دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: مدیرعامل شرکت میناکان معدن مس قلعه زری با اشاره به اینکه مشکلات این معدن نسبت به گذشته کاهش یافته است، گفت: این موضوع مقطعی بوده و برای تداوم حیات معدن، افزایش سرمایه و اجرای طرح توسعه از نیازهای فوری است.سیدحجت زینلی با اشاره به بازدید استاندار خراسان جنوبی از این معدن و تاثیر این اقدام در روحیه معدنکاران این مجموعه، اظهار کرد: معدن قلعه زری از معادن بزرگ زیرزمینی ایران بوده که از اوایل دهه ۱۳۵۰ آغاز به‌کار کرده و اکنون با بیش از ۳۸۰ نفر کارگر در منطقه‌ای کویری مشغول به فعالیت است.

وی گفت: محصول شرکت میناکان کنسانتره مس است که در سال گذشته ۸۴۰۰ تن تولید و به مس سرچشمه ارسال شده است. زینلی افزود: خوشبختانه دراین مدت با اکتشافات معدنی شامل حفر چاه، تونل‌های پیشروی و ایجاد طبقات جدید، آماده سازی معدن برای تولید در سال‌های آینده نیز در دستور کار بوده است. وی بدهی انباشته، کاهش عیار معدن نسبت به سال‌های گذشته، سقوط قیمت جهانی مس، افزایش هزینه‌ها، بالا بودن قیمت تمام شده محصول و مستهلک بودن ماشین‌آلات را سبب به خطر افتادن ادامه فعالیت معدن برشمرد.

زینعلی اظهار کرد: به‌منظور حل ریشه‌ای مشکلات، طرح توجیهی افزایش سرمایه و اجرای طرح توسعه تهیه و به مجمع صاحبان سهام ارائه شده که امیدواریم پس از موافقت سهامداران و اجرای آن، ضمن افزایش تولید زمینه به‌کارگیری نیروی جدید نیز مهیا شود.مدیرعامل شرکت میناکان معدن مس قلعه زری در ادامه گفت: در دو سال گذشته و به‌رغم کمبود منابع مالی، با کمک شرکت ملی صنایع مس ایران حقوق و مزایای کارکنان پرداخت و ابزار و تجهیزات تولیدی خریداری شده است.وی افزود: امسال برنامه اکتشاف در محدوده‌های معدنی متعلق به شرکت میناکان و نیز تولید بیش از ۸ هزار تن کنسانتره مس با عیار میانگین ۱۵درصد هدف‌گذاری شده است.