برنامه 97 مناطق نفت‌خیز جنوب

بیژن عالی‌پور افزود: بی‌تردید پیروزی انقلاب اسلامی پایانی بر ۷۰ سال کشمکش ایرانیان با شرکت‌های وارث قراردادهای استعماری نفت و آغاز راهبری صنعت به دست نیروهای ایرانی بود؛ اما طی ۴ دهه گذشته به‌رغم موفقیت‌های کم‌نظیر، با چالش‌هایی پرشمار نیز مواجه بوده‌ایم. در مقطعی، خلأ کارشناسی ناشی از خروج متخصصان خارجی، در دوره‌ای طولانی‌تر، جنگ تحمیلی و در تمام سال‌های پس از انقلاب، تحریم‌های ظالمانه، مهم‌ترین گردنه‌ها و گلوگاه‌های صنعت نفت در مسیر خوداتکایی بوده که عبور از آنها با تلاش و تدبیر میسر شده است.

 مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب ادامه داد: افرادی که از فرآیند تولید و نحوه اکتشاف و استخراج نفت اطلاع کافی دارند، به‌خوبی واقف‌اند که علاوه‌بر اینها، یک چالش اجتناب‌ناپذیر دیگر نیز فراروی بخش بالادستی صنعت نفت وجود دارد و آن تغییر شرایط تولید از میادین در دوره میانسالی و کهنسالی است. کاهش فشار مخازن در پایان دوره برداشت اولیه، نمکی شدن چاه‌ها و پیچیده شدن مراحل فرآورش نفت خام، ضرورت حفاری چاه‌های بیشتر و اعمال برنامه‌های ازدیاد برداشت برای جبران کاهش طبیعی مخازن را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد؛ به عبارتی پایان دوره استخراج آسان، از ویژگی‌های تولید در دهه‌های اخیر است. بر این اساس در سال‌های اخیر رویکرد طرح‌های عمده مرتبط با تولید و سیاست‌های اتخاذ شده برای اعمال مدیریت درست بر میادین نفتی، عمدتا با هدف عبور از این چالش، با وجود کمبود نقدینگی و تاثیر تحریم‌ها و قدمت تاسیسات بوده است.

وی اظهار کرد: با نگاهی به عملکرد و دستاوردهای این شرکت در سال گذشته و بررسی نحوه مواجهه با این چالش‌ها،  درمی‌یابیم که سال ۱۳۹۶ به جهاتی، سالی استثنایی برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بوده است؛ از این جهت که این شرکت علاوه‌بر تلاش و تکاپو برای اجرای ماموریت اصلی خود یعنی تامین نفت خام مورد نیاز برای صادرات و تحویل به پالایشگاه‌های داخلی، تامین و تحویل خوراک مجتمع‌های پتروشیمی واقع در خوزستان، به اجرای توامان طرح‌های بزرگ پشتیبانی از تولید، توسعه ساخت داخل، تعمیر و نگهداری تاسیسات، آموزش و توسعه منابع انسانی، پژوهش و فناوری و ایمنی و محیط زیست که در هر کدام دستاوردهای کم‌نظیری داشته و رکوردهای جدیدی به ثبت رسانده است، در زمینه توسعه میادین هیدروکربوری و نوسازی تاسیسات روسطحی نیز طرح‌های جدیدی تعریف و اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به تولید نفت خام در این شرکت، تصریح کرد: با اجرای برنامه‌های حفاری چاه‌های توسعه‌ای، تعمیری و ترمیمی، تعمیر و نگهداری تاسیسات و خطوط لوله و راه‌اندازی طرح‌های نمکزدایی، جبران کاهش طبیعی تولید از مخازن و پایداری تولید در چارچوب برنامه ابلاغی شرکت ملی نفت ایران را در پی داشته است.

عالی‌پور افزود: در نیمه دوم این سال شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با حادثه فوران و آتش چاه رگ سفید ۱۴۷ مواجه شد که با دستور وزیر نفت و حضور حماسی مدیران، کارشناسان و نیروهای متعهد عملیاتی، با موفقیتی کم‌نظیر مهار شد و ضمن ثبت چند رکورد در زمینه فراهم‌سازی مقدمات و تمهیدات مهار چاه، فرصتی برای نمایش توانمندی متخصصان ایرانی در عرصه‌ای بین‌المللی فراهم شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: سال ۹۶ از نظر اجرا و تکمیل طرح‌های پشتیبانی از تولید، با موفقیت چشمگیر همراه بود. این شرکت در کنار افتتاح ده‌ها طرح بزرگ و کوچک، ۸ طرح بزرگ نمکزدایی را با ظرفیت فراورش ۶۸۰ هزار بشکه در روز به سرانجام رساند که افزایش کمی و کیفی تولید نفت خام را در پی داشته، از کاهش چشمگیر تولید در میان‌مدت جلوگیری کرد.

وی گفت: در خصوص توسعه میادین، طرح قرارداد توسعه ۴ میدان رگ سفید، پارسی، شادگان و کرنج پس از مذاکرات مفصل و امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های داخلی و خارجی، مهلت تحویل پیشنهادهای نهایی با درخواست برخی شرکت‌ها تمدید شد و امضای نخستین قرارداد که پیش‌بینی می‌شد در اسفند ۹۶ انجام شود به اوایل سال‌جاری موکول شد؛ امیدواریم به‌زودی شاهد امضای قرارداد نهایی با شرکت‌های واجدشرایط باشیم.

عالی‌پور با اشاره به مدل قراردادها اضافه کرد: این شرکت برنامه توسعه ۲۷ مخزن در چارچوب مدل جدید قراردادی عملیات محور (Job Based) و قراردادهای EPCF و EPDF  پی گرفته و طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۷/ ۴ میلیارد دلاری، افزایش ۳۴۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت را هدف‌گذاری کرده است که مقدمات آن در سال گذشته انجام شده و در مرحله نهایی شدن است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در سال جاری اجرای برنامه برون‌سپاری تعمیرات و نگهداری تاسیسات جدید فرآورشی به بخش خصوصی و شرکت‌های واجد شرایط است که آگهی مناقصه آن در ماه پایانی سال گذشته منتشر و اکنون در مرحله شناسایی پیمانکار است. از آنجا که در این طرح تمام امور تعمیر، نگهداری، خدمات پشتیبانی و ایمنی و به عبارتی فرآیند کامل تولید در واحدهای فرآورشی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، یقینا در زمینه ایجاد اشتغال و رونق کسب‌وکار در مناطق پیرامونی تاسیسات نیز تاثیری بسزا خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خاطرنشان کرد: در حوزه ساخت داخل، مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۹۶ شاهد به ثمر نشستن برخی از طرح‌های بومی‌سازی کالاهای راهبردی و پرمصرف همچون دانش فنی و ساخت مته حفاری دندانه‌ای، پمپ‌های فرآیندی چند مرحله‌ای (BB۳)، روتور کامل کمپرسور گازی سولار C۱۶، پمپ‌های میله‌ای مکشی SRP و روتور کامل پمپ دیوید براون بودیم که در قالب ۱۰ خانواده کالای اساسی و پرمصرف تعیین شده از سوی وزارت نفت طراحی و بومی‌سازی شده‌اند. یقینا در سالی که از سوی مقام معظم رهبری، به نام «حمایت از کالای ایرانی» مزین شده، این برنامه‌ها با تلاش و تعهدی دوچندان پیگیری شده و بومی‌سازی سایر اقلام پرمصرف با هدف عبور از تهدید به تحریم، تسریع در راه‌اندازی طرح‌ها و کمک به اشتغال مولد در دستور کار خواهد بود.