افت تراز آب‌های زیرزمینی گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در ادامه اظهار کرد: طبق هشدار سازمان ملل، اگر جهان به میزان فعلی به مصرف آب ادامه دهد تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر با کمبود آب مواجه خواهند شد و بنا به همین گزارش، سازمان ملل تا سال ۲۰۲۵،تعداد ۳۰ کشور با مشکل جدی کم‌آبی مواجه می‌شوند که ۱۸ کشور آنها اطراف ما است و ما هم جزو همین کشور‌ها هستیم.

نظری اظهار کرد: اطلاعات ارائه شده گواه این مدعا است که در زمینه مطالعات و اجرا و مدیریت مصرف و عرضه تکالیف زیادی داریم. از جمله آب تخصیص داده شده به کشاورزی ۸۷‌درصد است و با برنامه ریزی مناسب باید بهره‌وری آن را افزایش دهیم و به جای کشت سنتی به سمت کشت گلخانه‌ای روی بیاوریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، کاهش مصرف با استفاده از تکنولوژی‌های نوین آبیاری، کشت محصولات کم‌آب طلب و جلوگیری از کشت‌های پرآب طلب، استفاده از آب‌های نامتعارف برای صنعت و بعضا کشاورزی و تغییر در چرخه مصرف، اجرای طرح‌های فاضلاب در شهرها و صنایع که می‌تواند بهترین تامین منبع آب باشد و به مصرف صنعت و بعضا کشاورزی برسد را از راه‌های مدیریت مصرف آب در استان اعلام کرد.

وی افزود: توسعه تشکل‌های آب بران و سپردن آب از مبدا به این تشکل‌ها، بازنگری در طرح جامع آب شرب و صنعت استان و تغییر رویکرد در تامین آب را از دیگر برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای در راستای مدیریت مصرف آب دانست که در استان در حال انجام است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در ادامه با اشاره به چالش‌های مهم بخش آّب استان گفت: برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، هدررفت آب در بخش‌های مختلف، اقتصادی نبودن کشاورزی استان و پایین بودن ارزش افزوده آب در کشاورزی با توجه به قیمت تمام شده آب، از عمده چالش‌های این بخش است.

نظری افت سطح آب در آبخوان کم‌عمق و افزایش درخواست کف‌شکنی چاه‌ها، تجاوز و اضرار به حریم آب چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری، ایجاد فرونشست و از بین رفتن حجم مفید آبخوان و خسارت به تاسیسات در سطح زمین، افت تراز آب در آبخوان عمیق و تهدید منابع آب شرب که عمدتا از آبخوان عمیق تامین می‌شوند و شوری آب و بیابان‌زایی را از نتایج برداشت آب چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه‌های مجاز در استان دانست.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال نیز در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان گفت: بر اساس اعلام آب منطقه‌ای، ۲۰ هزار حلقه چاه دارای مجوز در استان وجود دارد که مهم‌ترین مشکل در این بخش، اضافه برداشت از این چاه‌ها است.

حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی اظهار کرد: شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان از دستگاه‌های متولی این بخش درخواست کرده تا گشت‌های خود را برای نظارت بیشتر کرده و دستگاه‌های حفر چاه که بدون مجوز هستند شناسایی و توقیف شوند. نظارت بیشتر بر برداشت‌های مجاز و غیرمجاز شن و ماسه هم از دیگر مصوبات این شورا بود.

دادستان گرگان اظهار کرد: به دادستان‌های سراسر استان اعلام کرده‌ایم از محل برداشت شن و ماسه و کارگاه‌های سنگ‌شکن بازدید و در صورت مشاهده تخلف، ادامه برداشت را متوقف کنند. دستگاه‌های متولی نیز باید نظارت بیشتری داشته باشند.  رئیس کل دادگستری گلستان نیز در این جلسه خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی نظارت بر زیرمجموعه خود را جدی بگیرند و هر جا حس کردند نمی‌توانند با افرادی که سبب ایجاد فساد می‌شوند برخورد کنند به دستگاه قضایی ارجاع دهند.