گلایه بخش خصوصی خوزستان از بانک‌ها

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: هنر ما این است که وقتی در شرایط ویژه‌ای قرار می‌گیریم و آن شرایط مدیریت اقتضایی را می‌طلبد، باید این مدیریت اقتضایی را در چارچوب و مسیر مدیریت کلی کشور دنبال کنیم. ممکن است در این زمینه انعطاف‌‌های تاکتیکی داشته باشیم، اما نباید فراموش کنیم که جهت صحیح کدام طرف است.نهاوندیان با بیان اینکه در زمان مدیریت اقتضایی نباید در انتخاب مسیر پریشان بشویم، ادامه داد: مسیر توسعه پایدار کشور مبتنی بر آن است که بخش خصوصی را تقویت کنیم و باید در این زمینه تلاش کنیم.معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ادامه داد: با توجه به اینکه برای تامین کالای اساسی و دارو باید ایجاد اطمینان قطعی حاصل شود، باید ارز مورد نیاز آنها از نفت تامین شود تا تقاضای این بخش بر بازار فشار وارد نکند. اجرای این مساله نیازمند آن است از زمان تامین تا مصرف کالاهای اساسی و دارو نظارت دقیق و سانتی‌متری باشد.

وی ادامه داد: اکنون باید با استفاده هوشمندانه از شرایط کنونی، بازارهای کشور را گسترش دهیم. در این زمینه نیاز به تقسیم کار است و هر بخش باید کارهای خود را پیش ببرد. در این زمینه سیاست‌گذاران باید به سیاست‌گذاری بپردازند و فعالان اقتصادی نیز از این فرصت به وجود آمده نهایت بهره را ببرند.نهاوندیان گفت: در شرایط تهدیدهای تحریمی باید انعطاف‌پذیری استان‌ها و اقتصادهای استان را بالا ببریم. این انعطاف‌پذیری و چالاکی اعطای اختیارات استانی شدنی است. راه حل این است که ما پیشنهادی برای تنفیذ اختیارات استانی ارائه کنیم که هماهنگی‌های ستادی و ملی در آن پیشنهاد دیده شود.وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید منبع انرژی و نشاط باشد، خاطرنشان کرد: انسجام درونی بخش خصوصی بسیار مهم است و باید به این مساله توجه جدی کرد. استاندار خوزستان یک سرمایه برای خوزستان است و بخش خصوصی باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کند.

بانک‌ها کمترین سهم پرداخت تسهیلات را دارند

همچنین نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بانک‌های خوزستان کمترین سهم پرداخت تسهیلات را در کشور دارند، گفت: بانک‌های خوزستان فقط ۴۹‌درصد از منابع خود را به‌صورت تسهیلات به بخش‌های مختلف ارائه کرده‌اند.حسین سلاح‌ورزی اظهار کرد: بانک‌های استان ۵۴۶ هزار میلیارد ریال سپرده داشتند و در این زمینه فقط حدود ۴۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های مختلف استان ارائه کرده‌اند.وی افزود: با توجه به میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌های خوزستان، ۲۴۳ هزار میلیارد ریال مازاد منابع در بانک‌های استان باقی مانده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به‌طور متوسط در کشور بانک‌ها ۸۵‌درصد منابع خود را به‌صورت تسهیلات به بخش‌های مختلف اعطا کرده‌اند اما این عدد در خوزستان فقط ۴۹‌درصد است.سلاح‌ورزی گفت: بانک‌های خوزستان کمترین سهم پرداخت تسهیلات را در کشور دارند.وی ادامه داد: شاید اگر بانک‌ها در استان بخشی از این سپرده‌‌ها را به‌صورت تسهیلات به واحدها و بخش‌های مختلف ارائه می‌کردند، بخشی از نقدینگی‌‌ها تامین شود.نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اگر این تسهیلات از سوی بانک‌های استان به واحدها پرداخت می‌‌شد و آنها متناسب با متوسط کشوری عمل می‌کردند، شاید بخشی از آلام و مشکلات این واحدها مرتفع می‌شد.

