌شیرین‌کن یکصد هزار مترمکعبی، بهره‌برداری از فاز دوم آب‌شیرین‌کن شهر سیریک، آبرسانی به جاسک از سد جگین، بهینه‌سازی سامانه توزیع آب بندرعباس، اجرای خط انتقال آب روستاهای فرامرزان، تامین آب بستک، توسعه و بازسازی شبکه آب شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، میناب، سیریک، پارسیان، جاسک و رودان(در مجموع به طول ۵۰ کیلومتر)، در مجموع با اعتبار ۳ هزار و ۸۳ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در بخش فاضلاب نیز ۴ طرح در قالب ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر بندرعباس شامل ایجاد زیرساخت‌های فاضلاب و توسعه شبکه اصلی و فرعی فاضلاب به طول ۱۰ کیلومتر، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهرهای میناب و رودان شامل توسعه شبکه اصلی و فرعی فاضلاب (در مجموع به طول ۴ کیلومتر) با اعتبار ۱۲۳ میلیارد ریال بهره‌برداری می‌شود.

قصمی در ادامه با اشاره به وضعیت منابع آبی استان افزود: نیاز آبی کل استان در سال ۹۷ با لحاظ اقلیم گرم و خشک، حدود ۱۳۶میلیون مترمکعب است. این در حالی است که با توجه به کاهش شدید بارندگی در حوضه آبریز منابع آبی استان در سال زراعی ۹۷-۹۶ (۴۷ میلی‌متر) و به تبع آن کاهش ذخایر آبی، میانگین میزان تولید فعلی آب به ۱۰۳ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: ۱۱ شهر استان همچون بندرعباس و بندر خمیر در شرایط بحرانی و ۱۶ شهر دیگر نیز در آستانه بحران قرار دارند.

این مقام مسوول اظهار کرد: برای گذر از تنش کم‌آبی در شهرهای بحرانی و در آستانه بحران، علاوه بر برنامه‌های میان‌مدت، راهکارهای کوتاه‌مدت به‌عنوان منابع جایگزین و در قالب طرح‌های مقابله با تنش آبی اندیشیده شده است که حفر و تجهیز ۴حلقه چاه، کف شکنی ۵ حلقه چاه، اصلاح و بازسازی خطوط انتقال و شبکه‌ها با هدف کاهش هدررفت آب از این راهکارها است.

به گفته وی، برای اجرای کامل برنامه‌های کوتاه مدت و ضربتی اعتباری معادل ۲۳۰میلیارد ریال مورد نیاز است. مدیرعامل آبفای استان در ادامه با اشاره به سهم منابع آبی استان از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها اظهار کرد: در این زمینه، آبفای هرمزگان با احداث ۱۷سایت آب‌شیرین کن فعال توسط بخش خصوصی یکی از شرکت‌های پیش‌رو در زمینه استفاده از ظرفیت‌ شیرین‌سازی آب دریا در کشور است. قصمی افزود: اکنون سالانه ۲۳میلیون مترمکعب منابع آب شرب استان از طریق تاسیسات نمک‌زدایی تامین می‌شود؛ به‌طوری که ۲۲‌درصد از نیاز آبی استان از طریق شیرین‌سازی آب دریا و ۷۸‌درصد آن از طریق منابع سطحی و زیرسطحی تامین می‌شود. همچنین با وارد مدار شدن ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها در شهرهای بندرعباس، بستک، درگهان و پارسیان تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۶۰‌درصد آب استان از طریق تاسیسات شیرین‌سازی تامین خواهد شد و ۴۰‌درصد بقیه نیز وابسته به آب‌های سطحی و زیرسطحی خواهد بود.