آبرسانی به پنج شهر خوزستان در تابستان

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه اعتبار امسال طرح آبرسانی غدیر ۱۰۰ درصد تخصیص داده شده است، اظهار کرد: آنچه دولت در طرح آبرسانی طرح غدیر تعهد داشت با وجود تنگنای مالی و با دستور رئیس‌جمهوری منابع مالی آن تامین شده است.وی با تاکید بر حفظ یکپارچگی و وحدت اظهار کرد: باید در جهت احقاق حق اقشار مختلف خوزستان تلاش شود و به نحوی رفتار نشود تا مردم احساس کنند دولت تبعیض قائل شده است.

 شرکت نیشکر به تعهداتش پایبند باشد

شریعتی درباره وضعیت مصرف آب صنعت نیشکر با توجه به وضعیت خشکسالی خوزستان گفت: مسوولان سازمان آب و برق خوزستان معتقدند تفاهماتی با شرکت کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی داشته‌اند که از سوی این شرکت مراعات نشده، اما با توجه به شرایطی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، حتما باید به این تفاهم‌ها پایبند باشند.وی ادامه داد: شاید امسال با توجه به وضعیت خشکسالی محصول نیشکر نیز با مشکلاتی روبه‌رو شود و تولید آن کاهش یابد اما لازم است همه مسائل به صورت یکپارچه دیده شوند و این‌گونه نباشد که هر کسی به دنبال حل مشکل خود باشد یا سایر بخش‌ها نادیده گرفته شوند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه با مشارکت همگانی مسائل و سختی‌ها پشت سر گذاشته شده و رضایت‌مندی مردم فراهم شود، گفت: باید برای مردم شرایط کشور و استان و وضعیت آب پشت سدها توضیح داده شود و مدیریت بهینه و عادلانه‌ای در این زمینه صورت گیرد. وی بر پیگیری موضوع معوض کشت‌ خوزستان تاکید کرد و ادامه داد: اگر بنا است در شرایط بحرانی برای کشت دائم آب تامین شود و در مواردی کشت فصلی منع شود همه باید بسیج شوند تا کشت فصلی انجام نشود چرا که کشت دایم در اولویت اصلی قرار دارد.شریعتی اظهار کرد: برای تامین علوفه و آب شرب دام‌ها هم با هماهنگی امور عشایر و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، برای تامین اعتبار اقدام شود تا این دغدغه برطرف شود. وی تاکید کرد: فرمانداران نیز با هماهنگی شهرداری‌ها نسبت به کاهش آب فضای سبز شهرها اقدام کنند و تا حد امکان از آب خام برای این بخش استفاده شود.

 تسریع در تهیه برنامه جامع خشکسالی

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز گفت: برنامه اجرایی مقابله با خشکسالی و کاهش تبعات منفی آن هنوز کامل ارائه نشده درحالی‌که باید به‌زودی برنامه جامعی از آن ارائه شود.کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: اگر وظایف دستگاه‌های مختلف برای مقابله با خشکسالی و اقدامات لازم به موقع و در زمان خود اجرایی نشود اثر مثبت به جای نخواهد گذاشت.وی با تشریح عملکرد کمیته‌های مختلف خشکسالی در خوزستان اظهار کرد: کمیته‌ها در گزارش‌دهی به استانداری در مجموع مطلوب عمل نکردند و لازم است هر چه سریع‌تر ساماندهی و منسجم شوند تا با یک صدا به گوش مرکز برسند.مدیرکل مدیریت بحران استان ادامه داد: مشکلات آب شرب بسیاری از مناطق خوزستان مانند مسجد سلیمان، گتوند و هندیجان در روزهای اخیر در جلساتی بررسی شد و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات آنها داده شده است.

وی همچنین بر تعیین تکلیف و برنامه‌ریزی کشت تابستانه و شیلات تاکید کرد و گفت: در نشست آینده خشکسالی موضوع کشت تابستانه در خوزستان مشخص خواهد شد.  حاجی‌زاده با اشاره به اینکه در کشاورزی بخش دیم ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد و برداشت صفر بود، افزود: خسارت کشاورزان را پیگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا مثل سال‌های گذشته نشود.

