راهنمای کامل مکان های گردشگری استانبول

اگر به نقشه شهر استانبول نگاهی بیندازید میبینید که شهر استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است و این شهر در کنار دریای مرمره و تنگه بسفر قرار دارد. در گذشته این شهر را قسطنطنیه و ایستیم بولین به معنای به سوی شهر نیز نامیده اند ولی از ۲۸ مارس ۱۹۳۰ این شهر به طور رسمی به نام استانبول شناخته می شود.

استانبول پایتخت ترکیه نیست، اما قلب اقتصادی و فرهنگی ترکیه بشمار می رود و به دلیل رشد و توسعه کسب و کارهای مختلف در آن، قطب اقتصادی ترکیه به حساب می آید. در شهر استانبول ترکیه مراکز خرید معروف زیادی وجود دارد که در جذب توریست ها بسیار موثر هستند.

شهر استانبول ترکیه با داشتن جاذبه های فرهنگی و توریستی مختلف و هتل ها و رستوران های لوکس و زیبا و مکان های تاریخی و مساجد باشکوه و زیبا  در سال ۲۰۱۰ به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا انتخاب شد و از نظر تعداد توریست و گردشگر خارجی سومین شهر توریستی جهان است.

زبان رسمی مردم استانبول ترکی استانبولی است که یکی از قدیمی ترین زبان های دنیا بشمار می رود که در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است. در دوره اسلامی زبان و نوشتار ترکی استانبولی تحت تاثیر عربی دچار تغییرات زیادی شد ولی در دوره مدرن در سال ۱۹۲۸ ، حروف الفبای عربی از زبان و نوشتار کشور ترکیه حذف شد و سیستم نوشتاری از ترکی عثمانی به ترکی استانبولی تغییر پیدا کرد.

دین رسمی مردم ترکیه، اسلام است و مسلمانان بیشترین جمعیت کشور را تشکیلی می دهند، ترک های کردنشین، حنفی ها شافعی ها و مسیحان و یهودیان جز سایر اقلیت های مذهبی ترکیه هستند. ترکیه به لحاظ تاریخی قدمت بسیار زیادی دارد. چنانچه شهر زیر زمینی ۱۸ طبقه تاریخی ترکیه زرتشتیان در در کاپادوکیای ترکیه در طول جنگ‌های اعراب و بیزانس بین سالهای ۷۸۰ و ۱۱۸۰ مورد استفاده قرار میگرفته است

شهر استانبول ترکیه ، ۱۸.۵ درصد از جمعیت کل ترکیه را در خود جای داده است که مطابق با آمار سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵ میلیون نفر بوده است.

راهنمای گردشگری استانبول

گفتیم که جاهای دیدنی شهر استانبول ترکیه بسیار زیاد است و برای بازدید از همه جاهای توریستی استانبول شاید لازم باشد که چند بار به این شهر مسافرت کنید. در ادامه همراه ما باشید تا مکان های دیدنی استانبول را معرفی کنیم.

مراکز خرید استانبول

فلاوینگو2

گفتیم که استانبول قطب اقتصادی ترکیه به شمار می رود و کسب و کارهای زیادی در آن فعالیت می کنند، استانبول به مراکز خرید زیبا و پرشمارش مشهور است. از جمله این مراکز  می توان استانبول مال را نام برد که بزرگترین مرکز خرید ترکیه و خانه برترین برندهای جهانی و ترکیه ای به شمار می رود. این مرکز با 350 فروشگاه و فودکورت و اولین شهربازی سرپوشیده ترکیه، یکی از پربازدیدترین مراکز خرید استانبول محسوب می شود.

ایستنیه پارک، با طراحی مرکز خرید با سبک های متفاوت زندگی در فضای کسب و کارهای ترکیه یک نوآوری محسوب می شود و برترین برندهای جهان در این مرکز خرید فروشگاه دارند.

مرکز خرید زورلو با رستوران های سطح بالا، مرکز خرید کانیون استانبول با طراحی و معماری چشمگیر و خلاقانه ، مرکز خرید پالادیوم استانبول با نمای بیرونی شیشه ای خیره کننده از جمله سایر جاهای دیدنی و مراکز خرید معروف استانبول هستند.

