جزئیات توزیع سوخت در مناطق زلزله‌زده ‏

وی ادامه داد: در کوتاه‌ترین زمان ممکن جایگاه‌های سوخت حتی در مناطق زلزله‌زده برقرار بودند و در جایگاه‌هایی که به دلیل قطعی برق امکان ارائه خدمات نبود، از دیزل ژنراتور استفاده کردیم. معاون فنی و عملیاتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه از ارسال ۷۵۰۰ سیلندر گاز پیک‌نیک دو و پنج کیلویی به مناطق زلزله خبر داد داد و یادآوری کرد: پنج اسکیت سیار گاز مایع برای پر کردن سیلندرهای گاز نیز در مناطق زلزله‌زده برقرار شد که تا امروز ۷۰ تن گاز مایع رایگان از طریق آنها عرضه شده است.نجفی از ارسال ۷ هزار کپسول ۱۱ کیلویی گاز مایع به این نقاط نیز خبر داد.وی درباره توزیع نفت سفید نیز یادآوری کرد: در مجموع ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر نفت با کمک ۱۰۹۴ نفتکش توزیع شده که حدود ۵/  ۴میلیون لیتر آن رایگان بوده است.

به گفته این مسوول، از ۵/  ۴ میلیون لیتر نفت رایگان توزیع شده ۷۵۰ هزار لیتر از سوی خیران و ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر نفت توسط مدیریت بحران استان خریداری و به‌صورت رایگان توزیع شده است. معاون فنی و عملیاتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه همچنین با اشاره به توزیع ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین در مناطق زلزله‌زده، خاطرنشان کرد: این میزان از سوی ۶۸۶ نفتکش توزیع شده که در این بخش رشد ۴۹ درصدی توزیع نسبت به سال گذشته را داشتیم.وی خاطرنشان کرد: به علاوه ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر نفت‌گاز نیز برای مناطق زلزله‌زده استان با ۹۱۸ دستگاه تانکر ارسال شده است. نجفی از تامین یک میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر سوخت مورد نیاز برای بالگردها و هواپیماها در ایام زلزله خبر داد که ۴۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. معاون فنی و عملیاتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه از آمادگی برای ادامه سوخت‌رسانی به مناطق زلزله‌زده یاد کرد و ادامه داد: کمبودی در این زمینه نداریم.

 خسارت به ۱۰ جایگاه و ۱۰۵ فروشندگی سوخت

وی در ادامه درباره خسارت واردشده به جایگاه‌های سوخت استان بر اثر زلزله نیز خاطرنشان کرد: ۱۰ جایگاه سوخت از ۱۲۰تا ۲۸۰ میلیون تومان خسارت دیدند و میزان خسارت وارد شده به آنها نیز از ۱۰ تا ۶۰ درصد متفاوت بوده است.به گفته این مسوول، بیشترین خسارت مربوط به جایگاه‌های سوخت سرپل ذهاب (چهار مورد) و ثلاث باباجانی (دو مورد) بوده است.معاون فنی و عملیاتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه از خسارت به ۱۰۵فروشندگی فرآورده‌های سوختی نیز خبر داد که میانگین خسارت وارد شده به هریک از آنها حدود ۱۰ میلیون تومان بوده است.

 کمبود نفت نداریم

نجفی اشاره‌ای هم به توزیع سوخت در فصل سرمای پیش رو داشت و گفت: برای حدود ۱۰۱ هزار خانوار استان کرمانشاه توزیع نفت سفید انجام می‌شود.وی توزیع نفت سفید را بر اساس کالا برگ دانست و اظهار کرد: به رغم توزیع سوختی که در مناطق زلزله‌زده داشتیم، کمبودی برای توزیع نفت در سایر مناطق وجود ندارد و ۲۰۰ لیتر هم سهمیه اضافه اعلام کردیم.به گفته این مسوول، در سال گذشته نیز در مجموع حدود ۱۷۰ میلیون لیتر نفت سفید بین خانوارهای کرمانشاه توزیع شده است.