وی ادامه داد: پس از تامین آب شرب و نیروگاه‌های حرارتی، تامین حق‌آبه مقابله با گرد و غبار و تالاب‌ها در اولویت است و تامین آب عرصه‌های نهال‌کاری شده تاکنون با همکاری سازمان آب و برق خوزستان از طریق کانال کوت امیر صورت می‌گرفت.مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وضعیت آبرسانی روستای خلیفه حیدر گفت: انتظار می‌رود بقیه لوله‌های ۴۰۰ اینچ این روستا از سوی سازمان آب و برق خوزستان تامین شود.وی با گلایه از متصدیان نیروگاه‌های حرارتی خوزستان گفت: با توجه به اینکه امسال به خاطر خشکسالی نیروگاه‌های برق آبی با مشکل روبه رو می‌شوند تامین برق برعهده نیروگاه‌های حرارتی خواهد بود که لازم است مسوولان آن همکاری کنند.

 وضعیت بد حوضه‌های آبی

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به آخرین شرایط منابع آبی خوزستان گفت: حوضه کارون با ۶۷ درصد کاهش ورودی، حوضه مارون با ۸۲ درصد کاهش ورودی و حوضه جره با ۷۳ درصد، بدترین وضعیت آبی را دارند. هوشنگ حسونی‌زاده با اشاره به مفروضات برنامه تامین آب برای ۶ ماه دوم امسال توضیح داد: تامین آب شرب و صنعت معادل نرمال است؛ برای حوضه مارون اولویت شرب و کشت دایم و نخیلات است.

وی ادامه داد: امکان تامین آب کشت‌های بهاره و تابستانه برای تمام حوضه‌ها وجود ندارد و رعایت کیفیت آب تا جایی که ممکن است در دستور کار قرار دارد.وی اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی جاری (مهر۹۶) تا ۱۳ فروردین ۹۷ مجموع بارش کل خوزستان ۱/ ۱۳۲ میلی‌متر بود که این مقدار در مقایسه با مقدار بلندمدت در همین بازه زمانی حدود ۸/ ۵۳ درصد کاهش و در مقایسه با مقدار آن در دوره مشابه سال پیش از آن حدود ۶/ ۳۴ درصد کاهش داشته است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه پوشش برف در حوضه‌های آبریز رودخانه کارون ۸ درصد، رودخانه دز ۱۰ درصد و رودخانه کرخه ۳ درصد کاهش داشته، تاکید کرد: متاسفانه ذخیره برفی مناسب در حوضه‌ها وجود نداشته که روی دبی پایه رودخانه‌های منتهی به خوزستان اثرگذاری کاهشی و منفی دارد. وی وضعیت بارش از ۱۰ فروردین۹۷ تا ۱۰ اردیبهشت ۹۷ را خشک پیش‌بینی کرد و توضیح داد: در سال آبی جاری تا ۱۵ فروردین امسال، پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب ورودی به مخازن سدهای خوزستان داشتیم که ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن منفی بوده است؛ همچنین یک میلیارد و ۴۰۰میلیون مترمکعب از ذخایر پارسال استفاده شده است. حسونی‌زاده با بیان اینکه متوسط ورودی به حوضه کارون ۱۱۷ مترمکعب در ثانیه پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی ورودی به حوضه دز ۸۶ مترمکعب است.

 تشدید شیوع بیماری با کاهش آب

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نسبت به تبعات کمبود آب و خشکسالی بر شیوع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های منتقله از آب هشدار داد.  دکتر ایرج نظری با اشاره به شرایط خشکسالی در استان اظهار کرد: نظارت بر آشامیدنی‌ها و امنیت غذایی جزو وظایف دانشگاه علوم پزشکی است و با توجه به شرایطی که وجود دارد احتمالا مشکلاتی را خواهیم داشت.