در سال های اخیر با گسترش فعالیت برندهای معتبر جهانی در مراکز خرید ترکیه، بسیار یاز برندهای معروف لباس مخصوصا لباس عروس در فروشگاه های بزرگ ترکیه فعالیت می کنند که  نه تنها بسیاری از گردشگران خارجی مخصوصا ایرانیان را برای خرید لباس عروس از ترکیه، به این مراکز خرید می کشاند بلکه در میان خود استانبول نشین ها هم طرفداران بسیار زیادی دارند.

 از معروف ترین مناطق خرید ترکیه که مغازه های فروش لباس عروس در آن  قرار دارد می توان منطقه فاتیح استانبول و منطقه عمرانیه و منطقه پندیک را نام برد که در آنها انواع مراکز فروش لباس عروس قرار دارند از فروشگاه های لاکچری برندهای معروف گرفته تا مغازه های کوچکتر با لباس های با قیمت  ارزان تر. در این مراکز می توانید ست کامل لباس عروس و لباس مجلسی ترکیه را پیدا کنید.

اگر می خواهید از مراکز خرید بنادر ترکیه نیز بازدید داشته باشید ما به شما بازار مارماریس را پیشنهاد میکنیم. مارماریس یکی از زیباترین جزایر ترکیه است که در جنوب غربی ترکیه قرار گرفته است و بسیاری از تورهای گردشگری ترکیه از این شهر ساحلی مدیترانه ای زیبا بازدید می کنند. انواع تفریحات نظیر اسب سواری در ساحل ، حمام آب گرم یا حمام ترکی ، بازدید از قلعه مارماریس ، قایق سواری در این ساحل زیبا برای گردشگران فراهم است.

مراکز گردشگری استانبول

استانبول به دلیل بافت فرهنگی و تایخی که دارد، اماکن گردشگری بسیار زیادی را در خود جای داده است، در این بخش برخی از این جاهای دیدنی استانبول را معرفی می کنیم.

فلاوینگو3

1. مسجد ایاصوفیه

این مسجد به عنوان نماد شهر استانبول شناخته می شود که با معماری باشکوهش جز جذاب ترین جاذبه های این راهنمای گردشگری استانبول محسوب می شود که از دوره بیزانس به یادگار مانده است و در میدان ایاصوفیه قرار گرفته است.

از جاذبه های نزدیک به ایاصوفیه می توان گالری تصاویر اسطوره های ترکیه ، حمام خرم سلطفان و چشمه احمد سوم را نام برد.

2. کاخ توپکاپی

قصد توپکاپی از بزرگترین و محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول است که توسط سلطان محمد دوم در سال 1466 ساخته شده است، معنی توپ کاپی در زبان ترکی دروازه توپ ها است که به دلیل وجود توپ های جنگی بزرگ این نام بر روی آن گذاشته شده است. در طول ۴۰۰ سال دوره کاخ توپ قاپی، هر یک از سلطان‌ها بر اساس سلیقه یا نیازهای خود در آن زمان، بخش‌های جدید یا سالن‌های جدیدی را به کاخ افزودند. به همین دلیل نیز این کاخ به شکل هزارتویی از ساختمان‌های مختلف که در مرکز آن‌ها یک حیاط بزرگ وجود داشت بدل شد

3. خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال استانبول  (Istiklal Caddesi) یکی از معروف ترین جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم ، یا همان میدان معروف تکسیم است که به برج معروف گالاتا منتهی می شود. بسیاری از گردشگران هم به دلیل بافت شهری زیبا و و قلب زنده و تپنده استانبول عاشق این خیابان هستند و هم بدلیل ازدحام و شلوغی زیاد آن که گاهی به رفت و آمد روزانه 3 میلیون نفر ختم می شود از آن بیزار هستند.بازدید از خیابان استقلال، فرصتی منحصر به‌ فرد برای تجربه و روح استانبول در ناب‌ترین حالت آن است. برجسته‌ترین مکان این خیابان، «میدان تکسیم (Taksim Square شاهد تظاهرات و اعتراضات فراوانی، از جمله تظاهرات «گِزی پارک» (Gezi Park) در سال 2013 بوده است. در این میدان، مجسمه‌ای از آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، به عنوان نمادی قدرتمند، دیده می‌شود.