 نبود مدیریت واحد در مرزها از موانع توسعه صادرات

رئیس اتاق بازرگانی اهواز نیز با اشاره به آمار صادرات به عراق از گمرکات خوزستان گفت: در چهار ماه ابتدای امسال به لحاظ وزنی ۶ میلیون و ۳۳۰ هزار تن و به لحاظ ارزشی ۲ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار صادرات به عراق داشته‌ایم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴‌درصد و از نظر ارزشی نیز ۶‌درصد افزایش داشته است.شهلا عموری با اشاره به مشکلاتی که در بحث بانک‌های استان وجود دارد، اظهار کرد: مشکلات بخش خصوصی در تمام کشور تقریبا یکی است و آن هم مشکلات بیمه، مالیات و بانک‌ها است.وی افزود: متاسفانه خوزستان در سپرده‌گذاری بانکی مقام اول را دارد اما در پرداخت تسهیلات آخرین استان کشور است و بانک‌های استان وابسته به مرکز هستند و تلاش می‌کنند در چارچوب مقررات بدون انعطاف رفتار کنند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: به این منظور تقاضا داریم سطح اختیارات بانک‌های استان افزایش پیدا کند و تعامل بیشتر و بهتری با فعالان اقتصادی صورت بگیرد.عموری با اشاره به مشکلات صادراتی استان گفت: بخش عمده‌ای از صادرات استان به عراق است.وی با اشاره به عمده مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: وجود دستگاه‌های متعدد تصمیم‌گیر در مرزها باعث شده نبود مدیریت یکپارچه و واحد را شاهد باشیم و به این منظور تقاضا داریم تعریف و شرح وظایف مشخص برای سازمان با متولی صادرات برای مدیریت مرزها انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: نبود زیرساخت‌های لازم در مبادی خروجی استان همچون سردخانه و انبارهای مجهز و پایانه‌های صادراتی و نیز عدم جاده‌های دسترسی استاندارد باعث سختی ارسال کالاها شده است.عموری با اشاره به مشکلاتی که در حوزه گمرکات استان وجود دارد، گفت: نبود دستگاه‌های ایکس ری، نبود کد وارداتی و ترانزیتی در گمرکات و عدم بازنگری در قیمت پایه محصولات صادرات و اصلاح قیمت از مشکلات این حوزه است و نیاز است که در این زمینه تلاش شود تا مشکلات حل شود.رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خوزستان با بیان اینکه تسهیلات می‌تواند به حل مشکلات کمک کند اما مشکلات را حل نمی‌کند، گفت: اینکه انتظار داشته باشیم سیستم بانکی همه مشکلات را در همه بخش‌ها حل کند، صحیح نیست.رضا طاهری اظهار کرد: آمارهای ارائه شده در پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای مختلف از سوی بانک‌های خوزستان، کمتر از ۵۰‌درصد نیست.

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خوزستان تصریح کرد: در سال‌هایی که نسبت تسهیلات به منابع در استان حدود ۱۰۶‌درصد بود، مشکلات استان حل نشد زیرا تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند.طاهری با بیان اینکه تسهیلات می‌تواند به حل مشکلات کمک کند اما مشکلات را حل نمی‌کند، گفت: اینکه انتظار داشته باشیم سیستم بانکی همه مشکلات را در همه بخش‌ها حل کند، صحیح نیست.وی ادامه داد: بعضا در زمان‌هایی بانک‌های استان باید جایگزین اداره دارایی و مالیات شوند و مشکلاتی را که در این بخش‌ها به وجود می‌آید به بانک‌ها ربط می‌دهند.رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خوزستان خاطرنشان کرد: اگر تسهیلاتی را که شرکت‌های مختلف در استان نزد بانک‌های کشور دارند محاسبه کنیم قطعا نسبت پرداخت تسهیلات به سپرده‌ها بسیار بیشتر از چیزی که عنوان می‌شود خواهد بود.