توزیع روزانه ۳/  ۱ میلیون لیتر بنزین

معاون فنی و عملیاتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه از وضعیت توزیع بنزین در استان هم یاد کرد و ادامه داد: میزان مصرف بنزین در استان روزانه بین یک میلیون ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بسته به نوع فصل متغیر است و در فصولی که افزایش سفر داریم بیشتر می‌شود.نجفی افزود: در روز اول زلزله این رقم به ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار لیتر رسید. وی تعداد جایگاه‌های سوخت فعال استان را نیز ۱۰۹مورد اعلام کرد. معاون فنی و عملیاتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۷۴ جایگاه CNG در استان کرمانشاه، میزان مصرف ماهانه این جایگاه‌ها را نیز ۲۰میلیون مترمکعب اعلام کرد.به گفته نجفی، کرمانشاه از نظر تعداد جایگاه‌های CNG وضعیت خوبی دارد و مصرف این سوخت در کرمانشاه از کشور ۵ درصد بالاتر است. این مسوول میزان مصرف روزانه نفت‌گاز استان را نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر اعلام کرد.

 پالایشگاه کفاف نیازهای کرمانشاه را نمی‌دهد

معاون فنی و عملیاتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه درباره تامین سوخت مورد نیاز استان نیز با بیان اینکه پالایشگاه کرمانشاه کفاف نیازهای استان را نمی‌دهد، اظهار کرد: ما به خط لوله وصل هستیم و از پالایشگاه آبادان سوخت برای کرمانشاه می‌رسد. نجفی خاطرنشان کرد: سهم پالایشگاه در تامین بنزین کرمانشاه ۵۰ درصد است؛ اما تمام نفت کوره استان را تامین می‌کند.وی در پایان از نظارت جدی بر کیفیت و کمیت فرآورده‌های نفتی خصوصا بنزینی که در استان توزیع می‌شود، خبر داد.

رئیس ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه نیز گفت: محدودیتی برای توزیع نفت در مناطق زلزله‌زده و همچنین تامین نفت مناطق مختلف استان برای فصل سرما نداریم.رضا فروردین با اشاره به تداوم سوخت‌رسانی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اظهار کرد: اکنون نفت سفید در مناطق شهری سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین و تا حدودی جوانرود، اسلام آبادغرب و گیلان غرب توزیع می‌شود.وی افزود: از این پس قرار است توزیع نفت سفید بر اساس دفترچه‌هایی که هلال احمر تهیه کرده و از طریق فروشندگی‌های سوخت و نفتکش‌ها انجام شود و تا پایان سال ادامه یابد.فروردین خاطرنشان کرد: برای دوره اول ۶۰لیتر برای هر خانوار در نظر گرفته شده است.

فروردین دلیل اینکه سهمیه بیشتری برای مردم اعلام نشده را نداشتن مخزن مناسب برای ذخیره سوخت دانست که می‌تواند باعث ایجاد حادثه یا آتش‌سوزی شود.رئیس ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه با بیان اینکه محدودیتی برای توزیع بیشتر نفت بین مردم نداریم، تصریح کرد: خصوصا در مناطق شهری که قبل از این مصرف‌کننده نفت سفید نبودند و از گاز طبیعی استفاده می‌کردند، هیچ کمبودی باقی نمی‌گذاریم.وی درباره تامین سوخت برای فصل زمستان سایر نواحی استان نیز عنوان کرد: کمبودی برای سوخت سایر نواحی استان نداریم و فقط ممکن است با محدودیت ناوگان حمل و نقل مواجه شویم که آن را با افزایش شیفت و ۲۴ساعته کردن فعالیت‌ ناوگان حمل و نقل جبران خواهیم کرد. فروردین با بیان اینکه ۵۰۰ فروشندگی روستایی و شهری در سراسر استان نیز آماده هستند، عنوان کرد: از این تعداد بیش از ۹۵درصد فروشندگی روستایی و بقیه شهری است.