4. آکواریم استانبول

آکواریوم استانبول در سال ۲۰۱۱ در جنوب غربی استانبول در منطقه فلوریا و در ۵ کیلومتری فرودگاه بین المللی آتاتورک افتتاح شد و تنوع و حجم بالای گونه های جانوران آبی آن به  ۱۵۰۰ گونه ی مختلف می رسد و جز شناخته شده ترین اکواریوم های دنیا قرار دارد. تماشای شنا ماهی های زیبا و نادر در این آکواریم زیبا بسیار مورد استقبال بازدید کنندگان قرار می گیرد. این آکواریوم در ساختمانی ۲ طبقه قرار داشته و حدود ۲۲ هزار متر مربع وسعت دارد. اگر در مرکز شهر استانبول اقامت کرده باشید، می توانید با ماشین های رایگان و بدون پرداخت هزینه به این آکواریوم بروید. در این آکواریوم ۲ سینمای ۵ بعدی هم ساخته شده است که با نمایش فیلم های ۳ بعدی و شبیه سازی عناصر آب و باد و مه، تجربه های نمایشی بی نظیری برای بازدید کننده ها بوجود می آورند

ایرلاین های استانبول

ایرلاین های مختلفی وجود دارند که پرواز به استانبول را انجام می دهند. برخی از ایرلاین ها دارای قیمت بسیار مناسبی هستند و در روز بیشترین میزان پرواز را به استانبول ترکیه را انجام می دهند. از جمله این ایرلاین ها می توان معراج ایرلاین، کیش ایرلاین و شرکت هواپیمایی استانبول پگاسوس را نام برد. بلیط هواپیما تهران استانبول از  پردرخواست ترین بلیط های شرکت های هواپیمایی در داخل ایران است که آژانس های فروش بلیط آنلاین هواپیما هم پرواز های متعددی را برای آن اختصاص می دهند.

جاهای دیدنی استانبول در شب

استانبول به دلیل داشتن گردشگران و توریست های بسیار زیاد جز شهرهایی است که شب های زنده و پویایی دارند و بسیاری از توریست ها بازدید از مناطق زیبا و چراغانی شده استانبول در شب،  را جز برنامه سفر خود قرار می دهند. قدم زدن در میدان تکسیم در شب ، بازدید از پل گالاتا، صرف شام در کشتی های شناور بر روی تنگه بسفر و گذراندن زمان در کافه های زیبای استانبول از جمله تفریحات شبانه در استانبول هستند که مشتاقان زیادی دارند. اگر طرفدار ترانه های غمگین استانبولی هستید این کافه های شبانه را از دست ندهید.

اوضاع سیاسی ترکیه

ترکیه به دلیل واقع شدن در قاره اروپا و آسیا و به دلیل موقعیت حساس همسایگانش، همواره در عرصه های سیاسی چهره شناخته شده ای دارد و در تصمیم گیری های سیاسی منطقه خاورمیانه نقش تعیین کننده ای دارد و زمان های بسیاری در التهاب و تلاطم بسر می برده است. در 1 ژانویه 2017 حمله تروریستی به کلوب شبانه در استانبول موجی از خشم مردمی را برانگیخت. حمله استانبول توسط گروه های داعش بر عهده گرفته شد. این امر باعث شد شهر به حالت امنیتی درآید و تردد مردم مورد کنترل شدید قرار بگیرد.

در سال های گذشته ترکیه شهر تاریخی و هزار نقش خاورمیانه با جاذبه های گردشگری بسیار زیاد و اماکن تاریخی و زیبا و به خصوص شهر تاریخی استانبول بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و کشور ترکیه در خصوص سرمایه گذاری برای جذب توریست و همچنین افزایش جذب سرمایه داران خارجی و برندهای معتبر بین المللی بسیار موفق عمل کرده است. این امر می تواند برای همسایگان ترکیه و بخصوص ایران به عنوان الگو و سرمشق قرار بگیرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.