سهم خوزستان از صندوق توسعه ملی

 سیدنور محمدپور افزود: در این زمینه تلاش شد به‌صورت سازشی بسیاری از این شکایت‌ها حل و فصل شود تا مشکلی نه برای کارگر و نه برای کارفرما به وجود نیاید. از حدود ۲۶ هزار مورد شکایت کارگران، برای حدود ۶ هزار مورد رای سازشی صادر شد.وی گفت: در خوزستان بیش از ۹۰۰هزار نفر بیمه شده داریم و در این زمینه نیز پس از تهران دارای بیشترین تعداد کارگر بیمه شده در کشور هستیم. محمدپور با اشاره به اعتبارات طرح اشتغال فراگیر اظهار کرد: ۱۲۳۸‌میلیارد تومان اعتبار به استان خوزستان در بحث اعتبارات طرح‌های فراگیر تخصیص داده شده است و در این زمینه به سود تسهیلات در مناطق محروم ۸‌درصد و در مناطق شهری تا ۲‌درصد یارانه تعلق می‌گیرد.

وی افزود: سقف تسهیلاتی که به طرح‌های فراگیر تعلق می‌گیرد ۶‌میلیارد تومان به‌صورت استانی است و در این زمینه ۳۰‌درصد از اعتبارات نیز در مرکز متمرکز شده است و اگر طرحی به تسهیلاتی بیش از ۶‌میلیارد تومان نیاز داشت از این اعتبارات متمرکز استفاده خواهد شد.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: برای دریافت این تسهیلات متقاضی وارد سامانه کارا و پس از ثبت‌نام، اطلاعات این طرح‌ها وارد دستگاه‌های اجرایی می‌شود و پس از تصویب برای اجرا به بانک‌ها ارجاع می‌یابد.محمدپور با اشاره به بحث ابلاغ اعتبارات عشایر و روستایی به استان گفت: از صندوق توسعه ملی ۵/ ۱‌میلیارد دلار به این طرح در کشور تخصیص داده شده که سهم استان از این میزان، حدود ۴۴۷‌میلیارد تومان و ۳۰‌درصد از این اعتبار نیز در مرکز متمرکز شده است. در این زمینه ۳۳۷‌میلیارد اعتبار درون استان است که تاکنون ۵۰‌درصد از آن تخصیص داده شده و در صورت استفاده کامل از این اعتبار ۵۰‌درصد دیگر نیز تخصیص داده خواهد شد.

 ســود پـاییــن تسهیـلات روستایی و عشایری

وی با اشاره به اینکه سود تسهیلات روستایی و عشایری بسیار پایین است، ادامه داد: سود این اعتبارات برای مناطق محروم و مرزی ۴‌درصد و برای سایر روستاها ۶‌درصد است. استقبال بسیار خوبی از این تسهیلات شده است و ۴ بانک تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار کرد: در کمیته فنی ۲۳۵۲ طرح با اعتبار ۵۸۳‌میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به روستاییان و عشایر تصویب و به بانک‌ها ارسال شده است. این طرح‌ها موجب اشتغال‌زایی برای ۷۰۸۵ نفر می‌شوند. از ۲۳۵۲ طرحی که به بانک‌ها ارسال شده است، تاکنون ۷۰۴ طرح با اعتبار ۱۰۷‌میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۷۴۲ نفر به تصویب بانک‌های استان رسیده و از این میزان حدود ۷۵‌میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده است.محمدپور با بیان اینکه از بانک‌های استان گله داریم، ادامه داد: بانک‌ها همکاری لازم را که باید با بخش‌های مختلف داشته باشند، ندارند و به‌رغم تاکید استاندار خوزستان به آنها برای همکاری با بخش‌های مختلف، آنها توجه چندانی به این مسائل ندارند و در این زمینه از عملکرد آنها گله داریم.

عملکرد برخی بانک‌ها در طرح اشتغال فراگیر در حد صفر است

وی با اشاره به اینکه عملکرد بانک‌ها در بحث تسهیلات در طرح فراگیر بسیار نامناسب‌تر از سایر طرح‌ها است، ادامه داد: در طرح فراگیر، بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بسیار نامناسب عمل کرده‌اند. در این طرح بانک‌های فراوانی همچون بانک ملی، تجارت، سپه، صادرات و توسعه تعاون وجود دارند که در این زمینه عملکرد برخی از این بانک‌ها در حد صفر بوده است.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه وظیفه ما ایجاد اشتغال نیست، گفت: ایجاد اشتغال فرادستگاهی است و اگر برای مثال صنعت نفت، جهاد کشاورزی و سازمان صنعت شغل ایجاد نکنند شاهد ایجاد اشتغال نخواهیم بود.

۳۲‌میلیارد تسهیلات برای مشاغل خانگی

محمدپور با اشاره به بحث تسهیلات مشاغل خانگی گفت: در سال ۹۶ برای استان ۳۲‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که ۶۰‌درصد از این اعتبار توسط بانک‌های عامل پرداخت شد. این اعتبارات تخصیص داده شده در قالب ۱۹۵۶ طرح بودند و به نوعی با اجرای هر طرح برای یک نفر ایجاد شغل می‌شود.

وی گفت: اعتبارات اختصاصی در بحث اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی اهرم‌هایی برای کنترل دارند در صورتی که این اهرم‌ها در دوره‌ها و طرح‌های گذشته وجود نداشت. گلوگاه‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد تا مانع آن شود که پول‌هایی که در این خصوص در نظر گرفته می‌شود بدون نتیجه به هدر بروند و به شکلی با کمک این گلوگاه‌ها هزینه‌کرد این اعتبارات نظارت می‌شود تا در بحث اشتغال هزینه شوند.

پول به تنهایی شغل ایجاد نمی‌کند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه پول به تنهایی شغل ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: طرح‌هایی در بخش‌های مختلف استان در حال اجرا است که با اجرای این طرح‌ها شاهد ایجاد اشتغال بسیار خوبی برای جوانان در شهرستان‌های مختلف استان خواهیم بود. همچنین طرح‌های ملی نیز در استان در حال اجرا است که با اجرای آنها می‌توانیم شاهد حل مشکل اشتغال استان باشیم.محمدپور با بیان اینکه باید اشتغال کنونی استان را حفظ کنیم، ادامه داد: اگر اشتغال فعلی که در استان وجود دارد، حفظ نشود نمی‌توانیم برای استان مشاغل جدید ایجاد کنیم. خوزستان مزایا و ظرفیت‌های خاص خود را دارد باید بر اساس این مزیت‌ها آموزش‌های لازم برای ایجاد اشتغال به نیروهای جویای کار داده شود.