کارشناس بهداشت پرتوهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر امواج تلفن‌ همراه و بی‌سیم‌ در تجهیزات پزشکی پرتودار و ایجاد اختلال عملکرد در این دستگاه‌ها گفت: اعمال محدودیت در استفاده از تلفن همراه در مراکز درمانی اجباری است. علی گورانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به امواج الکترومغناطیسی و میدان‌های انرژی اطراف تلفن‌های همراه و بی‌سیم‌ها و تاثیر این امواج در تجهیزات پزشکی پرتودار، گفت: اگر امواج الکترومغناطیسی تلفن‌های همراه و بی‌سیم‌ها در مجاورت وسایل پزشکی پرتودار قرار گیرند، می‌توانند تداخل در عملکرد آن دستگاه ایجاد کنند؛ چرا که وسایل پزشکی از حساسیت زیادی برخوردارند.

وی افزود: در مجموع هر جایی که وسایل پزشکی وجود داشته باشد امواج تلفن‌های همراه و بی‌سیم‌ها می‌توانند در عملکرد این وسایل تداخل ایجاد کنند. به این منظور سازمان جهانی بهداشت فواصل ایمنی را مشخص کرده است.

گورانی با اشاره به تاثیر امواج تلفن همراه برروی پمپ‌های تزریق بدن گفت: اگر تلفن همراه در فاصله کمتر از یک متری پمپ‌های تزریق قرار گیرد این پمپ‌ها می‌توانند آژیر تولید کرده و یا پیغام‌های اشتباه دهند. قرار گرفتن امواج موبایل در فاصله کمتر حتی می‌تواند تغییر جهت تزریق را به‌وجود آورد. در مجموع امکان خطا در پمپ‌های تزریق افزایش می‌یابد.

وی افزود: امواج تلفن همراه حساس کردن نوسان سازهای خارجی را سبب شده و می‌تواند برون ده دستگاه را ناهماهنگ و نامنظم کند. همچنین در صورتی که تلفن همراه در فاصله کمتر از یک متری دستگاه‌های هوشبری قرار گیرد، می‌تواند میزان اکسیژن را اشتباه نشان دهد. در مجموع امواج تلفن همراه در نزدیکی دستگاه‌های پزشکی پرتودار، تغییر اطلاعات و تحلیل انرژی ذخیره شده را سبب می‌شود.

وی افزود: بر این اساس سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که مدیران بیمارستان‌ها در زمینه استفاده از موبایل و بی‌سیم در مراکز درمانی، قوانین داخلی لازم را تدوین کنند. همچنین نصب علائم هشداردهنده برای تمام مراکز درمانی از طرف مدیران الزامی است.